La correlació de la desigualtat social i la desigualtat educativa en les comunitats i ciutats autònomes

  1. Francesc Jesús Hernàndez Dobon
  2. Carles Hernàndez Coscollà
Zeitschrift:
Arxius de Ciències Socials

ISSN: 2990-2266

Datum der Publikation: 2024

Nummer: 49

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Arxius de Ciències Socials

Zusammenfassung

Aquest article formula un indicador de desigualtat educativa estandarditzat a les mesures habituals, el calcula per a les comunitats i ciutats autònomes espanyoles i mostra les significatives correlacions que s’hi poden establir. També aprofundeix en l’ús de corbes logarítmiques en l’expressió dels rendiments de l’ensenyament amb les dades de les proves diagnòstiques internacionals. Fa servir un programa de mineria de dades (IA) per a elaborar un model.

Bibliographische Referenzen

  • Adorno, T. W. (2021): Die Frankfurter Seminare Theodor W. Adornos. Ed. D. Braustein. Berlín/Boston: Walter de Gruyter, 4 vols.
  • Breiman, L. (2001): Random Forests. Machine Learning, 45, 5-32. https://doi.org/10.1023/A:1010933404324
  • Calero, J.; Waisgrais, S. (2009): Factores de desigualdad en la educación española. Una aproximación a través de las evaluaciones de PISA. Papeles de Economía Española, 119, 86-98.
  • Carabaña, J. (2023): Desigualdad y movilidad de renta: la ‘curva del Gran Gatsby’ en 46 provincias españolas, RIS vol. 81, núm. 3. https://doi.org/10.3989/ris.2023.81.3.22.00560
  • EUROSTAT (2023): Income quintile share ratio S80/S20 for disposable income by sex and age group - EU-SILC survey [ilc_di11] (accés 19 octubre 2023).
  • Hernàndez, F. (2023): Formulació d’un indicador unitari de competència i d’ús de la llengua per a l’avaluació de polítiques lingüístiques. Treballs de Sociolingüística Catalana, núm. 33, p. 141-157 doi: 10.2436/20.2504.01.207
  • INE (2023): Atlas de distribución de renta de los hogares. Resultados por comunidades autónomas, provincias e islas. Índice de Gini y Distribución de la renta P80/P20. https://www.ine.es/up/zEkXkJIZ (accés 19 octubre 2023).
  • OECD (2019): PISA 2018 Results (Volume I): What Students Know and Can Do. http://dx.doi.org/10.1787/888934029109 (accés 19 octubre 2023).
  • OECD (2023): OECD (2023), Income inequality (indicator). doi: 10.1787/459aa7f1-en (accés 19 octubre 2023).
  • Piketty, Thomas (2013): Le Capital au XXIe siècle. París: Éditions du Seuil.
  • Piketty, Thomas (2023): Nature, culture et inégalités. Nanterre: Société d’ethnologie.
  • RASE (2016): A vueltas con la desigualdad, en el cincuentenario del Informe Coleman, Revista de Sociología de la Educación, vol. 9, núm. 1.
  • RASE (2022): La sociología de la educación después de Bourdieu. Revista de Sociología de la Educación, vol. 15, núm. 2.