La escritura académica en la Universidad

  1. Carmen Rodríguez Gonzalo
Journal:
Cuadernos de pedagogía

ISSN: 0210-0630 2386-6322

Year of publication: 2024

Issue: 556

Type: Article

More publications in: Cuadernos de pedagogía

Abstract

The difficulties that academic writing poses for students have long : been noted. This article reviews the different actions taken by universities to address the modes of communication involved in the construction of knowledge, especially writing for epistemic purposes.

Bibliographic References

  • Camps, A., Fontich, X, y Milian, M. (2022). Los géneros de aprendizaje en la actividad académica. En M.Castelló y N.Castells (Eds.) Escribir en la Universidad española: entre la realidad y el deseo. Publicación Red RIEA-EA (pp.19-58). Octaedro
  • Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. FCE.
  • Castelló, M., y Castells, N. (Eds.) (2022). Escribir en la Universidad española: entre la realidad y el deseo. Publicación Red RIEA-EA. Octaedro.
  • Castelló, M. (2022). Escritura e identidad en contextos de investigación. Literatura y Lingüística, 46, 22-59, doi: 10.29344/0717621X.46.3157
  • García Folgado, M.J. (2017). El póster como género discursivo. Textos de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 76, 34-38.
  • García Folgado, M.J., y Rodríguez Gonzalo, C. (2019). Reflexionar sobre las lenguas, investigar sobre mi lengua. Textos de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 84, 13-18.
  • García Pastor, M.D. (2018). Textos de identidad digitales: Una valiosa herramienta para el estudio de la construcción de la identidad y el aprendizaje lingüístico en ILE. Signos, 51(96), 24-44. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342018000100024
  • Gavari Starkie, E.I., y Tenca Sidotti, P. (2017). La evolución histórica de los Centros de Escritura Académica. Revista de Educación, 378, 9-29. DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2017-378-359
  • Martí-Climent, A., Reig, A., y Rodríguez-Gonzalo, C. (2024). Alfabetización académica y socialización de la lectura mediante videorreseñas en la formación de docentes. Ocnos, 23(1), https://doi.org/10.18239/ocnos_2024.23.1.386
  • Reig Hernández, D. (2024) Inteligencia artificial para potenciarnos en la Universidad. Cuadernos de Pedagogía, 549.