Enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios excelentes y medios. Su evolución a lo largo del primer años de carrera

  1. Gargallo López, Bernardo
  2. Almerich Cerveró, Gonzalo
  3. Suárez Rodríguez, Jesús M.
  4. García Félix, Eloína
  5. Pérez Pérez, Cruz
  6. Fernández March, Amparo
Revista:
Bordón: Revista de pedagogía

ISSN: 0210-5934 2340-6577

Any de publicació: 2013

Volum: 65

Número: 2

Pàgines: 75-96

Tipus: Article

DOI: 10.13042/BRP.2013.65205 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Bordón: Revista de pedagogía

Objectius de Desenvolupament Sostenible

Referències bibliogràfiques

  • Ato, M., Vallejo, G., (2007) Diseños Experimentales en Psicología, , Madrid: Pirámide
  • Biggs, J., (1987) Students Approaches to Learning and Studying, , Melbourne: Council for Educational Research
  • Biggs, J., (1987) Study Process Questionnaire (SPQ, , Hawthorn: Australian Council for Educational Research
  • Biggs, J., Approaches to learning ant to essay writing (1988) Learning Strategies and Learning Styles, pp. 185-228. , En: R. SCHMECK (ed. Nueva York: Plenum Press
  • Biggs, J., What do inventories of students' learning processes really measure? A theoretical review and clarification (1993) British Journal of Educational Psychology, 63, pp. 3-19
  • Biggs, J., (2005) Calidad Del Aprendizaje Universitario, , Madrid: Narcea
  • Biggs, J., Kember, D., Leung, D.Y.P., The revised two-factor study process questionnaire: R-spq-2 (2001) British Journal of Educational Psychology, 71, pp. 133-149
  • Biggs, J.B., Tang, C., (2007) Teaching for Quality Learning at University (3rd Edition, , Buckingham, UK: SRHE & Open University Press
  • Bliuc, A.M., Ellis, R.A., Goodyear, P., Muntele, D., The role of social identification as university student in learning: Relationships between students' social identity, approaches to learning, and academic achievement (2011) Educational Psychology, 31 (5), pp. 559-574
  • Cabrera, L., Bethencourt, J.T., Álvarez, P., González, M., El problema del abandono de los estudios universitarios (2006) Relieve, (12), pp. 171-202
  • Cuthbert, P.F., The students learning process: Learning styles or learning approaches? (2005) Teacher in Higher Education, 10 (2), pp. 235-249
  • De La Fuente, J., Pichardo, M.C., Justicia, F., Berbén, A.B., Enfoques de aprendizaje, autorregulación y rendimie nto en tres universidades europeas (2008) Psicothema, 20 (4), pp. 705-711
  • De Miguel, M., Arias, J.M., La evaluación del rendimiento inmediato en la enseñanza universitaria (1999) Revista de Educación, (320), pp. 353-377
  • Deronck, N.G., The impact of family structure and involvement on the college enrollment of potential first-generation college students (2007) Dissertation Abstracts International Section A: Humanities and Social Sciences, 68 (5 A), p. 1827. , 2007
  • Entwistle, N., Frameworks for understanding as experienced in essay writing and in preparing for examinations (1995) Educational Psychologist, 30, pp. 47-54
  • Entwistle, N., (2009) Teaching for Understanding at University: Deep Approaches and Distinctive Ways of Thinking, , Basignstoke, UL: Palgrave Macmillan
  • Entwistle, N., Hanley, M., Hounsell, D.J., Identifying distintive approaches to studying (1979) Higher Education, (8), pp. 365-380
  • Entwistle, N., McCune, V., Hounsell, J., Investigating ways of enhancing university teaching-learning environments: Measuring students' approaches to studying and perceptions of teaching (2003) Powerful Learning Environments: Unravelling Basic Components and Dimensions, pp. 89-107. , En: E. DE CORTE, L. VERSCHAFFEL, N. ENTWISTLE y J. VAN MERRIE NBOER (eds. Oxford: Elsevier Science
  • Entwistle, N., Peterson, E., Learning styles and approaches to studying (2004) Encyclopedia of Applied Psychology, 2, pp. 537-542. , En: CH. SPIELBERGER (ed. Amsterdam: Elsevier
  • Entwistle, N., Ramsden, P., (1983) Understanding Student Learning, , Londres: Croom Helm
  • Fore, C.H.L., Factors influencing academic achievement among native American college students (1998) Dissertation Abstracts International: Section B: The Sciences and Engineering, 58 (8 B), p. 4522
  • Gargallo, B., Trabajo de investigación. Procesos de enseñanza y aprendizaje en la universidad (2006) Análisis de la Incidencia de Variables Fundamentales en El Modo en Que Los Universitarios Afrontan El Aprendizaje, , Manuscrito no publicado
  • Gargallo, B., Estilos de docencia y evaluación de los profesores universitarios y su influencia sobre los modos de aprender de sus estudiantes (2008) Revista Española de Pedagogía, 241, pp. 425-446
  • Gargallo, B., Garfella, P.R., Pérez, C., Enfoques de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes universitarios (2006) Bordón, 58 (3), pp. 45-61
  • Goldfinch, J., Hughes, M., Skills, learning styles and success of firs-year undergraduates (2007) Active Learning in Higher Education, 8 (3), pp. 259-273
  • Hernándezpina, F., La evaluación de los alumnos en el contexto de la evaluación de la calidad de las universidades (1996) Revista de Investigación Educativa, 14 (2), pp. 25-50
  • Hern Ández Pina, F., Acceso desde la educación secundaria a la universidad. La calidad del aprendizaje. Problemática y alternativas de mejora (2000) Calidad Educativa y Empleo en Contextos Multiculturales, pp. 27-54. , En: J. C AJIDE M. A. SANTOS y A. PORTO. Santiago: Universidad de Santiago. Servicio de Publicaciones
  • Hounsell, D., Hounsell, J., Teaching-learning environments in contemporary mass higher education (2007) British Journal of Educational Psychology Monographs, Series II Number 4, pp. 91-111. , En: N. J. ENTWISTLE y P. D. TOMLINSON (eds.), Student Learning and University Teaching. Leicester, UK: British Psychological Society
  • Kember, D., Jamieson, Q.W., Pomfret, M., Wong, E.T.T., Learning approaches, study time and academic performance (1995) Higher Education, 29, pp. 329-343
  • Marton, F., Be yond individual differences (1983) Educational Psychology, 3, pp. 289-304
  • Marton, F., Sälj, Ö.R., On qualitative differences in learning: I. Outcome and process (1976) Journal of Educational Psychology, 46, pp. 4-11
  • Marton, F., Säljö, R., On qualitative differences in learning: II. Outcome as a function of the learner's conception of the task (1976) Journal of Educational Psychology, 46, pp. 115-127
  • McCune, V., Entwistle, N., (2011) Learning and Individual Differences, 21, pp. 303-310
  • Melé Ndez, D., Un ejercicio de evaluación de las trayectorias escolares en la Universidad de Guadalajara (2007) Comunicación Presentada en El 6 Co Ngreso Internacional Retos y Expectativas de la Universidad: El Papel de la Universidad en la Transformación de la Sociedad, , http://www.congresoretosyexpectativas.udg.mx/Congreso%206/Eje%202/Ponencia-111.pdf, . [Fecha de consulta: 17/Noviembre/2011
  • Muñoz, E., Gómez, J., Enfoques de aprendizaje y rendimiento académico de los estudiantes universitarios (2005) Revista de Investigación Educativa, 23 (2), pp. 417-432
  • Pritchard, M.E., Wilson, G.S., Yamnitz, B., What predicts adjustment among college students? A longitudinal panel study (2007) Journal of American College Health, 56 (1), pp. 15-21
  • Rayle, A.D., Chung, K., Revisiting first-year college students' mattering: Social support, academic stress, and the mattering experience (2007) Journal of College Students Retention: Research, Theory and Practice, 9 (1), pp. 21-37
  • Ruiz, E., Hernándezpina, M.F., Ureña, F., Enfoques de aprendizaje y rendimiento institucional y afectivo de los alumnos de la titulación de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte (2008) Revista de Investigación Educativa, 26 (2), pp. 307-322
  • Salas, R., (1999) Enfoques de Aprendizaje y Dominancias Cerebrales en Alumnos de la Universidad Austral de Chile, , Santiago: Universidad de Santiago
  • Strayhorn, T.L., Factors influencing the academic achievement of first-generation college students (2006) NASPA Journal, 43 (4), pp. 82-111
  • Valle, A., González Cabanach, R., Vieiro, P., Cuevas, L.M., Rodríguez, S., Baspino, M., Características diferenciales de los enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios (1997) Revista de Psicodidáctica, (4), pp. 41-58
  • Valle, A., González Cabanach, R., Núñez, J., Suárez, J.M., Piñeiro, I., Rodrí Guez, S., Enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios (2000) Psicothema, 12 (3), pp. 368-375
  • Zeegers, P., Approaches to learning in science: A longitudinal study (2001) British Journal of Educational Psychology, 71, p. 11