Aportaciones desde la justicia social para una educación justa. La identidad pedagógica en formación profesional básica

  1. Abiétar-López, Míriam
  2. Navas-Saurin, Almudena A.
  3. Marhuenda-Fluixá, Fernando
Journal:
Revista internacional de educación para la justicia social (RIEJS)

ISSN: 2254-3139

Year of publication: 2015

Issue Title: Pedagogía Crítica y Justicia Social

Volume: 4

Issue: 2

Pages: 145-161

Type: Article

More publications in: Revista internacional de educación para la justicia social (RIEJS)

Abstract

A critical look at the educational system requires a social justice theory that allows us to assess to what extent the institution promotes educational practices that reinforce or undermine social justice. From a multi-dimensional conceptualization of social justice that considers redistribution, recognition and representation as those aspects needed to assess a practice as socially just, in this article we propose a model of analysis that allows us to describe the reproduction of social inequalities in the educational system. We focus this analysis on initial vocational educational training contexts, addressed to at-risk youth who are in a potential situation of educational exclusion, by relating pedagogical identities produced in these programmes to their differential participation in the social order. Institutional and structural conditions of the educational system and the differential social insertion of young people institutionalise a social injustice that consolidates situations of social inequalities. It is therefore necessary to develop a social justice model applied to education that promotes parity of participation in society.

Bibliographic References

  • Adame Obrador, M.T. y Salvà Mut, F. (2010). Abandono escolar prematuro y transición a la vida activa en una economía turística: el caso de Baleares. Revista de Educación, 351, 185-210.
  • Albaigés, B. (2004). Crisi del treball i emergència de noves formes de subjectivitat laboral en els joves.Barcelona: Observatori Català de la Joventut.
  • Apple, M.W. (2006). Educating the "right" way. Markets, standards, god and inequality. Nueva York: Routledge.
  • Apple, M.W. (2014). Official knowledge. Democratic education in a conservative age. Nueva York: Routledge.Bernstein, B. (1993). La estructura del discurso pedagógico. Clases, código y control. Madrid: Morata.
  • Bernstein, B. (1998). Pedagogía, control simbólico e identidad. Teoría, investigación y crítica. Madrid: Morata.
  • Bolívar, A. (2011). Justicia social y equidad escolar. Una revisión actual. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 1(1), 9-45.
  • Bradley, H. y Devadason, R. (2008). Fractured transitions: young adults' pathways into contemporary labour markets. Sociology, 42(1), 119-136.
  • Casal, J., García, M., Merino, R. y Quesada, M. (2006). Aportaciones teóricas y metodológicas a la sociología de la juventud desde la perspectiva de la transición. Papers, 79, 21-48.
  • Castel, R. (2004). Encuadre de la exclusión. En S. Karsz (Ed.), La exclusión: bordeando sus fronteras. Definiciones y matices (pp. 97-121). Barcelona: Gedisa.
  • Escudero Muñoz, J.M., González González, M.T. y Martínez Domínguez, B. (2009). El fracaso escolar como exclusión educativa: comprensión, políticas y prácticas. Revista Iberoamericana de Educación, 50, 41-64.
  • Fineman, M.A. (2010). The vulnerable subject and the responsive state. Emory Law Journal, 60(2), 251-275.
  • Fraser, N. (2005). Reframing justice in a globalizing world. New Left Review, 36, 69-88.
  • Fraser, N. (2008). Escalas de justicia. Barcelona: Herder Editorial.
  • Giménez Urraco, E. (2014). Práctica pedagógica en un centro de atención educativa singular de un barrio de acción preferente. Aproximación desde la teoría de Basil Bernstein. Tesis doctoral. Universitat de València, Valencia.
  • Martínez Celorrio, X. (2003). Política educativa sin sociología: populismo y cierre social en las reformas conservadoras. Revista Sistema, 173, 63-76.
  • Martínez Morales, I., Bernad i Garcia, J.C., Molpeceres Pastor, M.A., Abiétar López, M., Navas Saurin, A., Marhuenda Fluixá, F. y Giménez Urraco, E. (2015). Comprehensive education boundaries and remedies on the edges of Spanish educational system. European Educational Research Journal, 14(3-4), 293-311.
  • Merino, R., García, M. y Casal, J. (2006). De los programas de garantía social a los programas de cualificación profesional inicial. Sobre perfiles y dispositivos locales. Revista de Educación, 341, 81-98.
  • Morais, A.M., y Neves, I.P. (2011). Educational texts and contexts that work. Discussing the optimization of a model of pedagogic practice. En D. Frandji y P. Vitale (Eds.), Knowledge, pedagogy and society: international perspectives on basil bernstein’s sociology of education. Londres: Routledge.
  • Murillo, F.J. y Hernández-Castilla, R. (2011). Hacia un concepto de justicia social. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(4), 7-23.
  • Palacio Avendaño, T. (2013). Iris Marion Young y Nancy Fraser. Sobre la estructura de la justicia. Enrahonar. Quaderns de Filosofia, 51, 73-93.
  • Rawls, J. (1985). Teoría de la justicia. México: Fondo de Cultura Económica.Da Silva, T.T. (2001). Espacios de identidad. Nuevas visiones sobre el currículum. Barcelona: Octaedro.
  • Stauber, B. y Walther, A. (2006). De-standardised pathways to adulthood: european perspectives on informal learning in informal networks. Papers, 79, 241-262.
  • Tarabini, A. y Montes, A. (2015). La agenda política contra el abandono escolar prematuro en España: la LOMCE contra las evidencias internacionales. Avances en Supervisión Educativa, 23, 1-24.
  • Young, I.M. (1998). Categorías irregulables: una crítica de la teoría de sistemas duales de Nancy Fraser. Utopías. Revista de debate político, 177(2), 147-161.
  • Young, I.M. (2000). La justicia y la política de la diferencia. Madrid: Ediciones Cátedra.
  • Young, I.M. (2011). Responsabilidad por la justicia. Madrid: Morata.
  • Wright, E.O. (2006). Los puntos de la brújula. Hacia una alternativa social. New Left Review, 41, 34-57.
  • Fraser, N. (2013). Fortunes of feminism. From state-managed capitalism to neoliberal crisis. Londres: Verso.