Adaptación del Índice de Gini a investigaciones sociológicas sobre la educación

  1. Hernàndez i Dobon, Francesc Jesús 1
  2. Castelo Branco, Uyguaciara Veloso 2
  3. Nakamura, Paulo Hideo 2
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  2. 2 Universidade Federal da Paraíba
    info

    Universidade Federal da Paraíba

    João Pessoa, Brasil

    ROR https://ror.org/00p9vpz11

Journal:
Revista de Sociología de la Educación-RASE

ISSN: 2605-1923

Year of publication: 2020

Volume: 13

Issue: 1

Pages: 52-62

Type: Article

DOI: 10.7203/RASE.13.1.16283 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista de Sociología de la Educación-RASE

Abstract

The article proposes an adaptation of the Gini Index (or Coefficient), customary to measure inequality in the economy and other sciences, to sociological research of education. It explains in detail the operation of the index, its calculation mechanics, and its advantages and exposes three calculations, with different calculation procedures, applied to the educational field: one related to public investment in higher education, another referring to the adjustments of university trajectories and the last one related to language skills

Bibliographic References

  • Banco Mundial (2019): Índice de Gini, en https://datos.bancomundial.org/indicador/SI.POV.GINI (consulta 1/9/2019).
  • Benhamrouche, Aziz; Martín Vide, Javier (2012): «Avances metodológicos en el análisis de la concentración diaria de la precipitación en la España peninsular», Anales de geografía de la Universidad Complutense, vol. 32, núm. 1, pp. 11-27.
  • Diniz, A.; Villar, A.; Hernàndez, F. J. & Castelo Branco, U.; (2020): «Índice de Desajuste de trayectorias estudiantiles. Caso comparativo de la Universidad Federal de Paraíba y la Universidad de València», Revista Lusófona de Educação, en prensa.
  • Eurostat (2019a): Income quintile share ratio (S80/S20) by sex. Código tessi180, en: https://ec.europa.eu/eurostat/web/main/home (consulta 1/9/2019).
  • Eurostat (2019b): Structure of consumption expenditure by income quintile and COICOP consumption purpose. Código: hbs_str_t223 , en: https://ec.europa.eu/eurostat/web/main/home (consulta 1/9/2019).
  • INE (2019): Coeficiente de Gini, en: http://www.ine.es/jaxiT3/Tabla.htm?t=9966 (Consulta 1/2/2019)
  • Maldonado, Antonio; Pérez-Ocón, Rafael; Herrera, Amparo (2007): «Depressión and cognition: New insights from the Lorenz curve and the Gini index», International Journal of Clinical and Health Psychology, vol. 7, núm. 1, pp. 21-39.
  • Martínez Rizo, Felipe. (2012). «Las desigualdades en la educación básica», Perfiles educativos, vol. 34, pp. 29-46.
  • OCDE (2011): An overview of growing income inequalities in OECD countries: main findings, en: https://www.oecd.org/els/soc/49499779.pdf (consulta: 13/12/2019).
  • OCDE (2019): Inequality, en: http://www.oecd.org/social/inequality.htm (consulta: 1/9/2019).
  • Pérez Labajos, Carlos A.; Azofra, M.; Blanco Rojo, Beatriz; Achútegui Rodríguez, Juan José: Eguía, E.; Díaz, D. (2005): «Collision of fishing vessels. Lorenz curves and GINI indices», Journal of maritime research, vol. 2, núm. 3, pp. 97-106.
  • Pontriaguin, L. S. (2011): Método de coordenadas, Moscou: Krasand.
  • Special Study Panel on Education Indicators (1991): Education Counts. An Indicator System to Monitor the Nation's Educational Health. Washington: National Center for Educational Statistics–USA Dpt. of Education. En: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_nlinks&ref=7836779&pid=S1665-109X201000020000400022&lng=es (consulta: 14/12/2019).