Sensibilización sobre el sedentarismo en Educación Física a partir de la hibridación de dos modelos pedagógicos

  1. Alexandra Valencia Peris 1
  2. Jorge Lizandra 1
  3. Salvador Cebriá-Carrión 1
  4. Carlos Evangelio 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Revue:
Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete

ISSN: 2171-9098 0214-4824

Année de publication: 2022

Titre de la publication: Monográfico "Nuevas perspectivas en la didáctica de la Educación Física". Coordinador: Juan G. Fernández-Bustos.

Volumen: 37

Número: 2

Pages: 64-82

Type: Article

D'autres publications dans: Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete

Résumé

In the present work, an educational innovation in Physical Education is presented in order to sensitize students about the repercussions on health of a sedentary lifestyle. The experience was based on the hybridization of two pedagogical models (Adventure Education and Health-Related Physical Education) through a Didactic Unit on orientation that was experienced for two groups on the first year of high school. A sedentary activities questionnaire was administered to the students, the results of which served as a starting point for the development of the sessions and an evaluation of the teaching staff, and the innovation experience was also carried out. Results show the high number of hours of sedentary activities spent by adolescents, finding differences according to gender and type of day. Students value very positively the implication of the teachers, as well as the learning acquired from the proposed hybridization model.

Références bibliographiques

  • Abarca-Sos, A., Zaragoza, J., Generelo, E. y Julián-Clemente, J. A. (2010). Comportamientos sedentarios y patrones de actividad física en adolescentes. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 10(39), 410-427. http://cdeporte.rediris.es/revista/revista39/artcomportamientos170.htm
  • Aguareles, I., Domingo, J., López, S., Marrón, D. y Julián-Clemente, J. A. (2015). Desarrollo y evaluación de identidades activas y cívicas. Un modelo pedagógico relacionado con la salud. Tándem, 50, 32-38.
  • Antón-Candanedo, A. y Fernandez-Rio, J. (2018). Hibridando modelos pedagógicos para la mejora de la comprensión táctica de estudiantes: Una investigación a través del Duni. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 19(2-3), 257. https://doi.org/10.24197/aefd.2-3.2017.257-276
  • Baceviciene, M., Jankauskiene, R. y Emeljanovas, A. (2019). Self-perception of physical activity and fitness is related to lower psychosomatic health symptoms in adolescents with unhealthy lifestyles. BMC Public Health, 19(1), 1-11. https://doi.org/10.1186/s12889-019-7311-2
  • Baena-Extremera, A. (2011). Programas didácticos para Educación Física a través de la Educación de Aventura. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 4(7), 3-13. https://doi.org/10.25115/ecp.v4i7.914
  • Baena-Extremera, A. (2021). Educación Aventura. En Á. Pérez-Pueyo, D. Hortigüela-Alcalá y J. Fernandez-Rio (coords.), Modelos pedagógicos en Educación Física. Qué, cómo, por qué y para qué (pp. 247-276). Universidad de León. Disponible en https://buleria.unileon.es/handle/10612/13251
  • Baena-Extremera, A. y Granero-Gallegos, A. (2015). Educación física e intención de práctica física en tiempo libre. REDIE. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 17(3), 132-144. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412015000300010&lng=es&nrm=iso
  • Baena-Extremera, A. y Granero-Gallegos, A. (2013). Efecto de un programa de educación de aventura en la orientación al aprendizaje, satisfacción y autoconcepto en secundaria. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica, 2(36), 163-182.
  • Beames, S., Higgins, P. y Nicol, R. (2012). Learning outside the classroom: Theory and guidelines for practice. Routledge.
  • Beltrán-Carrillo, V. J., Devís-Devís, J. y Peiró-Velert, C. (2012). Actividad física y sedentarismo en adolescentes de la Comunidad Valenciana. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 12(45), 122-137. http://cdeporte.rediris.es/revista/revista45/artactividad266.htm
  • Beltrán-Carrillo, V. J., Sierra, A. C., Jiménez Loaisa, A., González-Cutre, D., Martínez Galindo, C. y Cervelló, E. (2017). Diferencias según género en el tiempo empleado por adolescentes en actividad sedentaria y actividad física en diferentes segmentos horarios del día. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 31, 3-7. https://doi.org/10.47197/retos.v0i31.36207
  • Caballero, P., Sayazo, D., Domínguez, G., Pérez, O. y Parra, M. (2006). Jugando en un espacio de fantasía. Claves para elaborar una jornada de aventura en un centro de enseñanza. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 10, 23-30. https://doi.org/10.47197/retos.v0i10.35060
  • Casey, A. (2014). Models-based practice: Great white hope or white elephant? Physical Education and Sport Pedagogy, 19(1), 18-34. https://doi.org/10.1080/17408989.2012.726977
  • Casey, A. y Kirk, D. (2021). Models-based practice in physical education. Routledge.
  • Casey, A. y MacPhail, A. (2018). Adopting a models-based approach to teaching physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 23(3), 294-310. https://doi.org/10.1080/17408989.2018.1429588
  • Casey, A., MacPhail, A., Larsson, H. y Quennerstedt, M. (2021). Between hope and happening: Problematizing the M and the P in models-based practice. Physical Education and Sport Pedagogy, 26(2), 111-122. https://doi.org/10.1080/17408989.2020.1789576
  • Castro-Sánchez, M., Linares-Manrique, M., Sanromán-Mata, S. y Pérez-Cortés, J. A. (2017) Análisis de los comportamientos sedentarios, práctica de actividad física y uso de videojuegos en adolescentes. Sportis: Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad, 3(2), 241-255. https://doi.org/10.17979/sportis.2017.3.2.1746
  • Estudio ANIBES (2017). Sedentarismo en niños y adolescentes españoles: resultados del estudio científico ANIBES. Federación Española de Nutrición. http://www.fen.org.es/anibes/archivos/documentos/ANIBES_numero_13.pdf
  • Evangelio, C., González-Víllora, S., Fernandez-Rio, J. y Peiró-Velert, C. (2022). Students’ perceptions on three-way pedagogical models hybridization: contributing to the development of active identities. Sport, Education and Society, 27(6), 717-731. https://doi.org/10.1080/13573322.2021.1907327
  • Evangelio, C., Peiró, C. y González-Víllora, S. (2017). Hibridación como innovación: Educación Deportiva y Educación Física Relacionada con la Salud. Tándem. Didáctica de la Educación Física, 57, 25-30.
  • Fernandez-Rio, J. (2016). Health-based Physical Education: Model for Educators. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 87(8), 5-7. https://doi.org/10.1080/07303084.2016.1217123
  • Fernandez-Rio, J., Calderón, A., Hortigüela, D., Pérez-Pueyo, A. y Aznar, M. (2016). Modelos pedagógicos en educación física: consideraciones teórico-prácticas para docentes. Revista Española de Educación Física y Deportes, 413, 55-75. http://reefd.es/index.php/reefd/article/view/425
  • Fernandez-Rio, J., Alcalá, D. H. y Perez-Pueyo, Á. (2018). Revisando los modelos pedagógicos en educación física. Ideas clave para incorporarlos al aula. Revista Española de Educación Física y Deportes, 423, 57-80. http://reefd.es/index.php/reefd/article/view/695
  • Fernandez-Rio, J. y Suárez, C. (2016). Feasibility and students’ preliminary views on parkour in a group of primary school children. Physical Education and Sport Pedagogy, 21(3), 281-294. https://doi.org/10.1080/17408989.2014.946008
  • Fuentes, T. y López-Pastor, V. M. (2017). Evaluación auténtica, coevaluación y uso de las TIC en Educación física: un estudio de caso en secundaria. Infancia, Educación y Aprendizaje (IEYA), 2(3), 42-46. https://doi.org/10.22370/ieya.2017.3.2.697
  • Gehris, J., Kress, J. y Swalm, R. (2010). Students’ views on physical development and physical self-concept in adventure-physical education. Journal of Teaching in Physical Education, 29, 146-166. https://doi.org/10.1123/jtpe.29.2.146
  • Gibbons, S. L. y Ebbeck, V. (2011). Team building through physical challenges in gender-segregated classes and student self-conceptions. Journal of Experiential Education, 34(1), 71-76. https://doi.org/10.5193/JEE34.1.71
  • Gómez, S. F., Homs, C., Wärnberg, J., Medrano, M., Gonzalez-Gross, M., Gusi, N. y Schröder, H. (2020). Study protocol of a population-based cohort investigating Physical Activity, Sedentarism, lifestyles and Obesity in Spanish youth: The PASOS study. BMJ Open, 10(9), e036210. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2019-036210
  • González-Víllora, S., Evangelio, C., Sierra-Díaz, J. y Fernandez-Rio, J. (2019). Hybridizing pedagogical models: a systematic review. European Physical Education Review, 25(4), 1056-1074. https://doi.org/10.1177/1356336X18797363
  • Guijarro, E., Evangelio, C., González-Víllora, S. y Arias-Palencia, N. M. (2020). Hybridizing teaching games for understanding and cooperative learning: an educational innovation. ESHPA – Education, Sport, Health and Physical Activity, 4(1), 49-62.
  • Haerens, L., Kirk, D., Cardon, G. y De Bourdeaudhuij, I. (2011). Toward the development of a pedagogical model for health-based Physical Education. Quest, 63, 321-38. https://doi.org/10.1080/00336297.2011.10483684
  • Hardy, L. L., Booth, M. L. y Okely, A. D. (2007). The reliability of the Adolescent Sedentary Activity Questionnaire (ASAQ). Preventive Medicine, 45, 71-74. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2007.03.014
  • Ibor, E., Zaragoza, J. y Julián-Clemente, J. A. (2019). Promoción del desplazamiento activo desde el centro escolar. Capas-Ciudad. https://capas-c.eu/wp-content/uploads/2019/09/Guia-desplazamiento-activo-V5-WEB.pdf
  • Jiménez-Loaisa, A., González-Cutre, D. y Férriz, R. (2021). Teoría de la autodeterminación: necesidades psicológicas básicas y motivación. En L. García-González (Coord). Cómo motivar en Educación Física: aplicaciones prácticas para el profesorado desde la evidencia científica (pp. 9-20). Universidad de Zaragoza. https://zaguan.unizar.es/record/109109?ln=es
  • Julián-Clemente, J. A., Generelo, E., Zaragoza, J., Aibar-Solana, A. e Ibor, E. (2020). Propuesta pedagógica de carrera de larga duración. Universidad de Zaragoza Save the Children. https://zaguan.unizar.es/record/96208/?ln=es
  • Julián-Clemente, J. A., Peiró-Velert, C., Zaragoza-Casterad, J. y Aibar-Solana, A. (2021). Educación Física relacionada con la salud. En Á. Pérez-Pueyo, D. Hortigüela-Alcalá y J. Fernandez-Rio (Coords.). Modelos pedagógicos en Educación Física. Qué, cómo, por qué y para qué (pp. 178-226). Universidad de León. https://buleria.unileon.es/handle/10612/13251
  • Lamoneda-Prieto, J., González-Víllora, S. y Fernandez-Rio, F. J. (2020). Hibridando el Aprendizaje Cooperativo, la Educación Aventura y la Gamificación a través de la carrera de orientación. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 38, 754-760. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.77276
  • Liu, M., Zhang, J., Hu, E., Yang, H., Cheng, C. y Yao, S. (2019). Combined patterns of physical activity and screen-related sedentary behavior among Chinese adolescents and their correlations with depression, anxiety and self-injurious behaviors. Psychology Research and Behavior Management, 12, 1041-1050. https://doi.org/10.2147/PRBM.S220075
  • Lizandra, J., Devís-Devís, J., Pérez-Gimeno, E., Valencia-Peris, A. y Peiró-Velert, C. (2016). Does sedentary behavior predict academic performance in adolescents or the other way round? A longitudinal path analysis. PloS One, 11(4), e0153272. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0153272
  • Lizandra, J., Devís-Devís, J., Valencia-Peris, A., Tomás, J. M. y Peiró-Velert, C. (2019). Screen time and moderate-to-vigorous physical activity changes and displacement in adolescence: A prospective cohort study. European Journal of Sport Science, 19(5), 686-695. https://doi.org/10.1080/17461391.2018.1548649
  • Louw, P. J., Meyer, C. D., Strydom, G. L., Kotze, H. N. y Ellis, S. (2012). The impact of an adventure based experiential learning programme on the life effectiveness of black high school learners. South African Journal for Physical, Health Education, Recreation and Dance, 18(1), 55-64.
  • Marques, A., Calmeiro, L., Loureiro, N., Frasquilho, D. y de Matos, M. G. (2015). Health complaints among adolescents: Associations with more screen-based behaviours and less physical activity. Journal of Adolescence, 44, 150–157. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2015.07.018
  • McKenzie, T.L., Li, D., Derby, C. A., Webber, L. S., Luepker, R. V. y Cribb, P. (2003). Maintenance of effects of the CATCH physical education program: Results from the CATCH-ON study. Health Education & Behavior, 30, 447-462. https://doi.org/10.1177/1090198103253535
  • McKenzie, T. L., Sallis, J. F. y Rosengard, P. (2009). Beyond the stucco tower: Design, development, and dissemination of the SPARK physical education programs. Quest, 61, 114-127. https://doi.org/10.1080/00336297.2009.10483606
  • Megías, D. (2010). La autoevaluación en educación física. EmásF. Revista Digital de Educación Física, 2, 1-7.
  • Mielgo-Ayuso, J., Aparicio-Ugarriza, R., Castillo, A., Ruiz, E., Avila, J. M., Aranceta-Bartrina, J., Gil, A., Ortega, R. M., Serra-Majem, L., Vareala-Moreiras, G. y González-Gross, M. (2017). Sedentary behavior among Spanish children and adolescents: findings from the ANIBES study. BMC Public Health, 17(1), 94. https://doi.org/10.1186/s12889-017-4026-0
  • Moral-García, J. E., Redecillas-Peiró, M. T. y Martínez López, E. J. (2012). Hábitos sedentarios de los adolescentes andaluces. Journal of Sport & Health Research, 4(1), 67-82.
  • Murillo, B., Julián-Clemente, J. A., García, L., García Bengoechea, E. y Generelo Lanaspa, E. (2019). Development of the ‘Sigue la Huella’ physical activity intervention for adolescents in Huesca, Spain. Health Promotion International, 34(3), 519-531, https://doi.org/10.1093/heapro/day005
  • Ntoumanis, N. (2005). A prospective study of participation in optional school physical education based on self-determination theory framework. Journal of Educational Psychology, 97(3), 444-453. https://doi.org/10.1037/0022-0663.97.3.444
  • Organización Mundial de la Salud. (2020). Directrices de la OMS sobre Actividad Física y Hábitos Sedentarios. Organización Mundial de la Salud.
  • Ortega, E., Calderón, A., Palao, J. M. y Puigcever, M. C. (2008). Diseño y validación de un cuestionario para evaluar la actitud percibida del profesor en clase y de un cuestionario para evaluar los contenidos actitudinales de los alumnos durante las clases de educación física en secundaria. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 14, 22-29. https://doi.org/10.47197/retos.v0i14.35006
  • Peiró-Velert, C., Pérez-Gimeno, E. y Valencia-Peris, A. (2012). Facilitación de la autonomía en el alumnado dentro de un modelo pedagógico de educación física y salud. Tándem, 40, 28-44.
  • Ramos, P., Rivera, F., Moreno, C. y Jiménez-Iglesias, A. (2012). Análisis de clúster de la actividad física y las conductas sedentarias de los adolescentes españoles, correlación con la salud biopsicosocial. Revista de Psicología del Deporte, 21(1), 99-106.
  • Rosenberg, M., Houghton, S., Hunter, S. C., Zadow, C., Shilton, T., Wood, L. y Lawrence, D. (2018). A latent growth curve model to estimate electronic screen use patterns amongst adolescents aged 10 to 17 years. BMC Public Health, 18(1), 332. https://doi.org/10.1186/s12889-018-5240-0
  • Sánchez-Martínez, M. y Otero, A. (2009). Factors associated with cell phone use in adolescents in the community of Madrid (Spain). Cyberpsychology Behavior, 12, 131-138. https://doi.org/10.1089/cpb.2008.0164
  • Scandiffio, J. y Janssen, I. (2021). Do adolescent sedentary behavior levels predict type 2 diabetes risk in adulthood? BMC Public Health, 21, 969. https://doi.org/10.1186/s12889-021-10948-w
  • Serrano-Sánchez, J. A., Marti-Trujillo, S., Lera-Navarro, A., Dorado-Garcia, C., Gonzalez-Henriquez, J. J. y Sanchis-Moysi, J. (2011). Associations between screen time and physical activity among Spanish adolescents. PLoS One, 6, e24453 https://doi.org/10.1371/journal.pone.0024453
  • Sevil, J., Aibar, A., Abós, A., Generelo, E. y García-González, L. (2020). Improving motivation for physical activity and physical education through a school-based intervention. The Journal of Experimental Education, 90(2), 383-403. https://doi.org/10.1080/00220973.2020.1764466
  • Siedentop, D. (1996). Valuing the physically active life: contemporary and future directions. Quest, 48, 266-274. https://doi.org/10.1080/00336297.1996.10484196
  • Smith, B. y McGannon, K. R. (2018). Developing rigor in qualitative research: Problems and opportunities within sport and exercise psychology. International Review of Sport and Exercise Psychology, 11(1), 101-121. https://doi.org/10.1080/1750984X.2017.1317357
  • Telama, R., Yang, X., Leskinen, E., Kankaanpaa, A., Hirvensalo, M., Tammelin, T., Viikari, J. S. y Raitakari, O. T. (2014). Tracking of physical activity from early childhood through youth into adulthood. Medicine and Science in Sports and Exercise, 46(5), 955-962. https://doi.org/10.1249/MSS.0000000000000181
  • Tremblay, M. S., Aubert, S., Barnes, J. D., Saunders, T. J., Carson, V., Latimer-Cheung, A. E., Chastin, S. F. M., Altenburg, T. M. y Chinapaw, M. J. (2017). Sedentary behavior research network (SBRN)–terminology consensus project process and outcome. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 14(1), 75. https://doi.org/10.1186/s12966-017-0525-8
  • Valencia-Peris, A. y Devís-Devís J. (2014). Asociación entre el tiempo de uso del ordenador y la actividad física en la adolescencia. Revista Motricidad Humana, 15(2), 53-62.
  • Valencia-Peris, A., Devís-Devís, J., García-Massó, X., Lizandra, J., Pérez-Gimeno, E. y Peiró-Velert, C. (2016). Competing effects between screen media time and physical activity in adolescent girls: clustering a self-organizing maps analysis. Journal of Physical Activity and Health, 13(6), 579-586. https://doi.org/10.1123/jpah.2015-0407
  • Valencia-Peris, A. y Lizandra, J. (2019). El uso de los medios tecnológicos de pantalla y la salud en la adolescencia. En A. R. Aladro y F. Arbinaga (Coords.). Tecnología digital para la salud y la actividad física, pp. 95-123. Ediciones Pirámide.
  • Williams, A. y Wainwright, N. (2016). A new pedagogical model for adventure in the curriculum: Part two – Outlining the model. Physical Education and Sport Pedagogy, 21(6), 589-602. https://doi.org/10.1080/17408989.2015.1048212
  • Williams, A. y Wainwright, N. (2020). Re-thinking adventurous activities in physical education: Models-based approaches. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 20(3), 217-229. https://doi.org/10.1080/14729679.2019.1634599
  • Xie, H., Scott, J. L. y Caldwell, L. L. (2018). Urban adolescents’ physical activity experience, physical activity levels, and use of screen-based media during leisure time: a structural model. Frontiers in Psychology, 8, 2317. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.02317