Programas de tertulia política en Twitterun modelo neurocomunicativo de análisis del discurso
-
1
Universitat de València
info
ISSN: 1576-4737
Año de publicación: 2016
Número: 66
Páginas: 86-147
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Círculo de lingüística aplicada a la comunicación
Resumen
In this paper we apply to the social network Twitter a model of analysis of political and media discourse developed in previous publications. The model aims to reconcile the study of discourse data with explanatory proposals about political communication (neurocommunication, neuropolitics) and digital communication (Internet as fifth state, convergence, collective intelligence). We assume that there are categories of discursive frame that can be treated as indicators of cognitive and communicative skills. These categories are analysed and grouped in three main dimensions: intentional (ilocutional force of the tweet, interpretive frame of the hastags), referential (topics, agents), and interactive (structural predictability and alignment, intertextuality and dialogism markers, and partisan affiliation). The corpus consists of 4116 tweets: 3000 tweets belonging to the TV programs Al Rojo Vivo, Las Mañanas de Cuatro y Los Desayunos de TVE, and 1116 tweets of followers of the programs, 45 tweets correspond to each program. The results confirm that the model allows identify different profiles of political subjectivity in the accounts of Twitter.
Referencias bibliográficas
- Aguirre, G. K. (2008): “The political brain”. Cerebrum, http://www.dana.org/Cerebrum/2008/The_Political_Brain/ (12.05.2015).
- Ampofo, L.; Anstead, N.; O'Loughlin, B (2011): "Trust, confidence, and credibility: Citizen responses on twitter to opinion polls during the 2010 UK general election", Information, Communication & Society 14.6 (2011), págs.850-871.
- Arias, F (2013): “La actualidad política ludificada. Infoentretenimiento interactivo en las elecciones estadounidenses de 2012”. En Lloves, B. y Segado, F. (Coords.): I Congreso Internacional de Comunicación y Sociedad Digital (14-10-2013), Universidad Internacional de La Rioja. http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4247727
- Barthes, R. (1966): Crítica y verdad. Madrid: Siglo XXI, 2005
- Bennett, W. L., Iyengar, S. (2008): “A new era of minimal effects? The changing foundations of political communication”, Journal of Communication, 58(4), págs.707-731.
- Benveniste, E. (1958): “De la subjectivité dans le langage”, Journal de Psychologie, 55, págs. 267-274.
- Bourdieu, P. (1996): Sobre la televisión. Barcelona: Anagrama, 1997.
- Bruns, A. y Burgess, J. (2012): “Researching News Discussion On Twitter, Journalism Studies, 13:5-6, págs. 801-814.
- Bruns, A. y Stieglitz, S. (2013): “Towards more systematic Twitter analysis: metrics for tweeting activities”, International Journal of Social Research Methodology, 16:2, págs. 91-108.
- Bruns, A. y Stieglitz, S. (2012): “Quantitative Approaches to Comparing Communication Patterns on Twitter”, Journal of Technology in Human Services, 30:3-4, págs. 160-185.
- Caldevilla, D. (2009): “Democracia 2.0: La política se introduce en las redes sociales”, Pensar la publicidad, III, 2, págs. 31-48.
- Castells, M. (2009): Comunicación y poder. Madrid: Alianza Editorial.
- Castells, M. (2014): “El poder de las redes”, Revista Dossiers 50, p.9, enero-marzo 2014.
- Charaudeau, P. (2008): “Pathos et discours politique”. En Rinn, M. (coord.): Émotions et discours. L’usage des passions dans la langue, Rennes: Presses universitaires de Rennes, 49-58.
- Charaudeau, P. (2009): “Réflexions pour l’analyse du discourse populiste”, Les discours politiques en Amérique latine: filiations, polyphonies, théâtralités. Colloque international, Université Paris-Est, 12-14 Febrero 2009.
- Conover, M. D. et al. (2011): “Predicting the political alignment of twitter users”, 2011 IEEE Third International Conference on Social Computing, págs.192-199. http://www.yildiz.edu.tr/~aktas/courses/CE-0114890/g14-p2.pdf
- D'heer, E. y Verdegem, P. (2015): “What social media data mean for audience studies: a multidimensional investigation of Twitter use during a current affairs TV programme, Information”, Communication & Society, 18:2, págs.221-234
- Dubuquoi, Antoine y Prat, Nico (2013): Twittus Politicus. Décryptage d’un média explosif. Éditions Fetjaine, 2013.
- Dutton, W.H. (2009): “The fifth estate emerging through the network of networks”, Prometheus, 27 (1), pp. 1-15Eco 2006,
- Enguix Oliver, S. (2015): Periodismo político. Fundamentos, práctica y perspectivas, Bellaterra/Barcelona/Castelló/València: UAB, UJI, UPF, UV.
- Enguix Oliver, S. y Gallardo Paúls, B. (2015): “Política televisada y su reflejo en Twitter: medios y seguidores”, Workshop on on Communication and Journalism in Social Networks, 10th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI 2015). 17-20, june, 2015; Aveiro (PORTUGAL)
- Gallardo Paúls, B. (2007): Pragmática para logopedas. Cádiz, Universidad de Cádiz.
- Gallardo Paúls, B. (2013): “Niveles pragmáticos y cognición: estrategias discursivas de encuadre en el discurso político”, Revista Anthropos 239, págs. 191-210.
- Gallardo Paúls, B. (2014): Usos políticos del lenguaje. Un discurso paradójico. Barcelona: Anthropos/Siglo XXI, 2014.
- Gallardo Paúls, B. (2016): “¿Neuronas espejo o capacidad intersubjetiva? Referencias viables para un análisis del discurso público de base neurocomunicativa”, I Congreso Internacional Comunicación y Pensamiento. Comunicracia y Desarrollo Social, Sevilla, 10- 12 de marzo de 2016. DOI: 10.13140/RG.2.1.2556.3286 https://www.researchgate.net/publication/ 297714604_2016Neuronas_espejo_o_capacidad_intersubjetiva_Referencias_viables_para_un_analisis_del_discurso_publico_de_base_neurocomunicativa
- Gallardo Paúls, B. y Enguix Oliver, S. (2014): “Estrategias de encuadre discursivo en periodismo político: análisis de un corpus de titulares”, CLAC. Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, 58, pp. 90-109. http://revistas.ucm.es/index.php/CLAC/article/viewFile/45471/42755
- Gallardo Paúls, B. y Enguix Oliver, S. (2015): “Opciones discursivas en la cobertura electoral: los temas en la campaña europeas de 2014”. En López, M. I. y Hernández, E. (Eds): Sodalicia Dona. Homenaje a Ricardo Escavy Zamora, Universidad de Murcia, págs. 231-152.
- Gallardo Paúls, B. y Enguix Oliver, S. (2016): Pseudopolítica: el discurso político en las redes sociales, Valencia: Dept Teoria dels Llenguatges i Ciències de la Comunicació-UV, https://www.researchgate.net/publication/ 299284420_2016_Pseudopolitica_el_discurso_politico_en_las_redes_sociales
- Gallese, V. y Goldman, A. (1998): “Mirror neurons and the simulation theory of mind-reading”, Trends in cognitive sciences 2.12, págs 493-501.
- Grice, H. P. (1975): “Logic and conversation”. En Cole, P. y Morgan, J.L. (Eds): Syntax and semantics, Vol. 3: Speech Acts, New Yor: Seminar Press, págs. 41-58.
- Hallin, Daniel C. y Mancini, Paolo (2004): Sistemas mediáticos comparados. Tres modelos de relación entre los medios de comunicación y la política. Barcelona, Ed. Hacer, 2008.
- Holton, A. E. y Seth C. L. (2011): “Journalists, social media, and the use of humor on Twitter”, Electronic Journal of Communication 21.1/2, http://www.cios.org/EJCPUBLIC/021/1/021121.html
- Jäger, S. (2001) “Discourse and knowledge: Theoretical and methodological aspects of a critical discourse and dispositive analysis”. En Wodak, R. y Meyer, M. (Eds): Methods in Critical Discourse Analysis, London: Sage, págs.32-62.
- Kanai, R. et al. (2011): “Political orientations are correlated with brain structure in young adults”,Current biology 21(8), págs. 677-680.
- Kerbrat-Orecchioni, C. (1980): L’énonciation: de la subjectivité dans le langage. Paris: Armad Colin.
- Knutson, K. M.; Wood, J. N.; Spampinato, M. V. y Grafman, J. (2006): “Politics on the brain: An fMRI investigation”, Social Neuroscience 1(1), págs. 25-40.
- Kwak, H., Lee, C., Park, H. y Moon, S. (2010): “What is Twitter, a social network or a news media?”, Proceedings of the 19th international conference on World wide web, ACM, pp. 591-600. http://www.cs.rochester.edu/twiki/pub/Main/HarpSeminar/What_is_Twitter_a_Social_Network_or_a_News_Media.pdf
- Lakoff, G. (2004): No pienses en un elefante. Lenguaje y debate político. Madrid. UCM. 2007.
- Lakoff, G- (2008): The political mind: why you can't understand 21st-century politics with an 18th-century brain, Penguin.
- Lévy, P. (1997): Collective Intelligence: Mankind’s Emerging World Cyberspace, Cambridge, Mass.: Perseus Books.
- Maingueneau, D. (2012): “Les condicions d’una anàlisi crítica del disurs”. En Salvador, V.(ed.): L’ull despert. Anàlisi crítica dels discursos d’avui, València: Tres i Quatre, págs. 51-80.
- Mancera, A. y Pano, A. (2013): El discurso politico en Twitter, Barcelona: Anthropos.
- Marres, N. (2013): “The birth of social media methods”, DMI Summerschool, Amsterdam. http://www.slideshare.net/digitalmethods/presentation-marres-dmi-13
- Mazzoleni, G. (2014): “El nuevo estatuto de la comunicación política”, Comunicación política: relatos, figuras, mediaciones. Primer Congreso Internacional De Comunicación Política y Políticas De Comunicación, Valencia, 24-26 de noviembre de 2014, Universitat de València.
- Meraz, S. y Papacharissi, Z. (2013): “Networked gatekeeping and networked framing on# Egypt”, The international journal of press/politics, DOI: 10.1177/1940161212474472.
- Pano Alamán, A. y Mancera Rueda, A. (2014): “La “conversación” en Twitter”, Estudios de lingüística del español, 35, págs. 234-268.
- Pellisser Rossell, N. y Pineda, A. (2014): “Información política televisiva y espectacularización: un análisis comparativo de programas informativos y de infoentretenimiento”, Estudios sobre el mensaje periodístico 20(2), págs. 821-839. http://revistas.ucm.es/index.php/ESMP/article/viewFile/47036/44107
- Ramonet, I. (2015): La explosión del periodismo. Del periodismo de masas a la masa de medios. México, Univ de Guadalajara.
- Rubio Moraga, A.L. y Sapag Muñoz de la Peña, P.V. (2014): “Neuropolítica”. En Timoteo; J.(Ed): Neurocomunizacione, Roma: ARACNE, págs.185-220.
- Rule, N. O.; Freeman, J. B.; Moran, J. M.; Gabrieli, J. D.; Adams, R. B., & Ambady, N. (2010): “Voting behavior is reflected in amygdala response across cultures”, Social cognitive and affective neuroscience, 5(2-3), págs.. 349-355.
- Sáez Vacas, F. (2008): “El país digital de las ‘maravillas’. Necesitamos desarrollar una sociología de la infociudad”, TELOS, 76, págs. 51-55.
- Salvador, V. (2012): “L’ull despert: panoràmica”, en Vicent Salvador (ed.): L’ull despert. Anàlisi crítica dels discursos d’avui, València: Tres i Quatre, págs. 9-50.
- Searle, J. R. (1976): “A classification of illocutionary acts”, Language in society, 5 (01), págs. 1-23.
- Shirky, C. (2011): “The political power of social media: Technology, the public sphere, and political change”, Foreign affairs, págs. 28-41.
- Sperry, R. W., Zaidel, E. y Zaidel, D. (1979): “Self recognition and social awareness in the deconnected minor hemisphere”, Neuropsychologia,17(2), págs. 153-166.
- Stivers, T. (2008): “Stance, alignment, and affiliation during storytelling: When nodding is a token of affiliation”, Research on language and social interaction, 41(1), 31-57.
- Timoteo, J. (2007): “Neurocomunicación: Propuesta para una revisión de los fundamentos teóricos de la comunicación y sus aplicaciones industriales y sociales”, Mediaciones sociales, 1, pp. 355-386.
- Timoteo, J. (2014): “Il fattore ‘Pentola a induzione’ nei procesi di Intelligenza Connettiva”. En Timoteo Álvarez, J. (Ed): Neurocomunicazione, Roma: ARACNE, págs.. 43-68.
- Tumasjan, A., Sprenger, T. O., Sandner, P. G., & Welpe, I. M. (2010): “Predicting Elections with Twitter: What 140 Characters Reveal about Political Sentiment”, ICWSM, 10, 178-185. http://www.aaai.org/ocs/index.php/ICWSM/ICWSM10/ paper/viewFile/1441/1852Predicting
- Uña Juárez, O.; Fernández Fernández, M.; Fernández Camacho, C. (2014): “De tutti e di nessuno. Struttura dei processi nella creazione dell’opinione pubblica”. En Timoteo Álvarez, J. (Ed): Neurocomunicazione, Roma: ARACNE, págs. 113-142.
- Van Dijk, T. (2005): “Política, ideología y discurso”, Quorum Académico 2/2, págs. 15-47.
- Van Dijk, T. (2006): “Discourse and manipulation”, Discourse & Society 17(2), págs. 359-383.
- Van Dijk, T. (2009): Discurso y poder, Barcelona, Gedisa, 2009. Trad. de Alcira Bixio.
- Verweij, P. (2012): “Twitter Links Between Politicians And Journalists”, Journalism Practice, 6: 5-6, págs. 680-691, http://dx.doi.org/10.1080/17512786.2012.667272
- Wodak, R. (2001): “The discourse-historical approach”. Wodak, R. y Meyer, M.(Eds): Methods in Critical Discourse Analysis, London: Sage, págs. 63-94.
- Wodak, R. (2007): “Language and Ideology, Language in Ideology”, Journal of Language and Politics 6: 1, págs. 1-5.
- Yardi, S. y Danah B. (2010): “Dynamic debates: An analysis of group polarization over time on twitter”, Bulletin of Science, Technology & Society 30.5, págs. 316-327.
- Zappavigna, M. (2011): “Ambient affiliation: A linguistic perspective on Twitter”, New media & society 13.5 (2011), págs. 788-806.