Del arte después de Auschwitz a la sociología del desprecio de Buchenwald
-
1
Universitat de València
info
ISSN: 0212-0585, 2530-3074
Argitalpen urtea: 2016
Zenbakien izenburua: Cultura y estado: autonomía creativa, lucha política e instrumentalización
Alea: 130
Zenbakia: 2
Orrialdeak: 165-174
Mota: Artikulua
Beste argitalpen batzuk: Debats: Revista de cultura, poder i societat
Laburpena
The aesthetic works of the Frankfurt School have hardly received attention by contemporary sociology. However, this paper shows the relevance of aesthetic theory for the critical understanding of the social world. For this purpose, we discuss the contradictions raised by the critical theory of society, especially after Auschwitz, and we reflect on how to conceive the inconceivable when the tools of the Enlightenment are intrinsically guilty. Finally, we propose the mosaic of the aesthetic sociology of disrespect as a possibility to overcome the paradoxes of Auschwitz. This procedure is related to the artistic production about the concentration camp of Buchenwald.
Erreferentzia bibliografikoak
- Adorno, Th. W. (1964). Minima Moralia. Reflexionen aus dem beschädigten Leben. Francfort/Meno: Suhrkamp.
- Adorno, Th. W. (1977). Terminología filosófica. Madrid: Taurus.
- Adorno, Th. W. (1997). Ästhetische Theorie. Gesammelte Schriften, 7. Francfort/Meno: Suhrkamp.
- Adorno, Th. W. (1998). Stichworte. Kritische Modelle 2. Francfort/Meno: Suhrkamp.
- Adorno, Th. W. (2009). Ästhetik (1958/59). Nachgelassene Schriften, IV. 3. Francfort/Meno: Suhrkamp.
- Baumann, Z. (1989). Modernity and the Holocaust. New York: Cornell University Press.
- Benjamin, W. (1982). Das Passagen-Werk, I. Aufzeichnungen und Materialien, Francfort/Meno: Suhrkamp.
- Claussen, D. (1996). La teoria crítica, avui. Alzira: Gemanía.
- Claussen, D. (2012). La dialéctica entre ciencia y cosmovisión. Sobre el antisemitismo en la sociología. Constelaciones vol. 4. 25–33.
- Gilloch G. (2013) Walter Benjamin Critical Constellations John Wiley & Sons.
- Grass, G. (1996). Artículos y opiniones. Barcelona: Círculo de Lectores.
- Grass, G. (1999). Meine Jahrhundert. Gotinga: Steidl Verlag.
- Hernàndez, F. and Herzog, B. (2015). Estética del Reconocimiento. Fragmentos de una crítica social de las artes. Valencia: PUV.
- Honneth, A. (1986). Kritik der Macht. Reflexionsstufen einer kritischen Gesellschaftstheorie. Frankfort: Suhrkamp.
- Horkheimer, M. and Adorno, Th.W. (2010). Dialektik der Aufklärung. Frankfort: Suhrkamp.
- Horkheimer, M. (2004). Eclipse of Reason. Oxford: Oxford University Press.
- Kertész, I. (2002). Un instante de silencio en el paredón. El holocausto como cultura. Barcelona: Herder.
- Kracauer, S. (2006): Soziologie als Wissenschaft. Der Detektivroman. Die Angestellten. Francfort: Suhrkamp.
- Krahl, H.-J. (1985): Konstitution und Klassenkampf. Frankfurt: Neue Kritik.
- Levi, P.(2016). Io che vi parlo. Conversazione con Giovanni Tesio. Turín: Einaudi.
- Semprún, J. (1994). L’écriture ou la vie. París: Gallimard.
- Stoetzler, M. (2010). Antisemitism, Capitalism and Reformation of Sociological Theory. Patterns of Prejudice, 44(2), 161–194.
- Wander, F. (1996) Das Gute Leben (The good life) Gebundene Ausgabe. Berlin: Carl Hanser