La formación inicial de maestros en contextos de diversidad culturalaportaciones desde la didáctica de la geografía
- BARROSO HORTAS, MARIA JOÃO
- Antoni Santisteban Fernández Director/a
Universidad de defensa: Universitat Autònoma de Barcelona
Fecha de defensa: 24 de marzo de 2023
- M. Neus González Monfort Presidente/a
- Ann Elizabeth Wilson Daily Secretario/a
- Xosé Manuel Souto González Vocal
Tipo: Tesis
Resumen
Aquest estudi està orientat a la formació inicial del professorat de ciències socials i geografia, afrontant els reptes que s'enfronten a les seves classes del segle XXI, que es caracteritzen per la diversitat cultural i que representen una oportunitat per reflexionar, amb l'objectiu d'obrir camins d'acció educativa compromesos amb la democràcia, l'equitat i la justícia social. L'interès per la temàtica ve de la constatació que en moltes de les nostres escoles la diversitat cultural és una de les característiques de l'alumnat, mentre que les pràctiques es continuen dissenyant per a grups homogenis. En l'origen d'aquesta investigació es troben les preguntes que sorgeixen de les experiències en els diferents contextos educatius/classes de primària i segon cicle (6-12 anys) en l'àmbit de les pràctiques dels futurs professors. En aquests contextos, sovint s'observen pràctiques que ignoren la diversitat sociocultural, que donen prioritat a plans curriculars dissenyats per igual per a tots els alumnes i que, a la pràctica, només aconsegueixen donar resposta a les necessitats d'una part de l'alumnat. Com a pregunta general d'investigació: ¿Quines oportunitats, limitacions i necessitats es poden identificar, en la formació inicial del professorat de Ciències Socials, per al desenvolupament d'habilitats que prestin atenció/pongan a la valoració de la diversitat cultural a l'aula? Els mètodes i tècniques s'articulen amb els objectius que guien l'estudi: (i) anàlisi documental en els plans d'estudis de formació inicial del professorat; (ii) en documents nacionals sobre formació inicial del professorat; (iii) en els qüestionaris oberts adreçats a professors i estudiants de formació inicial, en focus groups i en dinàmiques de world café realitzades amb estudiants; (iv) en els treballs dels estudiants de formació inicial; en els treballs dels alumnes de primària; i (v) en les entrevistes semiestructurades realitzades al professorat de Primària. Si pretenem, com a formadors de professors de l'àrea de ciències socials –geografia, situar l'alumnat, sense excloure la veu de ningú, al centre dels processos d'ensenyament i aprenentatge, així com de les qüestions i espais socials emergents, hem d'assumir una aposta per una formació competent per implicar els futurs docents en processos d'ensenyament-aprenentatge que, fent de les assignatures protagonistes, els comprometin amb processos qüestionaris i crítics que els permetin renovar les seves representacions i pràctiques en contextos de diversitat cultural.