Diseño y validación del constructo teórico de justicia social percibida por el alumnado en los centros escolares

  1. Jornet-Meliá, Jesús M.
  2. Sancho-Álvarez, Carlos
  3. Bakieva, Margarita
Revista:
Revista internacional de educación para la justicia social (RIEJS)

ISSN: 2254-3139

Año de publicación: 2015

Título del ejemplar: Pedagogía Crítica y Justicia Social

Volumen: 4

Número: 2

Páginas: 111-126

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Revista internacional de educación para la justicia social (RIEJS)

Resumen

Social justice is a matter of great importance, because it is the base of peaceful coexistence among people. Currently, inequalities and the lack of justice are one of the prevalent problems ofhumanity. Throughout ofhistory, all conflicts have been caused by lack of justice and disregard for the rights of individuals. Social justice can be analyzed from different perspectives, from macro to micro-analytical view. Undoubtedly, in the field of education it is a subject that produces inquietude of theorists, teachers and researchers. However, still now there is no evidence that it were developed enough instruments to assess different facets that compose this concept. This paper provides a theoretical review of the concept of social justice and proposes the design and development of the instrument to assess students’ perception of social justice within educational establishments. We assume that that the experience of the social justice begins in schools, in which students will build their perceptions and feelings that origin emotions and experiences they have in their academic lives. We emphasize the role of teachers, as the reference model for a true example of distributive justice, and the role of schools in which is given or not a justice as the organizing principle.

Referencias bibliográficas

  • Antón, A. (2013). Igualdad y libertad: fundamentos de la Justicia Social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 2(1), 173-194.
  • Bakieva, M. (2011). Colegialidad docente: una evidencia de validación de constructo para el diseño de un instrumento de evaluación. Trabajo fin de máster. Valencia: Universitat de València.
  • Baudelot, C. y Leclerq, F. (2008). Los efectos de la educación. Buenos Aires: Editorial del Estante.
  • Bolívar, A. (2012). Justicia social y equidad escolar. Una revisión actual. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 1(1), 9-45.
  • Bull, B. (2009). Policy Implications of Social Justice in Education. Ethics and Education, 4(2), 141- 152.
  • Cochran-Smith, M., Ludlow, L., Ell, F., O’Leary, M. y Enterline, S. (2012). Learning to teach for social justice as a cross-cultural concept: Findings from three countries. European Journal of Educational Research, 1(2), 171–198.
  • Consejo de Europa (2005). Elaboration concertée des indicateurs de la cohésion sociale – Guide méthodologique. Estrasburgo: Consejo de Europa.
  • Comisión Europea (2009). Portfolio of Indicators for the monitoring of the European Strategy for Social Protection and Social Inclusion – 2009 update. Bruselas: Comisión Europea.
  • Covell, K. (2013). Educación de los derechos humanos de los niños como medio para la justicia social: un estudio de caso desde Inglaterra. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 2(1), 35-48.
  • Cronbach, L.J. (1971). Test validation. En R.L. Thorndike (Ed.), Educational Measurement (2ª Ed.) (pp. 234-256). Washington: American Council on Education.
  • De la Orden, A. y Jornet, J. M. (2012). La utilidad de las evaluaciones de sistemas educativos: el valor de la consideración del contexto. Bordón, 64(2), 69-88.
  • Enterline, S., Cochran-Smith, M., Ludlow, L.H. y Mitescu, E. (2008). Learning to teach for social justice: Measuring change in the beliefs of teacher candidates. The New Educator, 4(4), 267-290
  • Escarbajal, A. (2014). La educación intercultural en el contexto social y educativo. Clave pedagógica: Revista Internacional de Investigación e Innovación Educativa, 13, 91-99.
  • Fraser, N. (2009). ¿Redistribución o reconocimiento? Un debate político-filosófico. Madrid: Morata.
  • Freire, P. (1975). Pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo XXI.
  • Gable, R. y Wolf, M. (1993). Instrument development in the affective domain: measuring attitudes and values in corporate and school settings (2ª ed.). Nueva York: Kluwer Academic Publishers.
  • Ginns, P., Fryer, L., Amazan, R., McCormick, A. y Loughland, A. (2014). Evaluation of the learning to teach for social justice–beliefs scale in an australian context. Higher Education Research & Development, 95(3), 1-13.
  • Jacott, L., Maldonado, A., Sainz, V., Juanes, A., García-Vélez, T. y Seguro, V. (2014). Representations of social justice amongst spanish teachers and students. En P. Cunningham y N. Fretwell (Eds.), Innovative practice and research trends in identity, citizenship and education (pp. 122-139). Londres: CiCe.
  • Jaramillo, N. (2010). Social justice for human development. Teacher Educational and Practice, 23(4), 492-494.
  • Jornet, J.M., Perales, M.J. y Sánchez-Delgado, P. (2011). El valor social de la educación: entre la subjetividad y la objetividad. Consideraciones teórico-metodológicas para su evaluación. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 4(1), 51-77.
  • Jornet, J., González-Such, J. y Perales, M.J. (2012). Diseño de cuestionarios de contexto para la evaluación de sistemas educativos: optimización de la medida de constructos complejos. Revista de la Sociedad Española de Pedagogía Bordón, 64(2), 89-110.
  • Ludlow, L.H., Enterline, S.E. y Cochran-Smith, M. (2008). Learning to teach for social justicebeliefs scale: an application of rasch measurement principles. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 40(4), 194-211.
  • Martínez-Rizo, F. (2011). ¿Qué es una buena escuela? Credo de un evaluador. Valencia: Universitat de València, Goaprint S.L.
  • McCoach, D., Gable, R. y Madura, J. (2013). Instrument development in the affective domain school and corporate applications (3ª Ed.). Londres: Springer.
  • Montané, A. (2015). Justicia social y educación. Revista de Educación Social, 20, 1-21.
  • Murillo, F.J. y Hernández-Castilla, R. (2012). RIEJS: El nacimiento de un sueño. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 1(1), 4-8.
  • Murillo, J., Román, M. y Hernández-Castilla, R. (2011). Evaluación educativa para la justicia social. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 4(1), 7-23.
  • Murillo, F.J., Hernández-Castilla, R., Hidalgo, N. y Martínez-Garrido, C. (2014). Elaboración y evaluación psicométrica de la escala de actitudes hacia la justica social en educación (EAJSE). Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 3(2), 215-233.
  • Panchón, C. (2007). Modelos educativos alternativos que conllevan el reconocimiento y el respeto por el otro. Revista de Educación, 342, 147-166.
  • Rawls, J. (1979). A threory of justice. Boston, MA: Harvard University Press.
  • Sancho-Álvarez, C. (2013). Validación de constructo de un instrumento para evaluar el valor social subjetivo de la educación en la comunidad educativa. Trabajo fin de máster. Valencia: Universitat de València.
  • Sancho, C., Jornet, J., y Perales, M. J. (septiembre, 2013). Valor social subjetivo de la educación: docencia y resultados escolares. Ponencia presentada en el IV Coloquio de la Red Iberoamericana de Investigadores sobre la Evaluación de la Docencia (RIIED). Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú.
  • Sen, A. (2011). La idea de la justicia. Buenos Aires: Taurus.
  • Sharaad-Tischler, D. y Kroll, C. (2014). Social justice in the EU: a cross-national comparison. social inclusion monitor europe (SIM). Berlín: Bertelsmann Stiftung.
  • Syverson, M. (2009). Social justice and evidence-based assessment with the learning record. Forum on Public Policy, 29(1), 5-27.
  • Turhan, M. (2010). Social justice perceptions of teacher candidates. Educational Research and Reviews, 5(11), 668-673.
  • Vogel, L. (2011). Enacting social justice: perceptions of educational leaders. Administrative Issues Journal. Education, Practice and Research, 1(2), 69-82.