Incidencia de la edad y el género en la competencia digital del profesorado de Educación Secundaria

  1. Mas García, Verónica 1
  2. Peirats Chacón, José 2
  3. Gabarda Méndez, Vicente 2
  4. Ramón LLin-Más, Jesús Adrián 2
  1. 1 Universidad Internacional de Valencia (VIU) y Universitat de València (UV)
  2. 2 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Revue:
Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

ISSN: 1989-6395 1138-414X

Année de publication: 2024

Titre de la publication: Miscelánea

Volumen: 28

Número: 2

Pages: 247-265

Type: Article

DOI: 10.30827/PROFESORADO.V28I2.29509 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

Résumé

Digital competence in teaching is currently one of the keys to the quality of the education system. Thus, the ability of teachers to use, integrate and understand the impact of technology, as well as the promotion of digital skills by the students they teach, are some of the main concerns of educational policy and scientific literature. Based on this idea, this article analyses the level of digital competence of teachers of Compulsory Secondary Education in the Valencian Community, as well as the incidence of two variables (gender and age) in its development. To do so, an adaptation of the DigCompEdu Check-In instrument was used, which was answered by 667 teachers at this stage. The results show that teachers perceive themselves to have an intermediate level of competence regardless of these variables, although the analysis of the specific dimensions does reveal that the older the teacher, the lower the perceived level of competence. In relation to gender, there are also no significant differences in general, but there are different scores depending on the dimension analysed. These findings thus make it possible to emphasise the need to promote the technological training of teachers, as well as to identify the aspects on which this training should be focused as a priority.

Références bibliographiques

  • Álvarez-Herrero, J. A., & Hernández-Ortega, J. (2022). Reflexiones sobre la Competencia Digital Docente. En D. Cobos-Sanchiz, A. Jaén-Martínez, E. López Meneses, A. H. Martín Padilla y L. Molina-García (Eds.), Educación y Sociedad: Pensamiento e innovación para la transformación social (pp. 1961-1967). Dykinson.
  • Ato, M., López-García, J. J. & Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511
  • Aznar-Díaz, I., Cáceres, M. P. & Romero, J. M. (2019). Alfabetización digital del profesorado de ciencias ambientales: un análisis de su competencia tecnológica. Luna Azul, 49, 172-184. https://doi.org/10.17151/luaz.2019.49.10
  • Baena-Morales, S., Martínez-Roig, R. & Hernández-Amorós, M. J. (2020). Sustainability and Educational Technology—A Description of the Teaching Self-Concept. [Sostenibilidad y tecnología educativa: una descripción del autoconcepto docente]. Sustainability, 12(24), 10309. https://doi.org/10.3390/su122410309
  • Butcher, N. (2019). Marco de competencias docentes en materia de TIC. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024
  • Cabero, J. & Barroso, J. (2016). ICT teacher training: a view of the TPACK mode [Formación del profesorado en TIC: una visión del modelo TPACK. [Formación del profesorado en TIC: una visión del modelo TPACK]. Culture and Education, 28(3),633-663. https://doi.org/10.1080/11356405.2016.1203526
  • Cabero, J. & Palacios, A. (2020). Marco Europeo de Competencia Digital Docente «DigCompEdu». Traducción y adaptación del cuestionario «DigCompEdu Check-In». EDMETIC. Revista de Educación Mediática y TIC, 9(1), 213-234. https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.12462
  • Cabezas-González, M., Casillas, S., Sanches-Ferreira, M. & Teixeira, F. L. (2017). ¿Condicionan el género y la edad el nivel de competencia digital? Un estudio con estudiantes universitarios. Fonseca, Journal of Communication, 15(15), 109-125. https://doi.org/10.14201/fjc201715109125
  • Cabezas, M. & Casillas, S. (2018). Social Educators: A study of digital competence from a gender differences perspective. [Educadores sociales: un estudio de la competencia digital desde la perspectiva de las diferencias de género]. Croatian Journal of education, 20(1), 1-32. https://doi.org/10.15516/cje.v20i1.2632
  • Carretero, S., Vuorikari, R. & Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens With eight proficiency levels and examples of use. Publication Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/38842
  • Centeno, G. & Cubo, S. (2013). Evaluación de la competencia digital y las actitudes hacia las TIC del alumnado universitario. Revista de Investigación Educativa, 31(2), 517-536. https://doi.org/10.6018/rie.31.2.169271
  • Comisión Europea (2006). Recomendación 2006/962/CE del Parlamento Europeo y del Consejo, de 18 de diciembre de 2006, sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente. Diario Oficial L,394, de 30.12.2006. http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/?uri=celex%3A32006H0962
  • Consejo Europeo (2018). Recomendación del Consejo de 22 de mayo de 2018 relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente. Diario Oficial de la Unión Europea, 189/1, de 4 de junio de 2018. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=SV
  • Cortina-Pérez, B., Gallardo-Vigil, M. A., Jiménez-Jiménez, M. A. & Trujillo-Torres, J. M. (2014). Digital anliteracy: a challenge for 21st century teachers [El analfabetismo digital: un reto de los docentes del siglo XXI]. Culture and Education, 26(2), 231-264. https://doi.org/10.1080/11356405.2014.935108
  • Crompton, H. (2017). ISTE Standards for Educators: A Guide for Teachers and Other Professionals. International Society for Technology in Education.
  • Domínguez, G. & Prieto, E. (2019). Experiencias y Reflexiones sobre la Formación Inicial del Profesorado de Enseñanza Secundaria: Retos y Alternativas. Profesorado, revista de curriculum y formación del profesorado, 23(3), 1-13. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.11229
  • Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2788/52966
  • Gómez-Carrasco, C. J., Chaparro, A., Felices de la Fuente, M. M. & Cózar, R. (2020). Estrategias metodológicas y uso de recursos digitales para la enseñanza de la historia. Análisis de recuerdos y opiniones del profesorado en formación inicial. Aula Abierta, 49(1), 65-74. https://doi.org/10.17811/rifie.49.1.2020.65-74
  • Guillén-Gámez, F., Lugones, A., Mayorga-Fernández, M. & Wang, S. (2019). ICE use by pre-service foreig languages teachers acording to gender, age and motivation. [Uso de las TIC por parte de los profesores en formación de lenguas extranjeras según el género, la edad y la motivación]. Cogent Education, 6(1), 1-17. https://doi.org/10.1080/2331186X.2019.1574693
  • Instituto de la Mujer (2020). Mujeres, Tecnología y Sociedad Digital: Mujeres y digitalización. De las brechas a los algoritmos. Catálogo de la Administración general del Estado. https://go.uv.es/6n4pMss
  • Jiménez-Hernández, D., González-Calatayud, V., Torres-Soto, A., Martínez Mayoral, A. & Morales, J. (2020). Digital Competence of Future Secondary School Teachers: Differences According to Gender, Age, and Branch of Knowledge. [Competencia digital del futuro profesorado de secundaria: diferencias según género, edad y rama de conocimiento]. Sustainability, 12(22), 9473. https://doi.org/10.3390/su12229473
  • Jiménez-Hernández, D., González-Calatayud, V., Martínez-Mayoral, M. A. & Morales, J. (2021). La mejora de la competencia digital de los futuros docentes de secundaria: una experiencia en la Universidad Miguel Hernández. Aloma: Revista de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport, 3(2), 53-62. https://doi.org/10.51698/aloma.2021.39.2.53-62
  • López, J., Pozo, S., Vázquez, E. & López, J. (2020). Análisis de la incidencia de la edad en la competencia digital del profesorado preuniversitario español. Revista Fuentes, 22(1), 75-87. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2020.v22.i1.07
  • López-Belmonte, J., Pozo, S., Ávila, M. & Montero, C. (2020).Pedagogical projection os teaching digital competition: The case of a cooperative education. [Proyección pedagógica de la competencia digital docente: El caso de una educación cooperativa]. IJERI: Revista Internacional de Investigación e Innovación Educativa, 14, 167-179. https://doi.org/10.46661/ijeri.3844
  • Marín, D., Vidal, M. I., Peirats, J. & San Martín, A. (2019). Competencia digital transversal en la formación del profesorado, análisis de una experiencia. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 5(1), 4-12. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2019.v5i1.4890
  • Mariscal-Vega, S., Reyes Ruiz, N. & Moreno-Guerrero, A. J. (2021). La edad como factor determinante en la competencia digital docente. Bibliotecas. Anales de Investigación, 17(4), 1-18.
  • Martínez, L. D., Hinojo, F. J. & Rodríguez, A. M. (2017). Fortalezas, debilidades y concepciones que tienen los profesores al momento de implementar las TIC en sus procesos de enseñanza. Etic@net. Revista Científica Electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 17(2), 297-316.
  • Más, V., Gabarda, V. & Peirats, J. (2022). Competencia digital del profesorado de Educación Secundaria: Análisis del estado del arte. REIDOCREA-Revista Electrónica de investigación y Docencia Creativa, 11(35), 418-430. http://dx.doi.org/10.30827/Digibug.76068
  • Ministerio de Educación y Ciencia (2007). Orden ECI/3858/2007, de 27 de diciembre, por la que se establecen los requisitos para la verificación de los títulos universitarios oficiales que habiliten para el ejercicio de las profesiones del Profesor de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas. Boletín Oficial del Estado, núm. 312, de 29 de diciembre de 2007. https://www.boe.es/eli/es/o/2007/12/27/eci3858/con
  • Ministerio de Educación y Formación Profesional (2022). Resolución de 4 de mayo de 2022, de la Dirección General de Evaluación y Cooperación Territorial, por la que se publica el Acuerdo de la Conferencia Sectorial de Educación, sobre la actualización del marco de referencia de la competencia digital docente. Boletín Oficial del Estado, núm. 116, de 16 de mayo de 2022. https://www.boe.es/eli/es/res/2022/05/04/(5)
  • Morales, R. E. & Rodríguez, P. R. (2020). Las competencias digitales en TIC aplicadas a las organizaciones. International Journal of Information Systems and Software Engineering for Big Companies, 7(1), 25-35.
  • Moreno-Guerrero, A., Fernández, A. & Alonso, S. (2019). Influencer of gender in digital teaching competence. Revista Espacios, 40(41), 30-45.
  • Moreno-Guerrero, A. J., Fernández, M. A. & Godino, A. L. (2020). Competencia digital Docente. Área de información y alfabetización informacional y su influencia con la edad. Academo. Revista de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades, 7(1), 45-57. https://doi.org/10.30545/academo.2020.ene-jun.5
  • Moreno-Mediavilla, D., Palacios-Ortega, A., Gómez del Amo, R. & Barreras-Peral, A. (2023). Competencia digital docente en el uso de simulaciones virtuales: percepción del profesorado de áreas STEM. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 68, 83-113. https://doi.org/10.12795/pixelbit.98768
  • Ortega-Sánchez, D., Gómez, I. M., Trestini, M. & Pérez-González, C. (2020). Self-Perception and Training Perceptions on Teacher Digital Competence (TDC) in Spanish and French University Students. [Autopercepción y percepciones formativas sobre la competencia digital docente (CTD) en estudiantes universitarios españoles y franceses]. Multimodal Technol. Interact, 4(4), 74-90. https://doi.org/10.3390/mti4040074
  • Pérez-Navío, E., Ocaña-Moral, M. T. & Martínez-Serrano, M. C. (2021). University Graduate Students and Digital Competence: Are Future Secondary School Teachers Digitally Competent? [Estudiantes universitarios y competencia digital: ¿Son competentes digitalmente los futuros profesores de secundaria?]. Sustainability, 13(15), 8519. https://doi.org/10.3390/su13158519
  • Portillo J., Garay, U., Tejada, E. & Bilbao, N. (2020). Self-Perception of the Digital Competence of Educators during the COVID-19 Pandemic: A Cross-Analysis of Different Educational Stages. [Autopercepción de la competencia digital de los educadores durante la pandemia de COVID-19: un análisis transversal de las diferentes etapas educativas]. Sustainability, 13(23), 10128. https://doi.org/10.3390/su122310128
  • Portillo-Berasaluce, J., Romero, A. & Tejada, E. (2022). Competencia digital docente en el País Vasco durante la pandemia del COVID-19. RELATEC - Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 21(1), 57-73. https://doi.org/10.17398/1695-288X.21.1.57
  • Redecker, C. & Punie, Y. (2017). Digital Competence of Educators DigCompEdu. Publications Office of the European Union. https://core.ac.uk/download/pdf/132627227.pdf
  • Richard, F. D., Bond Jr., C. F. & Stokes-Zoota, J. J. (2003). The interpretation of factor analysis in the analysis of variance. [La interpretación del análisis factorial en el análisis de varianza]. Personality and Social Psychology Review, 7(3), 286-300. https://doi.org/10.1207/S15327957PSPR0703_4
  • Rodríguez-Muñiz, L. J., Burón, D., Aguilar-González, A. & Muñiz-Rodríguez, L. (2021). Secondary Mathematics Teachers’ Perception of Their Readiness for Emergency Remote Teaching during the COVID-19 Pandemic: A Case Study. [Percepción de los profesores de matemáticas de secundaria sobre su preparación para la enseñanza remota de emergencia durante la pandemia de COVID-19: un estudio de caso]. Education Sciences, 11(5), 228. https://doi.org/10.3390/educsci11050228
  • Romero, S. J., Granizo, L. & Martínez, I. (2023). La competencia digital en profesores españoles de Primaria, Secundaria y Universidad. Profesorado. Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 27(1), 347–371. https://doi.org/10.30827/profesorado.v27i1.21187
  • Siddiq, F., Scherer, R. & Tondeur, J. (2016). Teachers’ emphasis on developing students’ digital information and communication skills (TEDDICS): A new construct in 21st century education. [El énfasis de los docentes en el desarrollo de las habilidades de comunicación e información digital de los estudiantes (TEDDICS): una nueva construcción en la educación del siglo XXI]. Computers & education, 92(93), 1-14. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.10.006
  • Verdú-Pina, M., Grimalt-Álvaro, C., Usart, M. & Gisbert-Cervera, M. (2024). The digital competence of teachers and students in secondary education schools. [La competencia digital de estudiantes y docentes en los centros de educación secundaria]. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (87), 134–150. https://doi.org/10.21556/edutec.2024.87.3061