Propuesta de innovación educativa para el futuro profesorado de educación física a través de una blogosfera

  1. Oidui USABIAGA-ARRUABARRENA 1
  2. Daniel MARTOS GARCIA 2
  3. Alexandra VALENCIA PERIS 2
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

  2. 2 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
Revista Española de Educación Física y Deportes: REEFD

ISSN: 1133-6366

Year of publication: 2014

Issue: 406

Pages: 86-93

Type: Article

More publications in: Revista Española de Educación Física y Deportes: REEFD

Abstract

In this work, a use of blog experience as a learning network or educational blogosphere is presented. It was developed during the academic years 2012-13 and 2013-14, and is part of the educational innovation project Weblogs and collaborative learning, funded by University of Valencia. In this context, two lectures in charge of the subjects Fundamentals of Tennis and Basque Pelota, from the University of País Vasco UPV/EHU, and Didactics of Games and Sport Activities, from the University of Valencia, designed a teacher’s blog called The Pelota Games in Higher Education. Its main purpose was to shape a collaborative learning network or blogosphere among students and lecturers from two distinct universities. Through this weblog, blogs created by the students, where they uploaded their academic works related with Valencian ball or Basque pelota, were linked. In this way, in addition to signifi cantly develop the contents of the two subjects, communication between students of both universities has been promoted. Afterwards, blogs were assessed by lectures, but students were also asked to assess and mark four works, two Valencian and two Basque. Therefore, apart from developing a peer-assessment strategy, contact among students from both universities and knowledge about two different realities were fostered, such as Basque and Valencian pelota

Bibliographic References

  • Atienza, R. y Gómez-Gonzalvo, F. (2013). El Edublog. Una herramienta para la adquisición de la competencia del tratamiento de la información y competencia digital desde la educación física. Revista Española de Educación Física y Deportes, 402, 27-46.
  • Blázquez, C. y Monroy, A.J. (2013). Herramientas de la web 2.0 en el aula de educación física: wikis, blogs y chats. Revista Internacional de Deportes Colectivos, 16, 22-40.
  • Comisión para la Renovación de las Metodologías Educativas en la Universidad (2006). Propuesta para la renovación de las metodologías educativas en la Universidad. Madrid: Secretaria General Técnica. Subdirección General de Información y Publicaciones del MEC. http://www.educacion.es/dctm/mepsyd/educacion/universidades/ estadisticasinformes/estadisticas/propuestarenovacion.pdf?documentId=0901e72b8004 8b70. Fecha de consulta, 18/9/2012.
  • Coutinho, C. (2007). Cooperative learning in higher education using weblogs: A study with undergraduate students of education in Portugal. En World multi-conference on systemics, cybernetic and informatics (pp. 60–64). Orlando (Estados Unidos).
  • Ellison, N. B. y Wu, Y. (2008). Blogging in the classroom: A preliminary exploration of student attitudes and impact on comprehension. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 17(1), 99–122.
  • Estalella, A. (2006). La construcción de la Blogosfera: yo soy mi blog (y sus conexiones). En J. M. Cerezo (dir.). La blogosfera hispana: pioneros de la cultura digital (pp. 20-37). Fundación France Telecom España.
  • Ferdig, R. E. y Trammell, K. D. (2004). Content Delivery in the ‘Blogosphere’. The Journal, 31(7), 12-20.
  • García, A. y Suárez, C. (2011). Interacción virtual y aprendizaje cooperativo. Un estudio cualitativo. Revista de Educación, 354, 473-498.
  • Gascueña, R. (2008). La blogosfera, un fenómeno de integración conceptual en el subdominio de internet. Actas del II Congreso Internacional de Lexicografía Hispánica (pp. 678-685). Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.
  • Lara, T. (2005). Blogs para educar. Usos de los blogs en una pedagogía constructivista. Telos. Cuadernos de Comunicación e Innovación, 65, 83-96.
  • López-Pastor, V.M., Castejón, J., Sicilia-Camacho, A., Navarro-Adelantado, V. y Webb, G. (2011). Developing a network for formative and shared evaluation in university teaching: The process of creating a cross-university network and the results of the initial stage of the research. Innovations in Teaching and Education International, 48 (1), 79–90.
  • Martos, D. y Usabiaga, O. (2013a). Una experiencia educativa mediante el uso de una blogosfera en dos universidades. En T. Ramiro-Sánchez y M. T. Ramiro (comps.). Actas del X Foro Internacional sobre la Evaluación de la Calidad de la Investigación y de la Educación Superior. Granada.
  • Martos, D. y Usabiaga, O. (2013b). Heteroevaluación y Coevaluación a través de la blogoesfera: una experiencia conjunta entre alumnado vasco y valenciano. VIII Congreso Internacional de Evaluación Formativa en Docencia Universitaria. Segovia.
  • Marzal, M. Á. y Butera, M. J. (2007). Los blogs en el nuevo modelo educativo universitario: posibilidades e iniciativas. BID: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, 19.
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2003). Integración del sistema universitario español en el Espacio Europeo de Educación Superior. Documento-marco. http://www.eees. es/pdf/Documento-Marco_10_Febrero.pdf Fecha de consulta, 08/05/2010.
  • Molina, P., Antolín, J., Pérez-Samaniego, V., Devís-Devís, J., Villamón, M., y Valenciano, J. (2013). Uso de blogs y evaluación continua del aprendizaje del alumnado universitario. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 43.
  • Quirós, E. (2009). Recursos didácticos digitales: medios innovadores para el trabajo colaborativo en línea. Revista Electrónica Educare, 18, 47-62.
  • Valencia-Peris, A. y Molina, P. (2012). Experiencias de innovación educativa con blogs en la universidad española. En D. Cobos, E. López, A. Jaén, A. Hilario, M. Padilla y L. Molina (dirs.), Actas del I Congreso Internacional Virtual sobre innovación pedagógica y praxis educativa Innovagogía 2012 (pp. 757-767). Sevilla: AFOE.