Víctimas invisibles: Análisis de la intervención socioeducativa de niñas y niños expuestos a violencia de género en la familia

  1. Paz Canovas Leonhardt, 1
  2. Verónica Riquelme Soto 1
  3. Natividad Orellana Alonso 1
  4. Brenda Sáez Serrano 2
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  2. 2 Centro de Acogida de Menores la Inmaculada de Xàtiva
Revista:
Pedagogía social: revista interuniversitaria

ISSN: 1139-1723

Ano de publicación: 2019

Número: 34

Tipo: Artigo

DOI: 10.7179/PSRI_2019.34.08 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Pedagogía social: revista interuniversitaria

Resumo

The following paper aimed to make visible the situation of vulnerability suffered by children exposed to gender-based violence within the family. In order to do so, the consequences of such exposure were explored through a case study. In the same way, the effects of an intervention were studied. Interviews were conducted, records examined, and information was obtained from the Barcelona Childhood Index Screning questionnaire before, immediately after and three months after the intervention was completed. The purpose of such research was determining the level of experimentation and development of Post-traumatic Stress Disorder (PTSD) symptoms, as well as the factors that have influenced the affectation process. The sample consisted of five minors (with an average age of 8 years old; two boys and three girls) exposed to gender-based violence who attended a family and child-care service. The information was gathered from the biological mothers and the professionals that treated them in such service. The results indicated that five of the minors showed some of the symptoms associated to PTSD and, after the intervention process, there was a positive evolution of the symptoms, being reduced in the follow-up phase. Such evolution was influenced by the protective factors against risk factors. The comparison of the perception of the mothers with that of the professionals regarding the degree of affectation of the children evidenced a higher evaluation of such affectation by mothers due to the violence they suffered. It is therefore important to promote victim assistance and prevention projects or programmes as protective measures for minors and mothers.

Referencias bibliográficas

  • Alcántara, V. M., Castro, M., López, J. J. & López-Soler, C. (2013). Alteraciones psicológicas en menores expuestos a violencia de género: Prevalencia y diferencias de género y edad. Anales de psicología, Vol. 29 (3), 741-747. Retrieved from https://bit.ly/2rAgSl1
  • American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Washington, DC: Publisher.
  • Atenciano, B. (2009). Menores Expuestos a Violencia contra la Pareja: Notas para una Práctica Clínica Basada en la Evidencia. Clínica y Salud, (20), 261-272. Retrieved from https://bit.ly/2V6Ges8
  • Ayllon, E., Orjuela, L. y Román, Y. (Coord.) (2011). En la violencia no hay una sola víctima. Atención a los hijos e hijas de mujeres víctimas de violencia de género. Madrid: Procrea.
  • Bandura, A. (1973). Agression: A social learning análisis. Englewood Cliffs: Prentice Hall. Barudy, J. & Dantagnan, M. (2012). Violencia: Tolerancia Cero. Prevención y apoyo psicosocial en niños/as expuestos a violencia de género. Barcelona: Obra Social La Caixa.
  • Calvo, M. & Mesa, C. (Coord). (2013). Menores víctimas de violencia de género en Aragón 2010-2012. Zaragoza: Universidad de Zaragoza e Instituto Aragonés de la Mujer.
  • Castro, M. (2011). Trastorno de estrés postraumático en menores que han sufrido maltrato familiar: Directo y exposición a violencia de género. Tesis doctoral. Universidad de Murcia. Cortés, M.R. & Cantón, D. (2013). Violencia doméstica, divorcio y adaptación psicológica: De la desarmonía familiar al desarrollo de los hijos. Madrid: Pirámide.
  • Cunningham, A. y Baker, L. (2007). Little eyes, little ears. How violence against a mother shapes children as they grow. London: Centre for Children and Families in the Justice. Retreived from https://bit.ly/2JenTSS
  • Ehrensaft, M.K., Cohen, P., Brown, J., Smailes, E., Chen H. & Johnson, J.G. (2003). Intergenerational Transmission of Partner Violence: A 20-Year Prospective Study. Journal of Consulting and Clinical Psychology, Vol. 71(2), 741–753. Retrieved from https://bit.ly/31bXAmL
  • Expósito, F. (Coord.). (2012). Efectos psicosociales de la violencia de género sobre las víctimas directas e indirectas: Prevención e intervención. Instituto de la Mujer del Ministerio de sanidad.
  • Fernández, P. & Pérez, A. (2018). Menores expuestos a situaciones de violencia de género: la prevención como factor clave. Trabajo Social Hoy, (85), 101-110. Retrived from https://bit.ly/2UPsv3N
  • Gámez-Guadix, M. & Almendros, C. (2011). Exposición a la Violencia entre los Padres, Prácticas de Crianza y Malestar Psicológico a Largo Plazo de los Hijos. Psychosocial Intervention, Vol. 20 (2), 121-130. Retrieved from https:// bit.ly/2GSst6k
  • Gavarrell, C. (2013). Consecuencias psicológicas del maltrato en menores expuestos a violencia de género: Regulación emocional, funciones ejecutivas y autoconcepto. Tesis Doctoral. Universidad de Valencia.
  • Ghasemi, M. (2007). The Impact of Parent Violence on Behavior Children: An Analysis of 185 Fars, Turkish and Lor Children. Journal of Applied Sciences, Vol. 7. (19), 2755-2761. Retrieved from https://bit.ly/2JcwZj5
  • Giraldo, R. (2014). Maltrato a la mujer por el compañero sentimental: parejas en ciclo vital con niños pequeños. Revista REDES, Vol. 30, 21-38. Retrieved from https://bit.ly/2VH0MHi
  • Gómez, L. (2011). Menores víctimas y testigos de violencia familiar. Tesis doctoral. Universidad de Zaragoza. Retrieved from https://bit.ly/2BAeLma
  • Graham-Bermann, S. A., Howell, K. H., Lilly, M. & Devoe, E. (2011). Mediators and Moderators of Change in Adjustment Following Intervention for Children Exposed to Intimate Retrieved from https://bit.ly/2GJOc0c
  • Graham-Bermann, S.A., Miller-Graff, L.E., Howell, K.H. & Grogan-Kaylor, A. (2015). An Efficacy Trial of an Intervention Program for Children Exposed to Intimate Partner Violence. Child Psychiatry & Human Development, Vol. 46 (6), 928–939. DOI.org/10.1007/s10578-015-0532-4
  • Holden, G.W. (2005). Children exposed to domestic violence and child abuse: terminology and taxonomy. Clinical child and family psychology review, Vol. 6 (3), 151-160. Disponible en: http://goo.gl/EiOMct
  • Horno, P. (2006). Atención a los niños y las niñas víctimas de la violencia de género. Intervención psicosocial, Vol.15 (3), 307-316. Retrieved from https://bit.ly/2RZeSi9
  • Howarth, E., Moore, T.H.M., Welton, N.J., Lewis, N., Stanley, N., MacMillan, H., Shaw, A., Hester, M., Bryden, P. & Feder, G. (2016). Improving Outcomes for children exposed to domestic Violence (IMPROVE): An evidence synthesis. Public Health Res, Vol. 4(10). DOI: 10.3310/phr04100
  • Jiménez, V.E. (2012). El estudio de caso y su implementación en la investigación. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 8, 141-150. Retrieved from https://bit.ly/2XVI3ox
  • Junta de Andalucía. Consejería de Igualdad, Salud y Políticas Sociales. (2014). Guía para padres y madres con hijas adolescentes que sufren violencia de género. Instituto Andaluz de la Mujer. Retrieved from https://bit. ly/2wCHSDf
  • Lázaro, S. & López, F. (2010). Continuidad de los efectos del maltrato durante la infancia en adolescentes acogidos en centros de protección. Infancia y Aprendizaje, Vol. 33 (2), 255-268. Retrieved from https://bit.ly/2GuqbNM
  • Lizana, R. (2014). Problemas Psicológicos en Niños/as Víctimas de Violencia de Género en la Pareja. Estudio de casos en madres y sus hijos e hijas que asisten a programas de ayuda especializada. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.
  • López, B. (2014). Violencia de Género e Infancia: hacia una visibilización de los hijos e hijas de mujeres víctimas de violencia de género. Tesis doctoral. Universidad de Alicante. Retrieved from https://bit.ly/2rWcdud
  • Luzón, J.M., Ramos, E., Saboya, P.R. & Peña, E.M. (2011). Andalucía detecta: impacto de la exposición a violencia de género en menores. Junta de Andalucía: Instituto Andaluz de la Mujer. Retrieved from https://bit.ly/2rLnBZs
  • Martínez, I. & Vásquez-Bronfman, A. (2006). La resiliencia invisible. Infancia, inclusión social y tutores de vida. Barcelona: Gedisa.
  • Moreno, M., Ruíz, C. & Díez, C. (2017). Guía para la prevención y la actuación ante la violencia de género en el ámbito educativo. Instituto Asturiano de la Mujer del Principado de Asturias. Retrieved from https://bit.ly/2XvSvn1
  • Ordóñez, M. & González, P. (2012). Las víctimas invisibles de la violencia de género. Revista Clínica de Medicina de Familia, Vol. 5 (1), 30-36. Retrieved from https://bit.ly/2EyIJKf
  • Orjuela, L. & Horno, P. (2008). Manual de atención para los niños/as de mujeres víctimas de violencia de género en el ámbito familiar. Madrid: Save The Children. Retrieved from https://bit.ly/31d7zZ5
  • Reyes, P. (2015). Menores y violencia de género: de invisibles a visibles. Anales de la Cátedra Francisco Suárez, 49, 181-217. Retrieved from https://bit.ly/2UQY0uq
  • Rosser, A. M. (Coord.). (2016). Menores expuestos a violencia de género: actividades y recursos para la intervención psicológica. Alicante: Limencop.
  • Rosser, A. M. (2017). Menores expuestos a violencia de género. Cambios legislativos, investigación y buenas prácticas en España. Papeles del psicólogo, Vol. 38 (2), 116-124. Retrieved from https://bit.ly/2Ena7vA
  • San Martín, C. & Carrera, Á. (2019). Guía de actuación para la detección y abordaje de la violencia de género desde el ámbito educativo. Cantabria: Dirección General de Igualdad y Mujer del Gobierno de Cantabria.
  • Shadish, W.R., Cook, T.D. & Campbell, D.T. (2002). Experimental and quasi-experimental designs for generalized causal inference. Boston: Houghton Mifflin Company.