Relación entre clima empowering y diversión en pitchers de béisbolel papel moderador de la motivación autónoma

  1. Gutiérrez-García, Pablo 1
  2. López-Walle, Jeanette M. 2
  3. Tomás, Inés 3
  4. Tristán, José 2
  5. Balaguer, Isabel 3
  1. 1 Universidad Estatal de Sonora. México
  2. 2 Universidad Autónoma de Nuevo León. México
  3. 3 Universidad de Valencia, España
Aldizkaria:
Cuadernos de psicología del deporte

ISSN: 1578-8423 1989-5879

Argitalpen urtea: 2019

Alea: 19

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 166-177

Mota: Artikulua

DOI: 10.6018/CPD.353081 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

Beste argitalpen batzuk: Cuadernos de psicología del deporte

Laburpena

Based on Duda’s (2013) hierarchical and multidimensional conceptualization of the motivational climate, the objective of this study was to test the moderating role of autonomous motivation in the relationship between the perception of the empowering climate created by the coach and the enjoyment in the practice by baseball pitchers. Participants were ninety-seven Mexican pitchers (M age = 14.12, SD = 1.09) belonging to 39 teams from 10 Leagues in Hermosillo, Sonora, Mexico. The psychological variables were measured with the adapted to the Mexican context versions of the Empowering and Disempowering Motivational Climate Questionnaire-Coach (EDMCQ-C), the Sport Motivation Scale (SMS-II), and the Sport Satisfaction Instrument (SSI). The results of the moderated regression model with PROCESS indicated that: autonomous motivation moderates the relationship between the empowering climate and enjoyment (B = -.15, p < .05), specifically, for high values of autonomous motivation the relationship between climate empowering and fun was null, becoming this positive and significant relationship for values of autonomous motivation lower than 2.05. In conclusion, the autonomous motivation moderates the relationship between the empowering climate perception created by the coach and the enjoyment in the practice of baseball pitchers.

Finantzaketari buruzko informazioa

Esta investigación ha sido parcialmente financiada por el PFCE-2017, el CONACYT y la UANL. Este estudio se ha realizado en conjunto con doctores de la Facultad de Organización Deportiva, Universidad Autónoma de Nuevo León, México, y revisado en la parte teórica y metodológica por expertos de la Universidad de Valencia, España.

Finantzatzaile

Erreferentzia bibliografikoak

  • Aiken, L. S., y West, S. G. (1991). Multiple regression: Testing and interpreting interactions. Newbury Park, CA: Sage.
  • Ames, C. (1992). Classrooms: Goals, structures, and student motivation. Journal of Educational Psychology, 84(3), 261-271. http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.84.3.261
  • Appleton, P. R., y Duda, J. L. (2016). Examining the interactive effects of coachcreated empowering and disempowering climate dimensions on athletes’ health and functioning. Psychology of Sport and Exercise, 26, 61–70. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2016.06.007
  • Appleton, P. R., Ntoumanis, N., Quested, E., Viladrich, C., y Duda, J. L. (2016). Initial validation of the coach-created Empowering and Disempowering Motivational Climate Questionnaire (EDMCQ-C). Psychology of Sport and Exercise, 22, 53–65. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2015.05.008
  • Balaguer, I., Castillo, I., y Duda, J. L. (2007). Propiedades psicométricas de la Escala de Motivación Deportiva en deportistas españoles. Revista Mexicana de Psicología, 24, 197-207.
  • Balaguer, I., Castillo, I., y Duda, J. L. (2008). Apoyo a la autonomía, satisfacción de las necesidades, motivación y bienestar en deportistas de competición: Un análisis de la teoría de la autodeterminación. Revista de Psicología del Deporte, 17(1), 123–139.
  • Balaguer, I., Castillo, I., Ródenas, L., Fabra, P., y Duda, J. L. (2015). Los entrenadores como promotores de la cohesión del equipo. Cuadernos de Psicología del Deporte, 15(1), 233–242.
  • Barbosa-Luna, A. E., Tristán, J. L., Tomás, I., González, A., y López-Walle, J. M. (2017). Climas motivacionales, motivación autodeterminada, afectos y burnout en deportistas: enfoque multinivel. Acción Psicológica, 14(1), 105-117. http://dx.doi.org/10.5944/ap.14.1.19266
  • Cantú-Berrueto, A., López-Walle, J., Castillo, I., Tristán, J., Álvarez, O., y Balaguer, I. (2016). The controlling interpersonal style, types of motivation, self-esteem and burnout in Mexican athletes. Journal of Sports & Exercise Psychology, 38, S169.
  • Castillo, I, Balaguer, I., y Duda, J. L. (2002). Las perspectivas de meta de los adolescentes en el contexto deportivo. Psicothema, 14(2), 280287.
  • Castillo, I., Balaguer, I., Duda, J., y GarcíaMerita, M. (2004). Factores psicosociales asociados con la participación deportiva en la adolescencia. Revista Latinoamericana de Psicología, 36(3), 505-515.
  • Castillo, N., López-Walle, J. M., Tomás, I., y Balaguer, I. (2017). Relación del clima empowering con la motivación autodeterminada a través de la satisfacción de las necesidades psicológicas básicas. Revista de Psicología del Deporte, 26(3), 33–39
  • Deci, E. L. y Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York, N.Y.: Plenum Press. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4899-2271-7
  • Deci, E. L. y Ryan, R. M. (2008). Selfdetermination theory: A macrotheory of human motivation, development, and health. Canadian Psychology/Psychologie Canadienne, 49(3), 182-185. http://dx.doi.org/10.1037/a0012801
  • Duda, J. L. (2013). The conceptual and empirical foundations of Empowering CoachingTM: Setting the stage for the PAPA project. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 11(4), 311–318. https://doi.org/10.1080/1612197X.2013.839414
  • Duda, J. L., y Appleton, P. R. (2016). Empowering and Disempowering Coaching Climates: Conceptualization, Measurement Considerations, and Intervention Implications. En M. Raab, P. Wylleman, R. Seiler, A-M. Elbe, y A. Harzigeorgiadis, A. (Eds), Sport and Exercise Psychology Research: From theory to practice (pp. 374–390). New York, NY: Academic. https://doi.org/10.1016/B978-0-12803634-1.00017-0
  • Duda, J. L., y Balaguer, I. (2007). Coachcreated motivational climate. En S. Jowette y D. Lavallee (Eds.), Social psychology in sport, (pp. 117–130). Champaign, IL.: Human Kinetics.
  • Duda, J. L., Appleton, P. R., Stebbings, J., y Balaguer, I. (2018). Towards more empowering and less disempowering environments in youth sport. En C. J. Knight, C. G. Harwood, y D. Gould (Ed.), Sport Psychology for Young Athletes (pp. 81–93). New York, NY: Routledge. http://dx.doi.org/10.4324/9781315545202-8
  • Duda, J. L. y Nicholls, J. G. (1992). Dimensions of achievement motivation in schoolwork and sport. Journal of Educational Psychology, 84(3), 290. https://doi.org/10.1037/0022-0663.84.3.290
  • Duda, J. L., Quested, E., Haug, E., Samdal, O., Wold, B., Balaguer, I., … y Cruz, J. (2013). Promoting Adolescent health through an intervention aimed at improving the quality of their participation in Physical Activity (PAPA): Background to the project and main trial protocol. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 11(4), 319–327. https://doi.org/10.1080/1612197X.2013.839413
  • Ealo, J. (1984). Béisbol. La Habana, Cuba: Pueblo y educación.
  • Fenton, S. A., Duda, J. L., Appleton, P. R., y Barrett, T. G. (2017). Empowering youth sport environments: implications for daily moderateto-vigorous physical activity and adiposity. Journal of Sport and Health Science, 6(4), 423433. http://dx.doi.org/10.1016/j.jshs.2016.03.006
  • González, J., Gotera E., y Cobos, I. (2009). Análisis descriptivo de variables cinemáticas de la acción técnica del pitcheo en béisbol. Omnia, 15(3), 44-57.
  • Hayes, A. F. (2013). Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis: A regression-based approach. New York, NY, US: The Guilford Press.
  • Krommidas, C., Galanis, E., Papaioannou, A., Tzioumakis, G., Keramidas, P., y Digelidis, N. (2016). The relationship of empowering and disempowering coaching climate with enjoyment and quality of life variables in greek youth soccer. Inquiries in Sport & Physical Education, 14(2), 19–35.
  • Lonsdale, C., Hodge, K., Hargreaves, E. A., y Ng, J. Y. (2014). Comparing sport motivation scales: A response to Pelletier et al. Psychology of Sport and Exercise, 15(5), 446-452. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2014.03.006
  • López-Walle, J., Balaguer, I., Castillo, I., y Tristán, J. (2011). Clima motivacional percibido, motivación autodeterminada y autoestima en jóvenes deportistas mexicanos. Revista de Psicología del Deporte, 20(1), 209– 222.
  • López-Walle, J., Tristán, J., Flores, M., Pérez, M., Atienza, F., y Balaguer, I. (2018). Perceived coach empowering climate and burnout: The moderator role of athletes autonomous motivation. En M. Murphy, C. Boreham, G. De Vito, y E. Tsolakidis (Eds.), Book of Abstracts of the 23rd Annual Congress of the European College of Sport Science (p. 266). Alemania: SportTools.
  • Marcinko, I. (2015). The Moderating Role of Autonomous Motivation on the Relationship between Subjective Well-Being and Physical Health. PLoS ONE 10(5), 1-17. http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0126399
  • Nicholls, J. G. (1989). The competitive ethos and democratic education. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Pelletier, L., Rocchi, M., Vallerand, R., Deci, E. L., y Ryan, R. M. (2013). Validation of the revised sport motivation scale (SMS-II). Psychology of Sport and Exercise, 14, 329-341. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2012.12.002
  • Pelletier, L. G., y Sarrazin, P. (2007). Measurement issues in self-determination theory and sport. En M. S. Hagger y N. L. D. Chatzisarantis (Eds.), Intrinsic Motivation and Self-determination in Exercise and Sport (pp. 143-152). Champaign, IL, US: Human Kinetics.
  • Pineda-Espejel, H., Alarcón, E., López-Ruiz, Z., Trejo, M., y Chávez, C. (2016). Propiedades psicométricas de la Escala de Motivación en el Deporte revisada (SMS-II) adaptada al español hablado en México. RICYDE: Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 44(12), 107–120. https://doi.org/10.5232/ricyde2016.04402
  • Raykov, T. (2001). Estimation of congeneric scale reliability using covariance structure analysis with nonlinear constraints. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 54, 315-323. http://dx.doi.org/10.1348/000711001159582
  • Reigal, R.E.; Crespillo, M.; Morillo, J.P.; Hernández-Mendo, A. (2018). Apoyo a la autonomía, clima motivacional percibido y perfil psicológico deportivo en jugadores de
  • Ríos, E. (2010). Comportamiento de indicadores fisiológicos con la ejecución de pruebas de terreno en beisbolistas juveniles nacionales (Tesis de maestría). Facultad de Ciencias Médicas, La Habana, Cuba.
  • Roberts, G. C. (2012). Motivation in sport and exercise from an achievement goal perspective. After 30 years, where are we? En G. C., Roberts y D. C. Treasure (Eds.). Advances in Motivation Sport and Exercise (pp. 5-58). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Ródenas, L. T. (2015). Clima motivacional, motivación y cohesión: un estudio en el fútbol base (Tesis doctoral). Universidad de Valencia, España.
  • Ryan, R. M. y Deci, E. L. (2017). Selfdetermination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. New York: Guilford.
  • Ryan, R. M. y Deci, E. L. (2002). Overview of Self-Determination Theory: An organismic dialectical perspective. En E.L. Deci, y R.M. Ryan, (Eds.), Handbook of Self-Determination Research (pp. 3-33). Rochester: The University of Rochester Press.