Encuestas electorales onlinenuevos retos, viejos problemas

  1. Pavía Miralles, José Manuel
  2. Rausell Köster, Pau
  3. Marco Serrano, Francisco
  4. Coll Serrano, Vicente
Revue:
REIS: Revista Española de Investigaciones Sociológicas

ISSN: 0210-5233

Année de publication: 2011

Número: 135

Pages: 107-122

Type: Article

DOI: 10.5477/CIS/REIS.135.107 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: REIS: Revista Española de Investigaciones Sociológicas

Résumé

The internet has brought about a genuine revolution which is opening up exciting new research opportunities for social scientists. As a survey tool it offers obvious advantages for electoral polling that deserve to be explored. In connection with the 2010 Universitat de València chancellor elections, an online scientific poll of an electoral process was conducted for the first time in Spain. The survey clearly showed the general trends of the election and the order of the candidates in the race, influenced the campaign strategies of candidates and made it possible to confirm two hypotheses that a priori we thought they would take place about the behavior of electors: the effects of gender and faculty. However, despite attempts to adjust estimates, post-stratification and calibration techniques were unable to correct non-response bias adequately: the forecasts systematically underestimate the winning candidate outcomes.

Références bibliographiques

  • BOE (2001): «LeyOrgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades», Boletín Oficial del Estado, 307: 49400-49425.
  • BOE (2007): «Ley Orgánica 4/2007, de 12 de abril, por la que se modifica la Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades», Boletín Oficial del Estado, 89: 16241-16260.
  • Cea D'Ancona, María Ángeles (2004): Métodos de Encuesta: Teoría y Práctica, Errores y Mejora, Madrid: Síntesis.
  • Chang, Linchiat y Jon A. Krosnick (2009): «National Surveys Via RDD Telephone Interviewing Versus the Internet. Comparing Sample Representativeness and Response Quality», Public Opinion Quarterly, 73: 641-678.
  • Clarke, Harold D., David Sanders, Marianne C. Stewart y Paul Whiteley (2008): «Introduction. Internet Surveys and National Election Studies: A Symposium», Journal of Elections, Public Opinion and Parties, 18: 327-330.
  • Craig, C. Samuel y Susan P. Douglas (2001): «Conducting International Marketing Research in the Twenty-First Century», International Marketing Review, 18: 80-90.
  • De Leeuw Edith y Wim de Heer (2002): «Trends in Household Survey Nonresponse: A Longitudinal and International Comparison», en R. M. Groves et al., Survey Nonresponse, Nueva York: Wiley.
  • Díaz de Rada Vidal (2000): «Utilización de nuevas tecnologías para el proceso de "recogida de datos" en la investigación social mediante encuesta », Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 91: 137-166.
  • Díaz de Rada, Vidal (2008): «La selección de los entrevistados últimos en encuestas presenciales: un análisis de la utilización conjunta del método de rutas y el método de cuotas», Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 123: 209-247.
  • Faas, Thorsten y Harald Schoen (2006): «Putting a Questionnaire on the Web is not Enough - A Comparison of Online and Offl ine Surveys Conducted in the Context of the German Federal Election 2002», Journal of Official Statistics, 22: 177-190.
  • González Blasco, Pedro et al. (2006): Jóvenes Españoles 2005, Madrid: Fundación SM.
  • Groves, Robert M. (1989): Survey Errors and Survey Costs, Nueva York: John Wiley and Sons.
  • Noelle-Neumann, Elisabeth (1995): La Espiral del Silencio: Opinión Pública, Nuestra Piel Social, Barcelona: Paidós.
  • Núñez Villuendas, Adoración (2005): «Incidencias de la entrevista personal en la investigación mediante encuesta», Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 109: 219-236.
  • Pattie, Charles y Ron Johnston (2000): «People Who Talk Together Vote Together: An Exploration of Contextual Effects in Great Britain», Annals of the Association of American Geographers, 90: 41-66.
  • Pavía, Jose M. (2010): «Improving Predictive Accuracy of Exit Polls», International Journal of Forecasting, 26: 68-81.
  • Pavía, Jose M. y Beatriz Larraz (2012): «Nonresponse bias and superpopulation models in electoral polis», Revista Española de Investigaciones Sociológicas, en prensa.
  • Pavía, Jose M. y Beatriz Larraz (2008): «Quick Counts from Non-Selected Polling Stations», Journal of Applied Statistics, 35: 383-405.
  • Pavía, Jose M. y Pau Rausell, Francisco Marco-Serrano y Vicente Coll Serrano (2011): «Las nuevas tecnologías como instrumento de prospectiva electoral. Las elecciones a rector 2010 de la Universitat de València », Metodología de encuestas, 13: 73-98.
  • Robinson, W. S. (1950): «Ecological Correlations and the Behavior of Individuals», American Sociological Review, 15: 351-357.
  • Sanders, David, Harold D. Clarke, Marianne C. Stewart y Paul Whiteley (2008): «The Endogeneity of Preferences in Spatial Models: Evidence from the 2005 British Election Study», Journal of Elections, Public Opinion and Parties, 18: 413-431.
  • Särndal, Carl-Erik (2007): «The Calibration Approach in Survey Theory and Practice», Survey Methodology, 33: 99-119.
  • Särndal, Carl-Erik y Lundström Sixten (2005): Estimation in Surveys with Nonresponse, Chichester: John Wiley and Sons.
  • Särndal, Carl-Erik, Bengt Swenson y Jan Wretman (2003): Model Assisted Survey Sampling, Nueva York: Springer.
  • Sonck, Nathalie y Geert Loosveldt (2010): «Impact of Poll Results on Personal Opinions and Perceptions of Collective Opinion», International Journal of Public Opinion Research, 22: 230-255.
  • Twyman, Joe (2008): «Getting It Right: YouGov and Online Survey Research in Britain», Journal of Elections, Public Opinion and Parties, 18: 343-354.
  • Universitat de València (2002): Elecció de Rector, 26.02.02. Escrutini Provisional. http://www.uv.es/jelectoral/rector/2002/meses.pdf.
  • Universitat de València (2010): Resultats Defi nitus de les Eleccions a Rector o Rectora de la Universitat (Primera Volta). http://www.uv.es/jelectoral/rector/2010/Sabana_mesas.pdf.
  • Valliant, Richard, Alan H. Dorfman y Richard M. Royall (2000): Finite Population Sampling and Inference. A Prediction Approach, Nueva York: John Wiley and Sons.