Percepciones de los diferentes agentes implicados en el servicio de formación universitaria
- Fayos Gardó, Teresa
- G. Gallarza, Martina
- Servera Francés, David
ISSN: 1130-3743
Year of publication: 2013
Volume: 25
Issue: 1
Pages: 149-172
Type: Article
More publications in: Teoría de la educación
Abstract
Universities in Spain are nowadays in a period of transformation due to the adaptation of old degrees to a new structure, proposed in the famous Bologna declaration in 1999. According to a certain research stream that has emerged among service researchers considering education at University as a higher involvement service market, we propose a new work on Business Degrees related to the European Higher Education Area: The study offers a framework where new proposals of Business Degrees in Spain can find information about competences and learning outcomes. We report the results obtained in several queries made to several stakeholders involved in the Higher Education service: students, graduates, teachers and employers (companies). These results are interesting for the strategic development of new degrees.
Bibliographic References
- Angulo, F., Pergelova, A., Rialp, J., A market segmentation approach for higher education based on rational and emotional factors (2010) Journal of Marketing for Higher Education, 20 (1), pp. 1-17
- Appleton -Knapp, S.L., Krentler, K.A., Measuring student expectations and their effects on satisfaction: The importance of managing student expectations (2006) Journal of Marketing Education, 28, pp. 254-264
- Arambewela, R., Hall, J., Zuhair, S., Postgraduate international students from asia: Factors influencing satisfaction (2005) Journal of Marketing for Higher Education, 15 (2), pp. 105-128
- Athiyaman, A., Linking student satisfaction and service quality perceptions: The case of university education (1997) European Journal of Marketing, 31 (7-8), pp. 528-541
- Beerli, A., Díaz, G., Los efectos de la imagen percibida de la universidad en la satisfacción de los estudiantes (2003) Revista Española de Investigación de Marketing, 7 (1), pp. 7-25. , esic
- Bekkering, E., Engelland, B., Extending quality assessment beyond the classroom: The campus computer lab scale (2002) Journal of Advancement of Marketing Education, 2, pp. 18-24
- Belanger, C., Mount, J., Wilson, M., Institutional image and retention (2002) Tertiary Education and Management, 8 (3), pp. 217-230
- Boone, C., Van Olfen, W., Roijakkers, N., Selection on the road to a career: Evidence of personality sorting in educational choice (2004) Journal of Career Development, 31 (1), pp. 61-78
- Borrador Protocolo de Evaluación Para la Verificación de Títulos Universitarios Oficiales, , aneca (15-11-2007) España
- Burke, R., Correlates of under-employment among recent business school graduates (1997) International Journal of Manpower, 18, pp. 627-633
- Ceular, N., Caridad, J.M., Núñez, J., Roldán, J.A., (2008) Estudio de la Evolución de Los Egresados de la Universidad y Su Inserción en El Panorama Empresarial, , Actas del 27 Congreso Internacional ciriec sobre economía pública, social y cooperativa. Sevilla (España)
- Comm, C.L., Labay, D.G., Repositioning colleges using changing student quality perceptions: An exploratory analysis (1996) Journal of Marketing for Higher Education, 7 (4), pp. 21-35
- Consejo de coordinación universitaria del mec (2003) La Integración Del Sistema Universitario Español en El Espacio Europeo de Enseñanza Superior, , Documento Marco. España
- Europeo, C., (2004) Instrucción y Formación 2010: La Urgencia de Las Reformas Para El Impulso de la Estrategia de Lisboa, 3-3-2004, , Documento del Consejo 6905/2004
- Consejo general de colegios de economistas de españa (2008) Los Economistas Ante El Espacio Europeo de Educación Superior: Análisis Desde la Experiencia y Determinación de Las Necesidades Futuras, , Madrid, febrero de 2008
- Corrales, E., Rodríguez, B., (2003) La Transición Del Sistema Educativo Al Mercado Laboral Análisis de Los Factores Determinantes Del Primer Empleo, , Actas de las V Jornadas de Economía de la Educación. Universidad Rovira i Virgili
- Cuestas, P.J., Fenollar, P., Román, S., Las motivaciones sociales como antecedentes del éxito académico de los estudiantes universitarios de marketing. Ponencia presentada en los (2006) XVIII Encuentros de Profesores Universitarios de Marketing, , Almería 20, 21 y 22 de septiembre de 2006
- De Miguel, M., Alfaro, I.J., Apodaca, P., Arias, J.M., García, E., Pérez, A., (2005) Adaptación de Los Planes de Estudio Al Proceso de Convergencia Europea, , Oviedo: Servicio de publicaciones de la Universidad de Oviedo
- Engelland, B.T., Workman, L., Sing, M., Ensuring service quality for campus career services centers: A modified servqual scale (2000) Journal of Marketing Education, 22 (3), pp. 236-245
- Fielder, J.S., Hilton, C.B., Motes, W.H., Educational services marketing: A proposed system for enhanced recruitment of students (1993) Journal of Professional Services Marketing, 8, pp. 191-205
- Filippakou, O., Tapper, T., Quality assurance and quality enhancement in higher education: Contested territories? (2008) Higher Education Quarterly, 62 (1-2), pp. 84-100
- Fuentes, M., Gil, I., Segmenting university students on the basis of their expectations (2006) Journal of Marketing for Higher Education, 16 (1), pp. 25-45
- Fuentes, M., Gil, I., Berenguer, G., Las expectativas de los estudiantes universitarios. Una aproximación como base de segmentación. Ponencia presentada en (2005) XVII Encuentros de Profesores Universitarios de Marketing, , Madrid, septiembre de 2005
- Fuentes, M., Gil, I., Moliner, B., La utilidad de las expectativas como base de segmentación predictiva de la calidad del servicio universitario, en (2007) VI Congreso Internacional de Marketing Público y No Lucrativo, , Braga 14-15 de junio de 2007
- Gallarza, M.G., Fayos, T., Servera, D., Arteaga, F., (2008) Análisis y Evaluación Del Servicio de Formación Universitaria: Implicaciones Para El Marketing Estratégico de Las Universidades, , 7th International Congress Marketing Trends. escp-eap Venecia, enero 2008
- Grady, N.B., Fisher, D.L., Fraser, B.J., Images of school through metaphor development and validation of a questionnaire (1996) Journal of Educational Administration, 34 (2), pp. 41-53
- Hemsley-Brown, J., Oplatka, I., Universities in a competitive global marketplace. A systematic review of the literature on higher education marketing (2006) International Journal of Public Sector Management, 19 (4), pp. 316-338
- (2008) Informe Aneca Al Consejo de Universidades Sobre Los Procesos de Evaluación Derivados de la Lou, , 15 de julio de 2008. aneca
- Ivy, J., Higher education institution image: A correspondence analysis approach (2001) International Journal of Educational Management, 15 (6), pp. 276-282
- Krampf, R.F., Heinlein, A.C., Developing marketing strategies and tactics in higher education through target market research (1981) Decision Sciences, 12 (2), pp. 175-193
- Leblanc, G., Nguyen, N., Listening to the customer's voice: Examining perceived service value among businesses college students (1999) International Journal of Educational Management, 13 (4), pp. 187-198
- Luque, T., Del Barrio, S., Análisis del valor de las percepciones de los clientes en el diagnóstico estratégico de la universidad. Ponencia presentada en el (2007) International Congress Marketing Trends, pp. 26-27. , de enero de 2007
- Mansfield, P.M., Warwick, J., Gender differences in students' and parents' evaluative criteria when selecting a college (2005) Journal of Marketing for Higher Education, 15 (2), pp. 47-80
- Manzaneque, M., Barba, V., (2008) Experiencia de Planificación Docente Adaptada A Los Criterios Del Eees Para la Licenciatura de Administración y Dirección de Empresas en la Facultad de Ciencias Sociales de Cuenca. Aportaciones Para la Implantación Del Nuevo Título de Grado, , VI Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria. Alicante, junio 2008
- Maringe, F., University & course choice: Implications for positioning, recruitment and marketing (2006) International Journal of Educational Management, 20 (6), pp. 466-479
- Neave, G., Amaral, A., On process, progress, success and methodology or the unfolding of the bologna process as it appears to two reasonably benign observers (2008) Higher Education Quarterly, 62 (1-2), pp. 40-62
- Nguyen, N., Leblanc, G., Image and reputation of higher education institutions in student's retention decisions (2001) International Journal of Educational Management, 15 (6), pp. 303-311
- Núñez, E., Marketing ocupacional: Análisis de las actitudes de los jóvenes ante la formación profesional y el trabajo. Ponencia presentada en el (2007) XIX Encuentro de Profesores Universitarios de Marketing (Epum), , septiembre de 2007
- Núñez, E., Marketing ocupacional: La transición de la educación al mercado laboral en los estudiantes de formación profesional de la Comunidad Autónoma de Madrid. Ponencia presentada en el (2007) XIX Encuentro de Profesores Universitarios de Marketing (Epum), , septiembre 2007
- Oosterbeek, H., Groot, W., Hartog, J., An empirical analysis of university choice and earnings (1992) The Economist, 140 (3), pp. 293-309
- Pampaloni, A.M., The influence of organizational image on college selection: What students seek in institutions of higher education (2010) Journal of Marketing for Higher Education, 20 (1), pp. 19-48
- Parameswaran, R., Glowacka, A.E., University image: An information processing perspective (1995) Journal of Marketing for Higher Education, 6 (2)
- (2003) Sistema Europeo de Créditos y Sistema de Calificaciones. Definición Ects Boe, , R. D. 1125/ de 5 de septiembre. España
- (1993) Ordenación de Las Enseñanzas Universitarias Oficiales Boe, , R. D. de 29 de octubre. España
- Rahona, M., ¿la posesión de un título universitario facilita el acceso de los jóvenes al primer empleo? Una aproximación para el caso español (2004) Revista Del Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, 61, pp. 105-119
- Rahona, M., La influencia del entorno socioeconómico en la realización de estudios universitarios: una aproximación al caso español de la década de los 90 (2006) Hacienda Pública Española/Revista de Economía Pública, 178 (3), pp. 55-80
- Ribera-Camino, J., De Juan, M.D., Educación de calidad en Marketing: un modelo holístico. Ponencia presentada en el (2007) XIX Encuentro de Profesores Universitarios de Marketing (Epum), , septiembre 2007
- Servera, D., González-Gall Arza, M., Fayos, T., Arteaga, F., (2008) La Evaluación Del Servicio de Formación Universitaria: Análisis de Las Opiniones de Los Diferentes Agentes Implicados, , VI Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria. Alicante, junio 2008
- Smith, D., Adams, J., Academics or executives? Continuity and change in the roles of pro-vice-chancellors (2008) Higher Education Quarterly, 62 (4), pp. 340-357
- Soutar, G.N., Turner, J.P., Students' preferences for university: A conjoint analysis (2002) International Journal of Educational Management, 16 (1), pp. 40-45
- Tchibozo, G., Extra-curricular activity and the transition from higher education to work: A survey of graduates in the United Kingdom (2007) Higher Education Quarterly, 61 (1), pp. 37-56
- (1999) The European Space for Higher Education, , Università degli studi di Bologna. The European Higher Education Area. Joint declaration of the European Ministers of Education. Convened in Bologna on the 18th of June, 1999
- Vander Schee, B.A., The small college enrollment officer: Relationship marketing at work (2010) Journal of Marketing for Higher Education, 20 (1), pp. 135-143
- Vidal, J., (2003) Métodos de Análisis de la Inserción Laboral de Los Universitarios, , Ministerio de Educación y Cultura
- Whitchurch, C., Shifting identities and blurring boundaries: The emergence of third space professionals in uk higher education (2008) Higher Education Quarterly, 62 (4), pp. 377-396
- Zabalza Beraza, M.A., (2004) Guía Para la Planificación Didáctica Universitaria en El Marco de la Eees, , Universidad de Santiago de Compostela. Octubre