Análisis de técnicas didácticas en educación artística universitariaEstudio de caso del Departamento de Arte de la Universidad Miguel Hernández de Elche
-
1
Universitat de València
info
ISSN: 1988-5105
Year of publication: 2023
Issue: 17
Pages: 94-115
Type: Article
More publications in: Observar
Abstract
L’educació artística a Espanya respon a una tradició de tècniques didàctiques que requereixen re- flexió per a la millora pedagògica. L’objectiu és identificar les tècniques didàctiques utilitzades pel professorat d’ensenyaments artístics universitaris durant l’execució de les seves classes en diverses facultats i titulacions de Graus i Postgraus espanyols de la Universitat Miguel Hernández d’Elx (UMH). La metodologia qualitativa, des de la teoria fonamentada, permet analitzar, mitjançant un estudi de cas, la pràctica de 22 docents del Dpt. D’Art. S’identifiquen 27 tècniques, essent les més utilitzades: ús d’imatges, mostra de referents i realització de preguntes. Destaca que les tècniques se centralitzen en el desenvolupament de la sessió, mentre que es descuida la fase final de comiat com a oportunitat de reflexió i metacognició. Hom conclou ressaltant que l’ensenyament d’arts uti- litza tant tècniques pròpies de la didàctica de les arts visuals, com de la psicologia, de la comunicació creativa i en menor mesura tècniques actives que convindria potenciar.
Bibliographic References
- Agra Pardiñas, M. J. (Coord.). (2007). La educación artística en la escuela. Graó.
- Aguirre, I. (2005). Teorías y Prácticas en Educación Artística: Ideas para una revisión pragmatista de la Educación Estética. Octaedro.
- Albar Mansoa, P. J., Hernández Belver, M., Moreno Sáez, M. C., Gutiérrez Párraga, M. T., Zapatero Guillén, D., Torres Vega, S., y Ranilla Rodríguez, M. (2021). Adaptación de metodologías activas a la docencia a través del campus virtual en asignaturas del área de educación artística de Grado y Máster en la Facultad de Bellas Artes.
- Angulo Traslaviña, E. M., Marcel Cala, D., López, M. C., y González Reyes, J. P. (2015). Estrategias pedagógicas y didácticas en el aula desde una mirada constructivista. Nuevos Cuadernos de Pedagogía, 5, 29–38.
- Belver, M. H. (2000). Educación artística y arte infantil (Vol. 232). Editorial Fundamentos.
- Best, J. W. (1981). Cómo investigar en educación. Morata.
- Eccles, J. S. y Wigfield, A. (2002). Motivational Beliefs, Values, and Goals. Annual Review of Psychology, 53, 109–132.
- Escario, P. (2017). El uso de los referentes visuales en el aprendizaje de la pintura en los Grados en Bellas Artes. Contexto español. (Tesis doctoral). Universidad Miguel Hernández.
- Hernando Gómez, Á., Aguaded Gómez, J. I., y Pérez Rodríguez, M. A. (2011). Técnicas de comunicación creativas en el aula: escucha activa, el arte de la pregunta, la gestión de los silencios. Educación y Futuro: Revista de Investigación Aplicada y Experiencias Educativas, 24, 153–180.
- Gregori Giralt, E., y Menéndez Varela, J. L. (2015). La evaluación en el Aprendizaje Basado en Problemas (ABP): Resultados de una experiencia didáctica en los estudios universitarios de Bellas Artes. Estudios pedagógicos (Valdivia), 41(2), 87–105.
- Hernández-Hernández, F. (1999). Educación artística para la comprensión de la cultura visual. Qurriculum, 12-13, 11–27.
- Huerta, R. (2019). Arte para primaria. Universitat Oberta de Catalunya.
- Marín Viadel, R. (1997). Enseñanza y aprendizaje en Bellas Artes: una revisión de los cuatro modelos históricos desde una perspectiva contemporánea. Arte, Individuo y Sociedad, 9, 55– 77.
- Marín Viadel, R. (2005). Didáctica de la Educación Artística para primaria. Pearson Educación.
- Merodio de la Colina, M. I. (2004). Las artes plásticas como fundamento de la educación artística. Ministerio de educación.
- Mesías Lema, J. M. (2019). Educación Artística Sensible. Cartografía contemporánea para arteducadores. Graó.
- Mohajan, D. y Mohajan, H. (2023). Families of Grounded Theory: A Theoretical Structure for Novel Researchers. Studies in Social Science & Humanities, 2(3), 56–65.
- Moreno-Murcia, J. A., Silveira Torregrosa, Y., y Conte Marín, L. (2013). Relación del feed-back positivo y el miedo a fallar sobre la motivación intrínseca. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 24(2), 8–23.
- Motta, R. L. (2016). La imagen y su función didáctica en la educación artística. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, 56, 1–10.
- Obilor, E. I. (2023). Convenience and purposive sampling techniques: Are they the same. International Journal of Innovative Social & Science Education Research, 11(1), 1–7.
- Ojeda-Lara, O. G., y Zaldívar-Acosta, M. del S. (2023). Gamificación como Metodología Innovadora para Estudiantes de Educación Superior. Revista Docentes 2.0, 16(1), 5–11.
- Pimienta, J. y García, J. (2012). Estrategias de enseñanza–aprendizaje. Docencia Universitaria basada en competencias (1ª edic.). Editorial Pearson.
- Raquimán Ortega, P. y Zamorano Sanhueza, M. (2017). Didáctica de las Artes Visuales, una aproximación desde sus enfoques de enseñanza. Estudios pedagógicos, 43(1), 439–456.
- Sandelowski, M. (2001). Real qualitative researchers do not count: The use of numbers in qualitative research. Research in Nursing & Health, 24(3), 230–240.
- Stake, R. (2013). Estudios de casos cualitativos. En N. Denzin e Y. Lincoln (Coords.), Las estrategias de investigación cualitativa (pp. 154–197). Gedisa.
- Tobón, S. (2005). Formación basada en competencias. Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. Ecoe Ediciones.
- Varela Casal, C., y García, B. P. (2015). Didáctica de las artes plásticas: nuevas estrategias y nuevos lenguajes para la educación artística; diseño gráfico. Opción, 31(5), 909–923.
- Williams, M., y Moser, T. (2019). The art of coding and thematic exploration in qualitative research. International Management Review, 15(1), 94–115.