Intersecciones críticas. Experiencias y estrategias desde la museología y el feminismo gitano, bajo el prisma del covid-19

  1. Alba Pagán, Ester 1
  2. Vasileva Ivanova, Aneta 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
Espacio, tiempo y forma. Serie VII, Historia del arte

ISSN: 1130-4715

Year of publication: 2020

Issue Title: Feminismo y museo. Un imaginario en construcción

Issue: 8

Pages: 251-270

Type: Article

DOI: 10.5944/ETFVII.8.2020.27347 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Espacio, tiempo y forma. Serie VII, Historia del arte

Sustainable development goals

Abstract

Abstract The 2020 pandemic confronted the areas related to memory from the margins, with the need to transform their experiences into strategies with future potential. The article seeks to reflect the intersection between two fields of engaged cultural action: that of some Valencian museums and that of romi women’s associations, also seen at the local level. Thus, the object of our analysis are two strands of emancipatory cultural action: experiences, often chaotic and conjunctural phenomena, and reasoned strategies, which unite hitherto non-contiguous practices of critical knowledge. The state of emergency defined these strategic branches as digital inclusion and social justice, supported by identity and cultural rights and inseparable from gender struggles.

Bibliographic References

  • ALBA PAGÁN, Ester, “Espacios femeninos de la memoria” en VASILEVA IVANOVA, Aneta (ed.): Espacio, género, memoria: discurso académico y práctica socioespacial. Valencia, Tirant Humanidades, 2017, 75-82.
  • ALONSO FERNÁNDEZ, Luis: Introducción a la nueva museología. Madrid, Alianza, 1999.
  • BALLARÍN DOMINGO, Pilar: La educación de las mujeres en la España contemporánea: (siglos XIX-XX). Madrid: Síntesis, 2001.
  • BUTLER, Judith: El género en disputa: el feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona, Paidós, 2017.
  • CAMUS, Albert: “El mito de Sísifo”. Madrid, Alianza, 1981.
  • CERTEAU, Michel de: La invención de lo cotidiano. México, Universidad Iberoamericana, Departamento de Historia, 1996.
  • CARBONELL, Bettina Messias (ed.): Museum Studies. An Anthology of Contexts. Blackwell Publishing, Malden (Ma.)-Oxford-Victoria, 2004.
  • CARRASCO; Cristina, BORDERÍAS, Cristina y TORNS, Teresa (eds.): El Trabajo de cuidados. Historia, teoría y políticas. Catarata, Madrid, 2011.
  • DEMO, Anne Teresa. "The Guerrilla Girls' Comic Politics of Subversion" en OLSON, Lester C., “DIDÁCTICA 2.0. MUSEOS EN FEMENINO”. En: [08.12.2019].
  • FINNEGAN Cara A., and HOPE Diane S. (eds.) Visual Rhetoric: A Reader in Communication and American Culture. Los Angeles: Sage, 2008, 241-54.
  • FOUCAULT, Michel: “Des espaces autres” en Dits et écrits (vol. 4), Paris, Gallimard, 1994, 752-763.
  • LIPPARD, Lucy R.: From the center: feminist essays on women's art. New York, Dutton, 1976.
  • McDOWELL, Linda: Género, identidad y lugar: un estudio de las geografías feministas. Madrid, Cátedra, 2000.
  • MURILLO DE LA VEGA, Soledad: El Mito de la Vida Privada: de la Entrega al Tiempo Propio, Madrid, Siglo XXI, 1996.
  • OSBORNE, Raquel: “Debates en torno al feminismo cultural” en DE MIGUEL ÁLVAREZ, Ana y AMORÓS PUENTE, Celia (coords.): Teoría feminista: de la ilustración a la globalización (vol. 2) Madrid, Minerva. 2005, 211-252.
  • PARKER, Rozsika and POLLOCK, Griselda (eds.): Framing Feminism. Art and the Women’s Movement, 1970-1985. London-New York: Pandora Press, 1987.
  • PORTALÉS Cristina et alii: “Digital Cultural Heritage”, Multimodal Technologies and Interact, 2 (2018), 58-59.
  • SAINT-EXUPÉRY, Antoine de: Terre des hommes. bibliothèque numérique romande, 2016 [1939]
  • VASILEVA IVANOVA, Aneta (ed.): Espacio, género, memoria: discurso académico y práctica socioespacial. Valencia, Tirant Humanidades, 2017.
  • ZAFRA, Remedios: (h)adas. Mujeres que crean, programan, prosumen, teclean. Madrid: Páginas de Espuma, 2013.