Competencia digital y creación de contenidos

  1. Vicente Gabarda Méndez
Revue:
Cuadernos de pedagogía

ISSN: 0210-0630 2386-6322

Année de publication: 2024

Número: 555

Type: Article

D'autres publications dans: Cuadernos de pedagogía

Résumé

The integration of technology in the learning environment is a challenge for teachers. This article reflects on teachers» skills in the creation of digital content, an issue that is embedded in frameworks and is of crucial relevance in learning processes.

Références bibliographiques

  • Castiñeira, N., Lorenzo-Rial, M. A., y Pérez, U. (2022). Competencia digital docente para crear contenidos: autopercepción del profesorado en formación didáctico-científica de Galicia (España). Educaçao e Pesquisa, 48. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248243510
  • Ferrando-Rodríguez, M. L., Gabarda, V., Marín-Suelves, D., y Ramón-Llin, J. (2023). ¿Crea contenidos digitales el profesorado universitario? Un diseño mixto de investigación. Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, 66, 137-172. https://doi.org/10.12795/pixelbit.96309
  • Gabarda, V., García, E., Ferrando, M. L., y Chiappe, A. (2021). El profesorado de Educación Infantil y Primaria: formación tecnológica y competencia digital. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 7(2), 19-31. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2021.v7i2.12261
  • Mas, V., Gabarda, V., y Peirats, J. (2023). Formación y competencia digital del profesorado de Educación Secundaria en España. Texto Livre, 16, https://doi.org/10.1590/1983-3652.2023.44851
  • Peirats, J., Marín, D., Granados, J., y Morote, D. (2018). Competencia digital en los planes de estudios de universidades públicas españolas. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 16(1), 175-191.
  • Pozo, S., López, J., Fernández, M., y López, J. A. (2020). Análisis correlacional de los factores incidentes en el nivel de competencia digital del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(1), 143-159. https://doi.org/10.6018/reifop.396741
  • Redecker, C., & Punie, Y. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/178382
  • Ruiz, M. P. (2020). Análisis de la competencia digital docente del profesorado de colegios rurales agrupados en la provincia de Albacete. RiiTE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa (8). https://doi.org/10.6018/riite.395721