El estilo de liderazgo y la orientación al mercadosu repercusión en la satisfacción en el trabajo del docente universitario

  1. Inés Küester Boluda 1
  2. María Elena Avilés Valenzuela 2
  1. 1 Universitada de Valencia
  2. 2 Centros de Estudios Superiores del Estado de Sonora
Journal:
GCG: revista de globalización, competitividad y gobernabilidad

ISSN: 1988-7116

Year of publication: 2011

Volume: 5

Issue: 3

Pages: 64-79

Type: Article

More publications in: GCG: revista de globalización, competitividad y gobernabilidad

Abstract

The present paper tries to analyze the relationship among diverse leadership types and market orientation in the university context; and the impact on the job satisfaction of the lecturers in a developing country. To reach it, the Centro de Estudios Superior del Estado de Sonora (Mexico) has been chosen; with a sample of 219 university lecturers. The results show that instrumental and compasive leadership styles have a positive impact on market orientation; but not participative leadership. Also, there is a positive relationship between market orientation and job satisfaction. Keywords: Leadership, market orientation, job satisfaction, university context

Bibliographic References

  • Bentler, P. M. (1985, 2005). EQS (Versión 6.1). Multivariate Software, Inc
  • Capelleras, S. J. L. y Veciana, V. J. M. (2004): “Actitudes del personal hacia el trabajo y la organización: una aplicación empírica en la universidad”. ESIC MARKET, nº. 119, pp. 47-69.
  • Chaganti, R. y Sambharya, R. (1987): “Strategic orientation and characteristics of top management”. Strategic Management Journal, nº 8, pp. 393-401.
  • Driscoll, C. y Wicks, D. (1998): “The market consumer-driven approach in business education. A possible danger?” Journal of Education for Business, vol. 74, nº 1, pp. 58-61.
  • Fernández del Hoyo, H. (2006). El grado de orientación al mercado de una empresa española de los años 90. Su medición a través de la estructura organizativa. Tesis doctoral no publicada, disponible en: http://www.eumed.net/tesis/2006/apfh/ lghtm.
  • Foreman, S. K. y Monay, A. H. (1995): “Internal marketing: concept measurement and application”. Journal of Marketing Management, vol. 11, pp. 755-768.
  • García, C. R. y Fernández, F. J. C. (2002): “La orientación de la universidad hacia la empresa y la sociedad: evaluación de la calidad universitaria”. ESIC MARKET, vol. 111, pp. 9-24.
  • Hagedorn, L. S. (2000): “What contributes to job satisfaction among faculty and staff?”. New Directions for Institutional Research, nº 105.
  • Harris, L.C. y Ogbonna, E. (2001): “Leadership style and market orientation: an empirical study”. European Journal of Marketing, vol. 35, nº 5/6, pp. 744-766.
  • Hemsley-Brown, J. y Oplatka, I. (2006): “Universities in a competitive global marketplace. A systematic review of the literature on higher education Marketing”. International Journal of Public Sector Management, vol. 19, nº 4, pp. 316-338.
  • House, R.J. y Dessler, G. (1974): “The path-goal theory of leadership: some post hoc and a priori test”, en Hunt, J. C. and Larson, L.L. (Eds), Contingency approaches to leadership. Carbondale IL: Southern Illinois University Press.
  • Hogg, G., Carter, S. y Dunne, A. (1998): “Investing in people: internal marketing and corporate culture”. Journal of Marketing Management, vol. 14, nº 8, pp. 879-895.
  • Jaworski, B. y Kohli, A. (1990). Market orientation: antecedents and consequences. Marketing Science Institute Conference, 90-123.
  • Judge, T.A. y Church, A. H. (2000). “Job satisfaction: research and practice”, in Cooper, C.L. y Locke, E.A. (Eds), Industrial and organizational psychology: linking theory with practice, Blackwell Business, Malden, MA, 166-98.
  • Kennedy, K. N., Laskk, F. G. y Godsby, J. R. (2002): “Customer mind-set of employees throughout the organization”. Journal of the Academy of Marketing Science, vol. 30, nº 2, pp. 159-71.
  • Küster, I. (1999): “La implementación de la orientación al mercado en la fuerza de ventas industrial”. Tesis doctoral, Universidad de Valencia, Valencia.
  • Lancaster, G. y Van der Velden, H. (2004): “The influence of employee characteristics on market orientation”. The Journal of Bank Marketing, vol. 22, nº 5, pp. 343-365.
  • Narver, J. C. y Slater, S. F. (1990): “The effect of market orientation on business profitability”. Journal of Marketing, vol. 54, pp. 20-35.
  • Ortiz, O.A.L. (2005). El liderazgo educacional: Un imperativo en la dirección de la escuela en la actualidad. Bajado 13/03/2008. Disponible en: http://www.monografias.com/trabajos_13/lidered/
  • Oshagbemi (1997): “Job satisfaction profiles of university teachers”. Journal of Managerial Psychology, vol. 12, nº 1, pp. 2738.
  • Pascual, P. R. (1987). Liderazgo y participación: mitos y realidades. España: Editorial De Deusto.
  • Smith. B. E., (2003). An investigation of the market orientation of colleges and universities in the council of Christian colleges and universities. Tesis doctoral, Capella University. (UMI Microform Service nº 3129598).
  • Uribe, B.M. (2005): “El Liderazgo docente en la construcción de la cultura escolar de calidad, un desafío de orden superior”. Revista PRELAC, vol. 1, nº 1.
  • Vandermerwe, S. (1995): “The process of market-driven transformation”. Long Range Planning, vol. 28, nº 2, pp. 79-91.