Uso de blogs y evaluación continua del aprendizaje del alumnado universitario

  1. Molina, Pere
  2. Antolín Jimeno, Luís
  3. Pérez-Samaniego, Víctor
  4. Devís-Devís, José
  5. Villamón, Miguel
  6. Valenciano Valcárcel, Javier
Journal:
Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa

ISSN: 1135-9250

Year of publication: 2013

Issue: 43

Type: Article

DOI: 10.21556/EDUTEC.2013.43.335 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa

Abstract

This paper presents the experience of an innovative educational project on continuous assessment of students' learning using blogs implemented by a group of teachers at the University of Valencia and the University of Castilla La Mancha during the 2010-11 academic year. Three types of assessment were implemented by the use of interactive blogs: a) using comments; b) through posts; c) joining blogs as administrators. The experience shows the potential of blogs as an instrument for autonomous work of students and the updating of traditional forms of assessment. 

Bibliographic References

  • AGUADED, J. I., LÓPEZ, E., ALONSO, L. (2010). Formación del profesorado y software social. Estudios sobre Educación, 18, 97-114. Recuperado el 9de septiembre, 2012, de http://www.unav.es/educacion/ese/pagina_8.html
  • ANTOLÍN, L., MOLINA, P., VILLAMÓN, M., DEVÍS, J., PÉREZ, V. (2011). Uso de blogs en ciencias de la actividad física y el deporte. @tic. Revista d’innovació educativa, 7, 12-18. Recuperado el 9 de septiembre, 2012,de http://ojs.uv.es/index.php/attic/article/download/261/1015
  • BLANCO, S. (2005). Los weblogs como herramienta didáctica en el seno de una asignatura curricular. En: G. García (Coord.). El ecosistema digital: modelos de comunicación, nuevos medios y público en Internet(pp. 151-166). Valencia: Servei de Publicacions de la Universitat de València. Recuperado el 9 de septiembre, 2012, de http://www.vinv.ucr.ac.cr/docs/divulgacion-ciencia/libros-y-tesis/ecosistema-digital.pdf
  • BOHÓRQUEZ, E. (2008). El blog como recurso educativo. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 40. Recuperado el 11 de septiembre, 2012, de http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec26/articulos_n26_PDF/Edutec-E_Bohorquez_n26-%203.pdf
  • BROWN, G., BULL, J. Y PENDLEBURY, M. (1997). Assessing Student Learning in Higher Education. Londres: Routledge.
  • CHURCHILL, D. (2009). Educational applications of Web 2.0: Using blogs to support teaching and learning. British Journal of Educational Technology, 40(1),179−183. Recuperado el 11 de septiembre, 2012, de http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-8535.2008.00865.x/full
  • DUCATE, L.C. Y LOMICKA, L.L. (2008). Adventures in the blogosphere: From blog readers to blog writers. Computer Assisted Language Learning, 21(1), 9−28. Recuperado el 4 de septiembre, 2012, de http://pdfserve.informaworld.com/408796__790622329.pdf
  • FARMER, B., YUE, A. Y BROOKS, C. (2008). Using blogging for higher order learning in large cohort university teaching: A case study. Australasian Journal of Educational Technology, 24(2), 123-136. Recuperado el 11 de septiembre, 2012, de http://www.ascilite.org.au/ajet/ajet24/farmer.html
  • FERREYRO, J. (2007). Abriendo el aula. Blogs, una reflexión compartida sobre buenas experiencias de enseñanza. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 40. Recuperado el 4 de septiembre, 2012, dehttp://edutec.rediris.es/Revelec2/revelec24/jfereyro/jferreyro.html
  • FRAILE, A. (2002). El seminario colaborativo: una propuesta formativa para el profesorado de Educación Física. Contextos educativos: Revista de educación, 5, 101-122.
  • GEWERC, A. (2005). El uso de weblogs en la docencia universitaria. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 4(1),9-23. Recuperado el 9 de septiembre, 2012, de http://campusvirtual.unex.es/cala/editio/index.php?journal=relatec&page=article&op=view&path[]=173&path[]=163
  • GLOGOFF, S. (2005). Instructional Blogging: Promoting Interactivity, Student-Centered Learning, and Peer Input.Innovate, 1(5). Recuperado el 4 de septiembre, 2012, dehttp://www.innovateonline.info/index.php?view=article&id=126
  • GONZÁLEZ, R. Y GARCÍA, F.E. (2009). El blog en la docencia universitaria ¿una herramienta útil para la convergencia europea? Relada,3(2), 135-144. Recuperado el 11 de septiembre, 2012, dehttp://serviciosgate.upm.es/ojs/index.php/relada/article/viewFile/70/70
  • LADYSHEWSKY, R.K. Y GARDNER, P. (2008). Peer assisted learning and blogging: A strategy to promote reflective practice during clinical fieldwork. Australasian Journal of Educational Technology, 24(3), 241-257. Recuperado el 11 de septiembre, 2012, dehttp://www.ascilite.org.au/ajet/ajet24/ladyshewsky.html
  • LORENZO, M., TRUJILLO, J. M., LORENZO, R. Y PÉREZ, E. (2011). Usos del Weblog en la universidad para la gestión de conocimiento y trabajo en red. Pixel-bit. Revista de Medios y Educación, 39, 141-154. Recuperado el 8 de septiembre, 2012, dehttp://intra.sav.us.es:8080/pixelbit/images/stories/p39/11.pdf
  • MARZAL, M.Á. Y BUTERA, M.J. (2007). Los blogs en el nuevo modelo educativo universitario: posibilidades e iniciativas.BID: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, 19. Recuperado el 14 de septiembre, 2012, dehttp://www.ub.es/bid/19marza2.htm
  • ORIHUELA, J.L. Y SANTOS, M.L. (2004). Los weblogs como herramienta educativa: Experiencias con bitácoras de alumnos.QuadernsDigitalsnet, 34. Recuperado el 4 de septiembre, 2012, dehttp://www.quadernsdigitals.net/index.php?accionMenu=hemeroteca.VisualizaArticuloIU.visualiza&articulo_id=7751
  • PÉREZ, F., ARANDA, E., HERNÁNDEZ, A., MARTÍN, A., BENITO, M.J. Y CÓRDOBA, M. (2012). Otras actividades complementarias para mejorar la docencia universitaria: Elaboración y utilización de blogs. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa,40. Recuperado el 3 de octubre, 2012, dehttp://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec40/actividades_complementarias_mejora_docencia_universitaria_elaboracion_y utilizacion_blogs.html
  • PHILIP, R. Y NICHOLLS, J. (2009). Group blogs: Documenting collaborative drama processes. Australasian Journal of Educational Technology, 25(5),683-699. Recuperado el 9 de septiembre, 2012, dehttp://www.ascilite.org.au/ajet/ajet25/philip.html
  • SALINAS, J. (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. Revista Universidad y Sociedad del Conocimiento, 1(1). Recuperado el 3 de octubre, 2012, dehttp://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/228
  • SALINAS, M.I. Y VITICCIOLI, S.M. (2008) Innovar con blogs en la enseñanza universitaria presencial. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 40. Recuperado el 11 de septiembre, 2012, dehttp://edutec.rediris.es/Revelec2/revelec27/articulos_n27_PDF/Edutec-E_MISanilas_Viticcioli_n27.pdf
  • SANTOVEÑA, S. M. (2011). Análisis Socioeducativo blogueo como actividad alfabetizadota y colaborativa.Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 40. Recuperado el 2 de septiembre, 2012, dehttp://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec35/pdf/Edutec-e_n35_Santovena.pdf
  • SHIM, J.P. Y GUO, C. (2009). Weblog technology for instruction, learning, and information delivery. Decision Sciences Journal of Innovative Education, 7(1), 171−193. Recuperado el 4 de septiembre, 2012, dehttp://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1540-4609.2008.00212.x/full
  • TORRES, V. (2009). ¿Por qué las bitácoras electrónicas (blogs) se usan poco para estudiar ciencias físico-matemáticas? Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 40. Recuperado el 4 de octubre, 2012, dehttp://edutec.rediris.es/Revelec2/revelec29/articulos_n29_pdf/6Edutec-E_Torres_n29.pdf
  • WILLIAMS, J.B. Y JACOBS, J. (2004). Exploring the use of blogs as learning spaces in the higher educationsector. Australasian Journal of Educational Technology, 20(2),232-247. Recuperado el 4 de septiembre, 2012, dehttp://www.ascilite.org.au/ajet/ajet20/williams.html
  • XIE, Y., KE, F. Y SHARMA, P. (2008). The effect of peer feedback for blogging on college students' reflective learning processes. Internet and Higher Education, 11(1),18−25. Recuperado el 4 de septiembre, 2012, dehttp://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1096751607000693