Enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios excelentes y medios. Su evolución a lo largo del primer años de carrera
- Gargallo López, Bernardo
- Almerich Cerveró, Gonzalo
- Suárez Rodríguez, Jesús M.
- García Félix, Eloína
- Pérez Pérez, Cruz
- Fernández March, Amparo
ISSN: 0210-5934, 2340-6577
Year of publication: 2013
Volume: 65
Issue: 2
Pages: 75-96
Type: Article
More publications in: Bordón: Revista de pedagogía
Bibliographic References
- Ato, M., Vallejo, G., (2007) Diseños Experimentales en Psicología, , Madrid: Pirámide
- Biggs, J., (1987) Students Approaches to Learning and Studying, , Melbourne: Council for Educational Research
- Biggs, J., (1987) Study Process Questionnaire (SPQ, , Hawthorn: Australian Council for Educational Research
- Biggs, J., Approaches to learning ant to essay writing (1988) Learning Strategies and Learning Styles, pp. 185-228. , En: R. SCHMECK (ed. Nueva York: Plenum Press
- Biggs, J., What do inventories of students' learning processes really measure? A theoretical review and clarification (1993) British Journal of Educational Psychology, 63, pp. 3-19
- Biggs, J., (2005) Calidad Del Aprendizaje Universitario, , Madrid: Narcea
- Biggs, J., Kember, D., Leung, D.Y.P., The revised two-factor study process questionnaire: R-spq-2 (2001) British Journal of Educational Psychology, 71, pp. 133-149
- Biggs, J.B., Tang, C., (2007) Teaching for Quality Learning at University (3rd Edition, , Buckingham, UK: SRHE & Open University Press
- Bliuc, A.M., Ellis, R.A., Goodyear, P., Muntele, D., The role of social identification as university student in learning: Relationships between students' social identity, approaches to learning, and academic achievement (2011) Educational Psychology, 31 (5), pp. 559-574
- Cabrera, L., Bethencourt, J.T., Álvarez, P., González, M., El problema del abandono de los estudios universitarios (2006) Relieve, (12), pp. 171-202
- Cuthbert, P.F., The students learning process: Learning styles or learning approaches? (2005) Teacher in Higher Education, 10 (2), pp. 235-249
- De La Fuente, J., Pichardo, M.C., Justicia, F., Berbén, A.B., Enfoques de aprendizaje, autorregulación y rendimie nto en tres universidades europeas (2008) Psicothema, 20 (4), pp. 705-711
- De Miguel, M., Arias, J.M., La evaluación del rendimiento inmediato en la enseñanza universitaria (1999) Revista de Educación, (320), pp. 353-377
- Deronck, N.G., The impact of family structure and involvement on the college enrollment of potential first-generation college students (2007) Dissertation Abstracts International Section A: Humanities and Social Sciences, 68 (5 A), p. 1827. , 2007
- Entwistle, N., Frameworks for understanding as experienced in essay writing and in preparing for examinations (1995) Educational Psychologist, 30, pp. 47-54
- Entwistle, N., (2009) Teaching for Understanding at University: Deep Approaches and Distinctive Ways of Thinking, , Basignstoke, UL: Palgrave Macmillan
- Entwistle, N., Hanley, M., Hounsell, D.J., Identifying distintive approaches to studying (1979) Higher Education, (8), pp. 365-380
- Entwistle, N., McCune, V., Hounsell, J., Investigating ways of enhancing university teaching-learning environments: Measuring students' approaches to studying and perceptions of teaching (2003) Powerful Learning Environments: Unravelling Basic Components and Dimensions, pp. 89-107. , En: E. DE CORTE, L. VERSCHAFFEL, N. ENTWISTLE y J. VAN MERRIE NBOER (eds. Oxford: Elsevier Science
- Entwistle, N., Peterson, E., Learning styles and approaches to studying (2004) Encyclopedia of Applied Psychology, 2, pp. 537-542. , En: CH. SPIELBERGER (ed. Amsterdam: Elsevier
- Entwistle, N., Ramsden, P., (1983) Understanding Student Learning, , Londres: Croom Helm
- Fore, C.H.L., Factors influencing academic achievement among native American college students (1998) Dissertation Abstracts International: Section B: The Sciences and Engineering, 58 (8 B), p. 4522
- Gargallo, B., Trabajo de investigación. Procesos de enseñanza y aprendizaje en la universidad (2006) Análisis de la Incidencia de Variables Fundamentales en El Modo en Que Los Universitarios Afrontan El Aprendizaje, , Manuscrito no publicado
- Gargallo, B., Estilos de docencia y evaluación de los profesores universitarios y su influencia sobre los modos de aprender de sus estudiantes (2008) Revista Española de Pedagogía, 241, pp. 425-446
- Gargallo, B., Garfella, P.R., Pérez, C., Enfoques de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes universitarios (2006) Bordón, 58 (3), pp. 45-61
- Goldfinch, J., Hughes, M., Skills, learning styles and success of firs-year undergraduates (2007) Active Learning in Higher Education, 8 (3), pp. 259-273
- Hernándezpina, F., La evaluación de los alumnos en el contexto de la evaluación de la calidad de las universidades (1996) Revista de Investigación Educativa, 14 (2), pp. 25-50
- Hern Ández Pina, F., Acceso desde la educación secundaria a la universidad. La calidad del aprendizaje. Problemática y alternativas de mejora (2000) Calidad Educativa y Empleo en Contextos Multiculturales, pp. 27-54. , En: J. C AJIDE M. A. SANTOS y A. PORTO. Santiago: Universidad de Santiago. Servicio de Publicaciones
- Hounsell, D., Hounsell, J., Teaching-learning environments in contemporary mass higher education (2007) British Journal of Educational Psychology Monographs, Series II Number 4, pp. 91-111. , En: N. J. ENTWISTLE y P. D. TOMLINSON (eds.), Student Learning and University Teaching. Leicester, UK: British Psychological Society
- Kember, D., Jamieson, Q.W., Pomfret, M., Wong, E.T.T., Learning approaches, study time and academic performance (1995) Higher Education, 29, pp. 329-343
- Marton, F., Be yond individual differences (1983) Educational Psychology, 3, pp. 289-304
- Marton, F., Sälj, Ö.R., On qualitative differences in learning: I. Outcome and process (1976) Journal of Educational Psychology, 46, pp. 4-11
- Marton, F., Säljö, R., On qualitative differences in learning: II. Outcome as a function of the learner's conception of the task (1976) Journal of Educational Psychology, 46, pp. 115-127
- McCune, V., Entwistle, N., (2011) Learning and Individual Differences, 21, pp. 303-310
- Melé Ndez, D., Un ejercicio de evaluación de las trayectorias escolares en la Universidad de Guadalajara (2007) Comunicación Presentada en El 6 Co Ngreso Internacional Retos y Expectativas de la Universidad: El Papel de la Universidad en la Transformación de la Sociedad, , http://www.congresoretosyexpectativas.udg.mx/Congreso%206/Eje%202/Ponencia-111.pdf, . [Fecha de consulta: 17/Noviembre/2011
- Muñoz, E., Gómez, J., Enfoques de aprendizaje y rendimiento académico de los estudiantes universitarios (2005) Revista de Investigación Educativa, 23 (2), pp. 417-432
- Pritchard, M.E., Wilson, G.S., Yamnitz, B., What predicts adjustment among college students? A longitudinal panel study (2007) Journal of American College Health, 56 (1), pp. 15-21
- Rayle, A.D., Chung, K., Revisiting first-year college students' mattering: Social support, academic stress, and the mattering experience (2007) Journal of College Students Retention: Research, Theory and Practice, 9 (1), pp. 21-37
- Ruiz, E., Hernándezpina, M.F., Ureña, F., Enfoques de aprendizaje y rendimiento institucional y afectivo de los alumnos de la titulación de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte (2008) Revista de Investigación Educativa, 26 (2), pp. 307-322
- Salas, R., (1999) Enfoques de Aprendizaje y Dominancias Cerebrales en Alumnos de la Universidad Austral de Chile, , Santiago: Universidad de Santiago
- Strayhorn, T.L., Factors influencing the academic achievement of first-generation college students (2006) NASPA Journal, 43 (4), pp. 82-111
- Valle, A., González Cabanach, R., Vieiro, P., Cuevas, L.M., Rodríguez, S., Baspino, M., Características diferenciales de los enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios (1997) Revista de Psicodidáctica, (4), pp. 41-58
- Valle, A., González Cabanach, R., Núñez, J., Suárez, J.M., Piñeiro, I., Rodrí Guez, S., Enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios (2000) Psicothema, 12 (3), pp. 368-375
- Zeegers, P., Approaches to learning in science: A longitudinal study (2001) British Journal of Educational Psychology, 71, p. 11