Didacticidad e interacción:estudio de un corpus oral de aulas de primaria

  1. Aina Monferrer
  2. Isabel Ríos
Journal:
Cultura, lenguaje y representación = Culture, language and representation: revista de estudios culturales de la Universitat Jaume I = cultural studies journal of Universitat Jaume I

ISSN: 1697-7750

Year of publication: 2014

Issue Title: Social management of knowledge/Gestión social de los conocimientos

Issue: 13

Pages: 85-107

Type: Article

DOI: 10.6035/CLR.2014.13.5 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Cultura, lenguaje y representación = Culture, language and representation: revista de estudios culturales de la Universitat Jaume I = cultural studies journal of Universitat Jaume I

Sustainable development goals

Abstract

In this paper we investigate the characteristics of the process that allow the exportation of some scientific concepts from a scientific field to another discursive community far from the scientific sphere. By focusing on the context of the primary school classroom, we analyze the oral discourse that is constructed in the class through interaction, intended to make students understand a number of scientific and technical concepts (heart, electricity, etc.). We study which ones aret he divulgative mechanisms related to interaction that lead to the assimilation of such knowledge, from a corpus of transcripts of oral classroom discourse.

Bibliographic References

  • Altava, V.; F. Gimeno; I. Ríos; I. M. Gallardo (2012): «Las preguntas, nexo entre la investigación y la enseñanza» en Carvalho, J. A. et al. (eds.): Aula da Língua: Interaçao e reflexao, Portugal, Óbidos: Escola Superior de Educaçao e Ciencias Sociais, 13-28.
  • Altava, V.; F. Gimeno; G. Lorenzo; I. Pérez; I. Ríos (2012): Situacions d’aula III. Un projecte globalitzat sobre l’energia en sisé de primària, Castelló, Universitat Jaume I. <http://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/ handle/10234/42741/s64.pdf?sequence=6> [Consulta: 19-3-2012].
  • Altava, V.; F. Gimeno; G. Lorenzo; I. Pérez; I. Ríos (2010): «Situació II “El cor”. L’escriptura d’un text dins d’un projecte de treball globalitzat» en Situacions d’aula II. Materials docents d’ús interdisciplinari, Castelló, Universitat Jaume I, 67-119. <http://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/23981/s36.pdf?sequence=6> [Consulta: 19-3-2012].
  • Bauman, Z. (2006): Vida líquida, Barcelona, Paidós [Trad. Albino Santos Mosquera].
  • Beacco, J.-C. (1992) : Un Lieu d’inscription de la didacticité : les catastrophes naturelles dans la presse quotidienne, París, Presses de la Sorbonne Nouvelle.
  • Edwards, D.; N. Mercer (1988): El conocimiento compartido: el desarrollo de la comprensión en el aula, Barcelona, Paidós.
  • Karmiloff-Smith, A. (1992): Beyond modularity: a developmental perspective on cognitive science, Cambridge, Bradford Books.
  • Mercer, N. (1997): La construcción guiada del conocimiento. El habla de profesores y alumnos, Barcelona, Paidós.
  • Monferrer, A.; V. Salvador (2012): «Procediments discursius de la divulgació científica en l’àmbit periodístic: l’èxit mediàtic de la maleïda partícula de Higgs», Journal of Catalan Studies, 128-150.
  • Morin, E. (1994): Introducción al pensamiento complejo, México, Gedisa [Trad. Marcelo Pakman].
  • Salvador, V. (2000): «Portal: discurs científic i comunicació social» en Saber i comunicar, monográfico del Anuari de l’Agrupació Borrianenca de Cultura, 11: 5-11.
  • Salvador, V. (2004): «La difusió social dels sabers científics: pràctiques i comunitats discursives» en La llengua i laliteratura: historia i actualitat. Actes de les jornades celebrades a la Universitat Jaume I en el setantè aniversari de les Bases Ortogràfiques del 1932, Barcelona/Castelló, Institut d’Estudis Catalans / Universitat Jaume I, 97-101.
  • Vygotsky, L. S. (1995): Pensamiento y lenguaje, Barcelona, Paidós.