Intervención directa mediante biofeedback, para cambiar las conductas de desánimo de un portero de fútbol

  1. Estrada Contreras, Omar 1
  2. Silva, Carlos 2
  3. Carlos Silva 2
  4. Pérez Córdoba, Eugenio 3
  5. Borrego, Carla 2
  6. Cantón Chirivella, Enrique 4
  1. 1 CEU Cardenal Spínola
  2. 2 Instituto Politécnico de Santarém
    info

    Instituto Politécnico de Santarém

    Santarém, Portugal

    ROR https://ror.org/02bbx2g30

  3. 3 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

  4. 4 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
Revista de psicología del deporte

ISSN: 1132-239X 1988-5636

Year of publication: 2017

Issue Title: Revista de Psicología del Deporte

Volume: 26

Issue: 2

Pages: 131-136

Type: Article

More publications in: Revista de psicología del deporte

Abstract

The aim of this work is to describe an intervention which sought to modify the behavior of a goalkeeper in relation to the errors he committed, after receiving a goal, he became disheartened, and could not stop concentrating on the error committed. This attention paid to the error committed delayed a return to having adequate behavior in order to fulfil his function in the game. This intervention was carried out through biofeedback, techniques of emotional control and techniques to manage attention and concentration. Given that the intervention was carried out on an eighteen year old goalkeeper, at the request of the trainer, a study of a unique case was used. In accordance with the descriptive results, an improvement in attention and concentration was found as there was a proximity to 5 μv on beta waves and there was an increase in direct punctuation of concentration in the data of the Toulouse-Piéron test. An improvement in emotional control was also found through biofeedback, as there was an increase in the stimulating response to skin. Finally, a change in the goalkeeper’s conduct after the errors was registered, as there was a decrease in the discouraging conducts and an increase in the adequate conducts.

Bibliographic References

  • Alvarez, O., Falco, C., Estevan, I., Molina-Garcia, J. y Castillo, I. (2013). Intervención psicológica en un equipo de gimnasia rítmica deportiva: Estudio de un caso. Revista de Psicología del Deporte, 22(2), 395-401.
  • Bar-Eli, M. y Blumenstein, B. (2004a). The effect of extra-curricular mental training with biofeedback. Journal of Science and Medicine in Sport, 7(4), 454-464.
  • Bar-Eli, M. y Blumestein, B. (2004b). The effect of extra-curricular mental training with biofeedback on shot running performance of adolescent physical education pupils. European Physical Education Review, 10(2), 123-134.
  • Bar-Eli y Blumenstein, B. (2004c). Performance enhancement in swimming the effect of mental training with biofeedback. Journal of Science Medicine Sport, 7(4), 454-464.
  • Casis, S. L. y Zumalabe, M. J. M. (2008). Fisiología y psicología de la actividad física y el deporte. Barcelona: Elsevier.
  • Cei, A. (1994). Entrenamiento atencional para futbolistas de elite: un modelo de intervención. Revista de Psicología del Deporte, 6, 99-107.
  • Cowan, J. (2002). Peak Achievement Trainer: The peak achievement manual. Hollendal: Neurotek.
  • Cox, R. H. (2009). Psicología del Deporte. Madrid: Editorial Médica Panamericana.
  • De la Vega, R. (2003). La importancia del entrenamiento de la concentración en el fútbol base: una perspectiva aplicada. Cuadernos de Psicología del Deporte, 3(2), 67-82.
  • Díaz, J. y Rodríguez, G. (2005). Intervención psicológica mediante rutinas de atención y concentración en un equipo de voleibol para mejorar la efectividad colectiva del saque. Cuadernos de Psicología del Deporte, 5(1 y 2), 219-230.
  • Dosil, D. J. (2008). Psicología de la actividad física y el deporte. Madrid: McGraw Hill.
  • Edvarson, A., Ivarson, A. y Johnson, U. (2012). Is a cognitive-behavioural biofeedback intervention useful to reduce injury risk in junior football players? Journal of Sports Science and Medicine, 11, 331-338.
  • Estrada-Contreras, O. y Pérez-Córdoba. E. (2008). Palabras e imágenes positivas en la respuesta de ansiedad en deportistas de competición. Cuadernos de Psicología del Deporte, 8(1), 31-44.
  • Estrada-Contreras, O. y Pérez-Córdoba. E. (2011). Edad, concentración y su influencia en el autocontrol de la ansiedad del deportista. Cuadernos de Psicología del Deporte, 11(2), 89-96.
  • Fonseca, T. (2008). Visualização mental, concentração e desempenho desportivo: um estudo com jovens andebolistas. (Tesis de doctorado inedita). Facultade de Desporto de Porto. Portugal.
  • Lameiras, J., Almeida, P. L., Pons, J. y Garcia-Mas, A. (2014). Incorporación de una rutina para la optimización del rendimiento deportivo. Revista de Psicología del deporte, 23(2), 337-343.
  • Larumbe-Zabala, E. (2001). Entrenamiento de variables psicológicas para los tiros libres. Revista de Psicología del Deporte, 10(1), 89-97.
  • Lopes-Moura, D. (2009). Biofeedback na melhoria da performance. Um estudo experimental. (Tesis de licenciatura inedita). Escola Superior de Desporto de Rio Maior-Instituto Politécnico de Santarém. Portugal.
  • Martín, G. L. (2008). Psicología del Deporte. Guía práctica del análisis conductual. Madrid: Pearson. Prentice Hall.
  • Mora, J. A., Zarco, J. A. y Blanca, M. J. (2001). Atención-concentración como entrenamiento para la mejora del rendimiento deportivo en jugadores profesionales de futbol. Revista de Psicología del Deporte, 10(1), 49-65.
  • Morilla, M. y Pérez-Córdoba, E. A. (2002). Entrenamiento de la atención y la concentración. Sevilla: Diseño Gráfico.
  • Pop-Jordanova, N. y Chakalaroska, I. (2008). Comparison of biofeedback modalities for better achievement in high school students. Macedonian journal of Medical Sciences.1(2), 1-6. Recuperado de http://www.mjms.ukim.edu.mk
  • Pozo, A. Cortes, B. y Martin, A. M. (2013). Conductancia de la piel en deportes de precisión y deportes de equipo. Estudio preliminar. Revista de Psicología del Deporte, 22(1), 19-28.
  • Prieto, L., Lamarca, R. y Casado. A. (1998). La evaluación de la fiabilidad en las observaciones clínicas: el coeficiente de correlación intraclase. Medicina Clínica, 110(4), 142 – 145. Recuperado de http://www.fisterra.com/mbe/investiga/conc_numerica/conc_ numerica.asp#cci
  • Raymond, J., Sajid, I. Parkinson, L. A. y Gruzelier, J. (2005). Biofeedback and dance performance: a preliminary investigation. Applied Psychophysiology and Biofeedback, 30(1), 65-73.
  • Rivarés, L. (1996). La concentración del tiro libre. Revista de Psicología del Deporte, 6(1), 77-90.
  • Saha, S., Saha, S., Mazlan, M. A. B. y Arriffin, M. I. B. (2013). Effect of emotional regulation on performance of soccer skills. Procedia Social and Behavioral Sciences, 91, 594-605.
  • Saha, S., Saha, S. y Zahir, N. Z. B. (2015a). Action regulation introducing stress management techniques and high performance in soccer. SHS Web of Conference, 18(04001), 1-12. DOI: 10.1051/shsconf/20151804001
  • Saha, S., Saha, S. y Zahir, N. E. B. (2015b). Individualistic aptitude and biofeedback on improvement of coordination in young athletes. SHS Web of Conference, 18(04002), 1-11. DOI: 10.1051/shsconf/20151804002
  • Singer, R. (2000). Performance and human factos: considerations about cognition and attention for self-paced and externally-paced events. Ergonomics, 43(10), 1661-1680.
  • Samulski, D. (2002). Psicologia do Esporte.São Paulo: Manole
  • Toulouse, E. y Piéron, H. (2004). Toulouse-Piéron, prueba perceptiva y de atención. Madrid: TEA Ediciones.
  • Valiente, L. y Capdevila, L. (1994). La biorretroalimentación de la frecuencia cardíaca como técnica psicológica para mejorar el rendimiento fisiológico: un estudio piloto. Revista de Psicología del Deporte, 3(5), 15-31.
  • Weinberg, R. S. y Gould, D. (2010). Fundamentos de Psicología del Deporte y del Ejercicio Físico. Madrid: Ed. Medica Panamericana.
  • Xiong, J. (2012). The functions and methods of mental training on competitive sports. Physics Procedia, 33, 2011-2014.