Transformando una clase del grado en Psicología en una flipped classroom
- 1 Departamento de Personalidad, Evaluación y Tratamientos Psicológicos, Facultad de Psicología, Universitat de València. Avenida Blasco Ibáñez, 21. 46010, Valencia (España).
ISSN: 1989-3477
Any de publicació: 2016
Títol de l'exemplar: Autumn (July-December)
Número: 17
Pàgines: 21-29
Tipus: Article
Altres publicacions en: @tic. revista d'innovació educativa
Resum
La flipped classroom és una metodologia docent que tracta de modificar la dinàmica de la classe tradicional, en la que l'alumnat estudia la matèria abans d'assistir a classe (fonamentalment per mitjà de les Tecnologies de la Informació i Comunicació), i el temps en l'aula s'empra per a aclarir continguts i realitzar activitats significatives, amb el suport continuat del professorat. Estudis recents mostren que s'han obtingut resultats positius respecte a la utilització d'aquesta metodologia. No obstant això, la implantació d'aquesta metodologia en el grau en Psicologia és escassa. Per això, l'objectiu d'aquest treball va ser aplicar la metodologia flipped classroom a un tema de l'assignatura Psicopatologia, i comparar la seua efectivitat amb una classe tradicional. La mostra va estar composta per 87 alumnes (M = 23.02; DT = 7.88 anys, 73.1% dones) del grau de Psicologia de la Universitat de València. En la condició flipped classroom (n = 47) l'exposició de la matèria es realitzava a través d'un vídeo que l'alumnat visualitzava a casa, i en l'aula s'avaluaven i aclarien continguts (per mitjà de la plataforma Kahoot!) i es realitzaven activitats significatives en xicotets grups. En la condició tradicional (n = 40), es va impartir una classe magistral, es van avaluar i aclarir els continguts a través de la plataforma Kahoot!, i es va proposar la realització de les activitats significatives per a casa. L'alumnat de cada condició va avaluar l’interès, utilitat i dificultat de cada un dels components de les metodologies en una enquesta tipus Likert, que a més contenia dos preguntes obertes. Així mateix, es va avaluar el nivell de coneixements adquirits tant a través de la plataforma Kahoot! com a l'examen final de l'assignatura. No es van observar diferències significatives entre ambdós condicions respecte als continguts adquirits a través de l'examen de l'assignatura. No obstant això, la realització de les activitats a l’aula en grups, junt al professorat, va disminuir la dificultat percebuda de les mateixes, i es van observar comentaris molt positius per part de l'alumnat respecte a la metodologia flipped classroom.
Referències bibliogràfiques
- Albert, M. y Beatty, B. (2014) “Flipping the classroom applications to curriculum redesign for an introduction to management course: Impact on grades” en Journal of Education for Business, 89, pp. 419–424. http://dx.doi.org/10.1080/08832323.2014.929559
- Anderson, L.W. y Krathwohl, D., (2001) A taxonomy for learning, teaching, and assessing: a revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives. New York (USA), Longman.
- Bergmann, J. y Sams, A., (2009) “Remixing chemistry class: Two Colorado teachers make vodcasts of their lectures to free up class time for hands-on activities” en Learning & Leading with Technology, 36(4), pp. 22–27. Recuperado de http://eric.ed.gov/?id=EJ904290
- Bergmann, J. y Sams, A., (2012) Flip your classroom: Reach every student in every class every day. USA, International Society for Technology in Education.
- Bishop, J. L. y Verleger, M. A., (2013) “The flipped classroom: A survey of the research” conferencia dictada durante 120th ASEE National Conference Proceedings, Atlanta, GA, Junio 23-26. Recuperado de https://www.asee.org/public/conferences/20/papers/6219/view
- Domínguez, L. C., Vega, N. V., Espitia, E. L., Sanabria, Á. E., Corso, C., Serna, A. M. y Osorio, C., (2015) “Impacto de la estrategia de aula invertida en el ambiente de aprendizaje en cirugía: una comparación con la clase magistral” en Biomédica,35(4), pp. 513-21. http://dx.doi.org/10.7705/biomedica.v35i4.2640
- Gilboy, M. B., Heinerichs, S. y Pazzaglia, G., (2015) “Enhancing student engagement using the flipped classroom” en Journal of nutrition education and behavior, 47(1), pp. 109-114. http://dx.doi.org/10.1016/j.jneb.2014.08.008
- Hayes, A.F., (2013) Introduction to Mediation, Moderation, and Conditional Process Analysis. New York (USA), Guildford Press.
- Johnson, G.B., (2013) Student perceptions of the flipped classroom. Tesis doctoral. Canada, University of British Columbia. Recuperado de https://open.library.ubc.ca/cIRcle/collections/ubctheses/24/items/1.0073641
- Jordan, C., Pérez, M. J. y Sanabria, E., (2014), “Investigación del impacto en un aula de matemáticas al utilizar flip education” en Pensamiento Matemático, 4(2), pp. 9-22. http://hdl.handle.net/10251/49189
- Limniou, M., Lyons, M. y Schermbrucker, I., (2015) “Comparison of the traditional with a flipped classroom approach in a psychology module”, conferencia dictada durante ECEL2015-14th European Conference on e-Learning: ECEl2015, Hatfield, Inglaterra, 29-30 Octubre. Recuperado de http://repository.liv.ac.uk/2029299/
- McLaughlin, J. E., Griffin, L. M., Esserman, D. A., Davidson, C. A., Glatt, D. M., Roth, M. T., Gharkholonarehe, N. y Mumper, R. J., (2013) “Pharmacy student engagement, performance, and perception in a flipped satellite classroom” en American journal of pharmaceutical education, 77(9), pp. 196. http://dx.doi.org/10.5688/ajpe779196
- McLaughlin, J. E., Roth, M. T., Glatt, D. M., Gharkholonarehe, N., Davidson, C. A., Griffin, L. M., Esserman, D.A. y Mumper, R. J., (2014) “The flipped classroom: a course redesign to foster learning and engagement in a health professions school” en Academic Medicine, 89(2), pp. 236-243. http://dx.doi.org/10.1097/ACM.0000000000000086.
- McDonald, K. y Smith, C. M., (2013) “The flipped classroom for professional development: part I. Benefits and strategies” en The Journal of Continuing Education in Nursing, 44(10), pp. 437-438. http://dx.doi.org/10.3928/00220124-20130925-19
- Missildine, K., Fountain, R., Summers, L. y Gosselin, K., (2013) “Flipping the classroom to improve student performance and satisfaction” en Journal of Nursing Education, 52(10), pp. 597-599. http://dx.doi.org/10.3928/01484834-20130919-03
- Morton, D. A. y Colbert‐Getz, J. M., (2016) “Measuring the impact of the flipped anatomy classroom: The importance of categorizing an assessment by Bloom's taxonomy” en Anatomical Sciences Education. http://dx.doi.org/10.1002/ase.1635
- O'Flaherty, J. y Phillips, C., (2015) “The use of flipped classrooms in higher education: A scoping review” en The Internet and Higher Education, 25, pp. 85-95. http://dx.doi.org/10.1016/j.iheduc.2015.02.002
- Street, S. E., Gilliland, K. O., McNeil, C. y Royal, K., (2015) “The flipped classroom improved medical student performance and satisfaction in a pre-clinical physiology course” en Medical Science Educator, 25(1), pp. 35-43. http://dx.doi.org/10.1007/s40670-014-0092-4
- Tune, J. D., Sturek, M. y Basile, D. P., (2013) “Flipped classroom model improves graduate student performance in cardiovascular, respiratory, and renal physiology” en Advances in physiology education, 37(4), pp. 316-320. http://dx.doi.org/10.1152/advan.00091.2013.