La cultura como factor de innovación socio-económica en el medio ruralEl caso del clúster de artesanía artística de La Città Europea dei Mestieri d’Arte (CITEMA)

  1. Raúl Abeledo Sanchis 1
  2. Vicente Coll Serrano 1
  3. Pau Rausell Köster 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Revista:
Ager: Revista de estudios sobre despoblación y desarrollo rural = Journal of depopulation and rural development studies

ISSN: 1578-7168

Año de publicación: 2016

Número: 20

Páginas: 73-103

Tipo: Artículo

DOI: 10.4422/AGER.2015.15 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Ager: Revista de estudios sobre despoblación y desarrollo rural = Journal of depopulation and rural development studies

Resumen

Cultural and creative activities are an increasingly important factor for the development of territories. In times of globalization, competitiveness requires public policies that promote social and economic innovation. This phenomenon places culture and creativity at the center of strategies for regional and local development. Organizations and cultural agents become promoters of innovation. The rural world is no stranger to this dynamic, although it has its own specifics. Cultural entrepreneurship in relation to a cluster of artistic craftwork in the Chiana Valley (Tuscany, Italy) is used for illustrating and discussing these and other issues. For that, we turn to the main results generated by this project: promoting the craftwork sector and artistic mobility, international projection of the territory, awareness and social revitalization, and improvement of institutional coordination through the establishment of network actions.

Información de financiación

Esta investigación ha recibido financiación del Ministerio de Economía y Competitividad (Plan Nacional de I+D+i 2008-2011, proyecto CSO2012-39373-C04-3).

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • Abeledo-Sanchis, R. 2010. La agenda 21 local como herramienta de desarrollo sostenible: del medio ambiente a la cultura. Tesis Doctoral. Valencia: Universitat de València.
  • — 2014. “El papel de las organizaciones culturales en el formento del desarrollo rural: un estudio de caso”. En El desarrollo territorial valenciano: Reflexiones en torno a sus claves, ed. Vicerrectorat de Participació i Projecció Territorial, 217-234. Valencia: Universitat de València.
  • Asheim, B. T. y Coenen, L. 2005. “Knowledge Bases and Regional Innovation Systems: Comparing Nordic clusters”. Research Policy 34: 1173-1190.
  • Asheim, B. T. y Gertler, M. S. 2005. “The geography of innovation: regional innovation systems”. En The Oxford handbook of innovation, eds. J. Fagerberg, D. Mowery y R. Nelson, 291-317. Oxford: Oxford University Press.
  • Bakhshi, H., McVittie, E. y Simmie, J. 2008. Creating Innovation. Do the Creative Industries Support Innovation in the Wider Economy? Londres: NESTA.
  • Becattini, G. 1979. “Dal settore industriale al distretto industriale. Alcune consideraciones ull’unità de indagine in economía industriale”. Revista di Economia e Politica Industriale 1: 1-8.
  • — y Rullani, E. 1993. “Sistema Locale e Mercato Globale”. Economia e Politica Industriale 80: 2548.
  • Boix, R., Lazzeretti, L., Hervás, J. L. y De Miguel, B. 2011. “Creative clusters in Europe: a micro-data approach”. Trabajo presentado en el 51th European Congress of Regional Science, Barcelona.
  • Bourdieu, P. 2001. “El capital social: apuntes provisionales”. Zona Abierta 94/95: 83-88.
  • Brotman, J. 2007. “Nourishing the arts in rural communities”. Trabajo presentado en Culturescope s “In Focus” series.
  • Calamandrei, D. 2009. La cerâmica artistica e tradizionale in Italia. Quadro di sintesi, prospettive e fattori di successo. Milán: Franco Angeli.
  • Cavalieri A. 1999. Toscana e Toscane. Percorsi locali e identità regionali nello sviluppo económico. Milán: Franco Angeli.
  • Centre for Strategy and Evaluation Services (CSES) y Ericarts. 2010. Study on the contribution of culture to local and regional development evidence from the Structural Funds. Bruselas: ComisiónEuropea.
  • Chapain, C, Cooke, P., De Propis, L., MacNeill, S. y Mateos-García, J. 2010. Creative clusters and innovation. Putting creativity on the map. Londres: NESTA.
  • Coleman, J.S. 1988. “Social capital in the creation of human capital”. American Journal of Sociology 94: S95-S120.
  • Comisión Europea. 2010. Liberar el potencial de las industrias culturales y creativas. Bruselas: ComisiónEuropea.
  • Costa, P. 2008. “Creativity, innovation and territorial aglomeration in cultural activities: the roots of the creative city”. En Creative cities, cultural clusters and local economic development, eds. L. Lazzeretti y P. Cooke, 183-210. Cheltenham: Edward Elgar.
  • De Propis, L., Chapain, C., Cooke, P., MacNeill, S. y Mateos-García, J. 2009. The geography of creativity. Londres: Nesta.
  • Drucker, P. F. 1993. Post-capitalist society. Oxford: Butterworth-Heinmann.
  • Duxbury, N. y Campbell, H. 2011. “Developing and revitalizing rural communities through arts and culture”. Small Cities Imprint 3(1): 111-122.
  • European Economic and Social Committee. 2011. The craft sector and SMEs in Europe. Bruselas: Comisión Europea.
  • Florida, R. 2009. Las ciudades creativas. Barcelona: Paidós.
  • García-Escudero Márquez, P. 2005. “Federalismo, Regionalismo y Descentralización en Europa: Suiza, Italia y Gran Bretaña”. Cuadernos de Pensamiento Político 8: 157-167.
  • Georghiou, L. 2007. Demanding innovation: lead markets, public procurement and innovation. Londres: NESTA.
  • Greffe, X. 2011. “La ciudad creativa”. En Ciudades creativas, economía creativa, desarrollo urbano y políticas públicas, ed. F. Manito, Ciudades Creativas, Economía Creativa, Desarrollo Urbano y Políticas Públicas, 19-25. Barcelona: Fundación Kreanta.
  • Herreros, F. y De Francisco, A. 2001. “Introducción al capital social como programa de investigación”. Zona Abierta 94/95: 1-46.
  • KEA. 2006. The economy of culture in Europe. Bruselas: Comisión Europea.
  • — 2009. The impact of culture on creativity. Bruselas: KEA European Affairs.
  • Kimpeler, S. y Georgieff, P. 2009. The roles of creative industries in regional innovation and knowledge transfer: the case of Austria. Itali: Villalba.
  • Laestadius, S. 1998. “Technology level, knowledge formation and industrial competence in paper manufacturing”. En Microfoundations of economic growth, eds. G. Eliasson and C. Green, 212-226. Ann Arbour: University of Michigan Press.
  • López Fernández, M., Martín Alcázar, F. y Romero Fernández, P. M. 2007. “Una revisión del concepto y evolución del capital social”. En Conocimiento, innovación y emprendedores: camino al futuro, coord. J. C. Ayala, 1060-1073. Logroño: Universidad de La Rioja.
  • Martinell, A. (coord.) 2013. Impactos de la dimensión cultural en el desarrollo. Girona: Universidad de Girona.
  • Ministerio de Industria, Comercio y Turismo de España. 2009. El sector artesano español en las fuentes estadísticas y documentales. Madrid: Dirección General de Política de la Pequeña y Mediana Empresa.
  • Ministerio de Medio Ambiente y Medio Rural y Marino. 2012. LEADER en España (1991-2011). Una contribución activa al desarrollo rural. Madrid: Ministerio de Medio Ambiente y Medio Rural y Marino.
  • Mulgan, G., Ali, R., Halkett, R. y Sanders, B. 2007. In and out of sync. Londres: Nesta.
  • Nesta. 2007. Hidden innovation. Londres: Nesta.
  • Nonaka, I. y Takeuichi, H. 1995. The knowledge creating company. Nueva York: Oxford University Press.
  • OECD. 2005. Politiques territorialisées de développement rural. Étude de cas: Toscane (Italie). París: OECD.
  • Organización de Estados Iberoamericanos. 2006. Carta Cultural Iberoamericana, http://www.culturasiberoamericanas.org/
  • Osservatorio Regionale Dell Artigianato Regione Piemonte. 2003. L’artigianato in Europa e in Italia. Torino: Osservatorio Dell Artigianato Regione Piemonte.
  • Osservatorio Regionale Toscano Sull’Artigianato. 2014. La congiuntura dell’artigianato in Toscana. Florencia: Union camere Toscana.
  • Overton, P. 2009. Developing and revitalizing rural communities through arts and creativity: United States of America. Vancouver: Creative City Network of Canada.
  • Pérez Calvo, A. 1998. “Las transformaciones estructurales del estado-nación en la Europa comunitaria”. Revista de Estudios Políticos 99: 9-22.
  • Persson, L. O. y Westholm, E. 1994. “Towards the new mosaic of rural regions”. European Review of Agricultural Economics 21(3-4): 409-427.
  • Phills Jr., J. A., Deiglmeier, K. y Miller, D. T. 2008. “Rediscovering Social Innovation”. Stanford Social Innovation Review 6 (4): 1-11.
  • Porter, M.E. 1990. The competitive advantage of nations. Nueva York: Palgrave.
  • Potts, J. 2007. “Art and innovation: an evolutionary economic view of the creative industry”. The UNESCO Observatory 1 (1): 1-18.
  • — 2009. Nudging innovation. Londres: Nesta.
  • Putnam, R. D. 1995. “Bowling alone: America’s declining social capital”. Journal of Democracy 16 (1): 65-78.
  • Rausell-Koster, P. y Abeledo-Sanchis, R. 2012. Culture as a factor for economic and social innovation. Sostenuto Tome 1. Valencia: Econcult.
  • Rowan, J. 2010. Emprendizajes en cultura. Madrid: Traficantes de Sueños.
  • Sacco, P. L. y Segre, G. 2007. “Creativity, cultural investment and local development: a new theoretical framework for endogenous growth”. En Growth and innovation in competitive regions: the role of internal and external connections, eds. U. Fratessi and L. Senn, 281-294. Berlín: Springer.
  • Sen, A. 1999. Development as freedom. Oxford: Oxford UniversityPress.
  • Sennet, R. 2008. El artesano. Barcelona: Alfaguara.
  • Sostenuto. 2012. La cultura como factor de innovación económica y social. Valencia: Economía de la Cultura y Turismo (ECONCULT).
  • UCLG. 2004. Agenda 21 de la cultura. http://www.agenda21culture.net
  • UNESCO. 2009. Framework for cultural statistics. Montreal: Instituto de Estadística de la UNESCO.
  • Varbanova, L. 2009. Developing and revitalizing rural communities through arts and creativity: Europe. Vancouver: Creative City Network of Canada
  • Woods, M. y McDonagh, J. 2011. “Rural Europe and the world: globalization and rural development”. European Countryside 3: 153-163.
  • Zanni, L. 2009. Le imprese dell’artigianato artistico e tradizionale in Toscana. Toscana: Union Camere Toscana, CNA e Confartigianato Toscana.