Más allá de la disciplina académica: Algunas consideraciones para el desarrollo en los procesos educativos
- Sandra Patricia Roncancio Sastoque 1
- Óscar Mauricio Penagos Rojas 1
- José González Such 1
-
1
Universitat de València
info
ISSN: 0214-8560
Datum der Publikation: 2020
Nummer: 57
Seiten: 183-204
Art: Artikel
Andere Publikationen in: Edetania: estudios y propuestas socio-educativas
Zusammenfassung
It is mistakenly believed that teaching is a simple activity in which to know the subject matter and some experience is enough. Not knowing the pedagogical and didactic knowledge of teaching and other areas such as cognitive psychology and sociology, which empower to practice teaching in a professional manner. On the other hand, the evolution in the practices and educational needs of the contemporary world that go beyond disciplinary knowledge is unknown. This paper describes some factors that should be taken into account for the development of the teaching profession, as there is a multidimensional relationship (normative, emotional, intersubjective), focused on general, ambiguous, heterogeneous and immersed in human beings objectives, which currently demand the development of certain skills such as: otherness and good treatment, constant motivation to learn, teamwork and metacognition and self-regulation processes; which have to be promoted and articulated not only from school, but jointly in the family and social environment.
Bibliographische Referenzen
- Csikszentmihalyi, M. (2004). TED Ideas worth spreading: flow, the secret to happiness. California, EE. UU.: TED. Recuperado de: https://www.ted.com/talks/mihaly_csikszentmihalyi_on_flow
- García-Rangel, G. (ed.), García, R., Karenina, A., Reyes, A. y Antonio, J. (2014). Relación maestro alumno y sus implicaciones en el aprendizaje. Ra Ximhai 10(5), 279-290.
- Jaca, C., Viles, E. y Zárraga-Rodríguez, M. (2016). Desarrollo de la competencia de trabajo en equipo en un grado universitario. Memoria Investigaciones en Ingeniería (14), 23-34. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/311738931_Desarrollo_de_la_competencia_de_trabajo_en_equipo_en_un_grado_universitario
- Mares, J. (ed.) (2009). Motivación y emoción. México, D. F.: Mc Graw Hill.
- Núñez del Río, M. y Fontana, M. (2009). Competencia socioemocional en el aula: características del profesor que favorecen la motivación por el aprendizaje en alumnos de enseñanza obligatoria. REOP 20(3), 257-269.
- Paris, G., Mas, O. y Torrelles, C. (2016). La evaluación de la competencia “trabajo en equipo” de los estudiantes universitarios. Revista d’Innovació Docent Universitària (8). Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/292320512_La_evaluacion_de_la_competencia_trabajo_en_equipo_de_los_estudiantes_universitarios.
- Ryan, R. y Deci, E. (2000). La teoría de la autodeterminación y la facilitación de la motivación intrínseca, el desarrollo social y el bienestar. University of Rochester 55(1), 68-78. doi: 10.1037110003-066X.55.1.68.
- Rudduck, J. (1991). Innovation and change. Reino Unido, Milton Keynes: Open University Press.
- Solé, M. (coord.), Casanellas, M., Collado, A., Pérez-Moneo, M. y Sayós, R. (2015a). Rúbricas para la valoración del trabajo en equipo. Dipòsit Digital de la UB. Recuperado de: http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/63266.
- Solé, M. (coord.), Casanellas, M., Collado, A., Pérez-Moneo, M. y Sayós, R. (2015b). Trabajo en equipo. Indicaciones dirigidas al alumnado para adquirir la competencia en el grado de Gestión y Administración EDETANIA 57 [Julio 2020], 183-204, ISSN: 0214-8560
- Solé, M. (coord.), Casanellas, M., Collado, A., Pérez-Moneo, M. y Sayós, R. (2015c). Trabajo en equipo. Indicaciones para el desarrollo y evaluación de la competencia genérica en el grado de Gestión y Administración Pública. Dipòsit Digital de la UB. Recuperado de: http://hdl.handle.net/2445/63304.
- Torrelles, C., Coiduras, J., Isus, S., Carrera, F., París, G y Cela, J. (2011).Competencia de trabajo en equipo: definición y categorización. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado 15(3), 329-344. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/567/56722230020.pdf.
- Zimmerman, B. J. (2011). Motivational sources and outcomes of selfregulated learning and performance, en B. J. Zimmerman y D. H. Schunk (eds.), Handbook of self-regulation of learning and performance (pp. 49-64). Nueva York: Routledge.