Adequació dels instruments d'avaluació a situacions bilingües

  1. Ferreres Traver, Adoración
  2. Fidalgo Aliste, Ángel Manuel 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Revista:
Anuari de psicologia de la Societat Valenciana de Psicologia

ISSN: 1135-1268

Any de publicació: 2004

Títol de l'exemplar: Psicologia, Llengua i Societat

Volum: 9

Número: 1

Pàgines: 85-96

Tipus: Article

Altres publicacions en: Anuari de psicologia de la Societat Valenciana de Psicologia

Resum

Una de les crítiques més generalitzades als intruments d'avaluació és l'ús inadequat amb minories lingüístiques i/o culturals. Aquestes actuacions han derivat en una major preocupació per l'estudi de les propietats psicomètriques d'aquests instruments administrats a persones que pertanyen a poblacions distintes, la qual cosa més tècnicament es denomina l'estudi del funcionament diferencial dels ítems (DIF). Aquest treball vol ser una aportació en el camp de la psicologia de l'educació, orientada a l'estudi del problema del DIF en una situació de contacte de llengües, com la que es dona al País Valencià. El nostre treball aborda l'estudi del DIF en dues proves psicològiques elaborades en castellà i d'ús freqüent en l'avaluació de competències dels escolars valencians. Els resultats seràn interpretats considerant el tipus de prova i les característiques lingüístiques dels escolars analitzats, afi de trobar les possibles causes del problema del DIF i, en definitiva, considerar-les com a recomanacions en futurs estudis amb poblacions lingüístiques i/o culturals.