Estudio exploratorio de las creencias y representaciones de docentes en formación sobre la enseñanza de la gramática
ISSN: 2462-2737
Año de publicación: 2024
Número: 16
Páginas: 1-19
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Didacticae. Journal of Research in Specific Didactics: / Revista d'Investigació en Didàctiques Específiques / Revista de Investigación en Didácticas Específicas.
Resumen
This work is part of the EGRAMINT project (PID2019-105298RB-I00), whose main objective is the development of a cross-linguistic school grammar that promotes reflective language teaching. In this article, we present the results of an exploratory study on the beliefs about grammar teaching of pre-service teachers (undergraduate Primary and master’s degree students in Secondary Education) of first and foreign languages. For this purpose, a 38-question questionnaire was designed and completed by more than 1200 pre-service teachers from all over Spain. Our main aim is to determine their beliefs about grammar teaching, including theoretical knowledge, methodological criteria and preferred teaching practices. The results show that the need for explicit grammar teaching is a consolidated representation for the pre-service teachers surveyed; working from problems observed in the texts themselves and the use of oral language to reflect on grammatical phenomena in the classroom are the preferred practices of these trainee teachers, who abandon manipulative exercises in favour of explicit reflection from a functional approach.
Referencias bibliográficas
- Abad-Beltrán, V. (2023). ¿Por qué los anglohablantes construyen de forma incorrecta la oración por la tarde yo practicar deportes?: Una SDG para promover la reflexión interlingüística sobre el sujeto y el verbo en inglés y español. Huarte de San Juan. Filología y Didáctica de la Lengua, 23, 127–149. https://doi.org/10.48035/rhsj-fd.22.7
- Barahona, M. (2016). English language teacher education in Chile. A cultural historical activity theory perspective (1.ª ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315689937
- Cambra, M., Ballesteros, C., Palou, J., Civera, I., Riera, M., Perera, J. y Llobera, M. (2000). Creencias y saberes de los profesores en torno a la enseñanza de la lengua oral. Cultura y Educación, 17-18, 25-40. http://dx.doi.org/10.1174/113564000753837179
- Cambra, M. y Palou, J. (2007). Creencias, representaciones y saberes de los profesores de lenguas en las nuevas situaciones plurilingües escolares de Cataluña. Cultura y Educación, 19(2), 149-163. https://doi.org/10.1174/113564007780961651
- Camps, A. (2000). El coneixement gramatical dels alumnes: el cas dels pronoms personals. En J. Macià y J. Solà (Eds). La terminología lingüística a l'ensenyament secundari. Propostes pràctiques (1.ª ed., pp. 121-136). Graó.
- Camps, A. (Coord.), Guasch, O., Milian, M. y Ribas Seix, T. (2005). Bases per a l’ensenyament de la gramàtica (1.ª ed.). Graó. https://www.grao.com/libros/bases-per-a-lensenyament-de-la-gramatica-807?contenido=344008
- Camps, A. y Fontich, X. (2019). Teachers’ concepts on the teaching of grammar in relation to the teaching of writing in Spain: A case study. L1-Educational Studies in Language and Literature, 19(2), 1–36. https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2019.19.02.02
- Donoso, E. y Gómez, R. (2021). Creencias de futuros y futuras docentes de inglés en Chile sobre las competencias del profesorado de inglés como lengua extranjera. Educare, 25(2), 1-15. http://doi.org/10.15359/ree.25-2.11
- Fisher, C. (2004). La place des représentations des apprenants en didactique de la grammaire. En C. Vargas (ed.). Langue et études de la langue. Approches linguistiques et didactiques (1.ª ed., pp. 383-393). Publications de l’Université de Provence.
- Fontich, X. (2011). El diàleg a l’aula des de la perspectiva sociocultural. Les nocions de bastida i parla exploratòria. Articles de Didàctica de la Llengua y la Literatura, 54, 68-75.
- Fontich, X. y Camps, A. (2013). Towards a rationale for research into grammar teaching in schools. Research Papers in Education, 27(2), 598-625. https://doi.org/10.1080/02671522.2013.813579
- Fontich, X. y Camps, A. (2015). Gramática y escritura en la educación secundaria: estudio de caso sobre los conceptos de los profesores. Tejuelo - Didáctica de la Lengua y la Literatura, 22, 11-27. https://ddd.uab.cat/record/182326
- García-Pastor, M. D. y Sanz-Moreno, R. (2023). Enseñanza gramatical reflexiva e interlingüística en lenguas extranjeras: análisis curricular para el diseño de dos secuencias didácticas de gramática en torno a la expresión de la obligación. Huarte de San Juan. Filología y Didáctica de la Lengua, 23, 65–92. https://doi.org/10.48035/rhsj-fd.23.4
- Gilakjani, A.P. y Sabouri, N. B. (2017). Teachers’ beliefs in English language teaching and learning: A review of the literature. English Language Teaching, 10(4), 78-86. https://doi.org/10.5539/elt.v10n4p78
- Kerbrat-Orecchioni, C. (2005). Le discours en interaction (1.ª ed.). Armand Colin. http://dx.doi.org/10.1017/S0047404508080792
- Llamazares Prieto, T. y Garcia Vidal, P. (2023). Reflexión metalingüística y sistematización gramatical del alumnado de secundaria en una secuencia didáctica de gramática sobre habitualidad. Huarte de San Juan. Filología y Didáctica de la Lengua, 23, 37-63. https://doi.org/10.48035/rhsj-fd.23.3
- Martí-Climent, A. y Abad-Beltrán, V. (2023). La construcción del conocimiento sobre la obligación desde una perspectiva interlingüística en estudiantes de Secundaria. Huarte de San Juan. Filología y Didáctica de la Lengua, 23, 121-145. https://doi.org/10.48035/rhsj-fd.23.6
- Mercer, N. (1997). La construcción guiada del conocimiento. El habla de profesores y alumnos (1.ª ed.). Paidós.
- Milian, M. y Ribas, T. (2016). Hablar para aprender. En Palou, J. y Fons, M. (coords.). Didáctica de la Lengua y la Literatura en la Educación Primaria (1.ª ed.). Síntesis. https://www.sintesis.com/libro/didactica-de-la-lengua-y-la-literatura-en-educacion-primaria
- Myhill, D. (2000). Misconceptions and Difficulties in the Acquisition of Metalinguistic Knowledge. Language and Education, 14(3), 151-163. https://doi.org/10.1080/09500780008666787
- Nassaji, H. y Fotos, S. (2011). Teaching grammar in second language classrooms: Integrating form-focused instruction in communicative context (1.ª ed.). Routledge. https://www.routledge.com/Teaching-Grammar-in-Second-Language-Classrooms-Integrating-Form-Focused-Instruction-in-Communicative-Context/Nassaji-Fotos/p/book/9780415802055
- Pajares, M. F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332. https://doi.org/10.3102/00346543062003307
- Palou, J. (2008). L’ensenyament i l’aprenentatge del català com a primera llengua a l’escola. Creences i actuacions dels mestres amb relació a les activitats de llengua oral a l’etapa primària (1.ª ed.). Institut d’Estudis Catalans.
- Pérez Giménez, M. (2023). La expresión de la obligación en clase de lengua: reflexión metalingüística e interlingüística facilitada por la interacción oral en un aula de 1.º de Enseñanza Secundaria Obligatoria. Huarte de San Juan. Filología y Didáctica de la Lengua, 23, 147-173. https://doi.org/10.48035/rhsj-fd.23.7
- Ramos Méndez, C. (2007). El pensamiento de los aprendientes en torno a cómo se aprende una lengua: dimensiones individuales y culturales (1.ª ed.). Ministerio de Educación y Ciencia, Secretaría General Técnica. https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcmw4g4
- Rijt, J. van, Wijnands, A. y Coppen, P. (2022) Investigating Dutch teachers’ beliefs on working with linguistic metaconcepts to improve students' L1 grammatical understanding. Research Papers in Education, 37(1), 1-29. http://doi.org/10.1080/02671522.2020.1784258
- Rodríguez-Gonzalo, C. (2022). La enseñanza reflexiva de las lenguas en contextos multilingües (EGRAMINT). Tavira. Revista Electrónica de Formación de Profesorado en Comunicación Lingüística y Literaria, 27, 1-14. https://doi.org/10.25267/Tavira.2022.i27.1104
- Santolària Òrrios, A., Soler Pardo, B. y Casas Deseures, M. (2023). Reflexionar sobre la lengua a partir de secuencias didácticas. El modelo Egramint en los primeros cursos de Educación Primaria. Huarte de San Juan. Filología y Didáctica de la Lengua, 23, 15-36. https://doi.org/10.48035/rhsj-fd.23.2
- Sanz-Moreno, R., Pérez Giménez, M y Marin, T. (2023). ¿Cómo enseñar gramática? Estudio sobre las creencias de los futuros docentes de lenguas. Comunicación XXIV Congreso Internacional de la Sociedad Internacional de la Sociedad Española de la Didáctica de la Lengua y la Literatura. Santiago de Compostela.
- Sempere, J. V., Reig, A. y Rodríguez-Gonzalo, C. (2023). Nom o verb? La reflexión gramatical sobre el nombre y el verbo desde una perspectiva interlingüística en Primaria. Huarte de San Juan. Filología y Didáctica de la Lengua, 23, 93-119. https://doi.org/10.48035/rhsj-fd.23.5
- Wegerif, R. (2013). Dialogic: education for the internet age (1.ª ed.). Routledge. https://www.routledge.com/Dialogic-Education-for-the-Internet-Age/Wegerif/p/book/9780415536790
- Woods (1996). Teacher Cognition in Language Teaching. Beliefs, Decision-Making and Classroom Practice (1.ª ed.). Cambridge University Press.