Abordar els ODS i el pensament reflexiu en la formació de docentsun estudi sobre situacions d’aprenentatge per a la planificació transdisciplinària de la llengua i la literatura

  1. Rodrigo-Segura, Francesc 1
  2. Méndez-Cabrera, Jeroni 1
  3. Hernaiz-Agreda, Nerea 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Aldizkaria:
Educar

ISSN: 0211-819X 2014-8801

Argitalpen urtea: 2024

Zenbakien izenburua: Educació, tecnologia i aprenentatge al llarg de la vida

Alea: 60

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 517-533

Mota: Artikulua

DOI: 10.5565/REV/EDUCAR.1951 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Educar

Laburpena

En aquesta investigació s’exploren les possibilitats de la formació lingüística i literària per a abordar la temàtica dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) i fomentar el pensament reflexiu en la formació de docents. La fonamentació teòrica es basa en el marc conceptual de la transdisciplinarietat, el paradigma de l’educació lectora i literària i l’ús de metodologies actives. El projecte consisteix en l’elaboració de situacions d’aprenentatge tot seguint les orientacions de la LOMLOE i s’ha dut a terme mitjançant la metodologia d’aprenentatge basat en projectes (ABP) en el grau universitari de Mestre/a d’Educació Primària. Dels projectes se n’ha estudiat el component de transdisciplinarietat, el desenvolupament del pensament reflexiu i els aspectes didàctics relacionats amb els ODS. Per a fer-ne l’anàlisi s’ha utilitzat un qüestionari dissenyat ad hoc amb pretest i posttest a partir del de Sabariego et al. (2020) i dos instruments qualitatius: les conclusions de les SA i les reflexions dels participants. De l’anàlisi dels qüestionaris se’n desprèn una millora general, amb puntuacions significativament majors en el posttest, en les dimensions relacionades amb l’apartat metodològic i la satisfacció de l’activitat. Els resultats demostren que l’enfocament transdisciplinari a partir dels ODS afavoreix el pensament crític i enriqueix l’experiència educativa.

Erreferentzia bibliografikoak

  • ÁLVAREZ-MARTÍNEZ, J. M., MOLINA-SAORÍN, J., MIRALLES-MARTÍNEZ, P. i TRIGUEROS CANO, F. J. (2021). Key Competences and the Transfer of Social Knowledge: Perceptions of Secondary School Pupils. Sustainability, 13(4), 2299. https://doi.org/10.3390/su13042299
  • ANTÓN HUIMAN, J. C., GÓMEZ RUTTI, Y. Y., FAJARDO VIZQUERRA, L. S., LEÓN LIZAMA, R. D. i BULEJE VELÁSQUEZ, N. P. (2024). Pensamiento crítico en la educación superior universitaria. Horizontes: Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 8(32), 45-56. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v8i32.703
  • BALLESTER ROCA, J. i IBARRA RIUS, N. (2020). Cartografía crítica de la educación literaria contemporánea. En J. BALLESTER ROCA i N. IBARRA RIUS (coords.), Entre la lectura, la escritura y la educación: Paradigmas de investigación en Didáctica de la Literatura y la Lengua (pp. 203-216). Narcea.
  • CRESWELL, J. W. i CRESWELL, J. D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage Publications.
  • Decret 106/2022, de 5 d’agost, del Consell, d’ordenació i currículum de l’etapa d’Educació Primària. Generalitat Valenciana. https://dogv.gva.es/datos/2022/08/10/pdf/2022_7572.pdf
  • EDO AGUSTÍN, E. (2023). Gamificación: Metodología para el desarrollo de competencias. Educar, 59(2), 333-349. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1768
  • HERNAIZ-AGREDA, N., SOTO-GONZÁLEZ, M. D. i RODRÍGUEZ-LÓPEZ, R. (2024). Development of Transdisciplinary and Complex Learning in Inclusive Educational Practices. Education Sciences, 14(3), 222. https://doi.org/10.3390/educsci14030222
  • JIMÉNEZ PÉREZ, E. P. (2023). Pensamiento crítico VS competencia crítica: Lectura crítica. Investigaciones sobre Lectura, 18(1), 1-26. https://doi.org/10.24310/isl.vi18.15839
  • MATEO, J. i VIDAL, M. C. (coords.) (2000). Mètodes d’investigació en educació. Universitat Oberta de Catalunya.
  • NICOLESCU, B. (1996). La transdisciplinariedad: Manifiesto. Ediciones du Rocher.
  • RAMOS TORRES, D. I. (2021). Contribución de la educación superior a los Objetivos de Desarrollo Sostenible desde la docencia. Revista Española de Educación Comparada, 37, 89-110. http://dx.doi.org/10.5944/reec.37.2021.27763
  • Reial Decret 157/2022, d’1 de març, pel qual s’estableixen l’ordenació i els ensenyaments mínims de l’educació primària. Boletín Oficial del Estado, 52 (2 març de 2022). https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2022-3296
  • RENOVELL-RICO, S., SOTO-GONZÁLEZ, M. D. i SANZ-CERVERA, P. (2022). Desarrollo de la competencia del pensamiento reflexivo en el grado de maestro/a de educación infantil. En A. TIJERAS IBORRA, V. GABARDA MÉNDEZ i M. J. SOSPEDRA BAEZA, (coords.), Contradicciones del sistema educativo: Análisis crítico y metamorfosis en una sociedad plural y diversa (pp. 185-194). Dykinson.
  • RODRIGO SEGURA, F. i IBARRA RIUS, N. (2022). Educación literaria y competencia digital mediante metodologías activas para la formación de los futuros docentes. Educatio Siglo XXI, 40(3), 37-60. https://doi.org/10.6018/educatio.486381
  • SABARIEGO, M., SÁNCHEZ-MARTÍ, A., RUIZ-BUENO, A. i SÁNCHEZ-SANTAMARÍA, J. (2020). The Effects of Learning Contexts on the Development of Reflective Thinking in University Education: Design and Validation of a Questionnaire. Sustainability, 12(8), 3298. https://doi.org/10.3390/su12083298
  • SAURA-MAS, S., BLANCO-ROMERO, A. i BARRERA, J. (2021). Towards a transdisciplinary approach in the training of teachers: Creating procedures in learning and teaching in higher education. En 7th International Conference on Higher Education Advances (HEAd’21). Universitat Politècnica de València, 773-781. https://doi.org/10.4995/HEAd21.2021.13037
  • SETTATI, A. i GUZMÁN IBARRA, I. (2021). La formación de profesores: Un modelo complejo y transdisciplinario. Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 12(e1503), 1-23. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v12i0.1503
  • SUÁREZ, D. H. (2011). Narrativas, autobiografías y formación: Una presentación y algunos comentarios. Revista Educación y Pedagogía, 61(23), 11-24.
  • TRUJILLO, F. (2015). Aprendizaje basado en proyectos: Infantil, Primaria i Secundaria. Ministerio de Educación.
  • UNESCO (2019). Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Objetivos de aprendizaje. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252423
  • WATTS, F., GARCÍA-CARBONELL, A. i ANDREU-ANDRÉS, M. A. (2013). Innovation competencies development: INCODE Barometer and user guide. Turku University of Applied Sciences.
  • ZABALZA BERAZA, M. A. (2000). Estrategias didácticas orientadas al aprendizaje. Revista Española de Pedagogía, 217, 459-490.