Voluntariado y motivación de mejora de la formación del alumnado de Gradofactores diferenciadores en universidades valencianas

  1. Sabina Checa Caballero
  2. Natividad Orellana Alonso
  3. Gonzalo Almerich Cerveró
  4. Jesús M. Suárez Rodríguez
Revista:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Año de publicación: 2024

Volumen: 35

Número: 3

Páginas: 633-645

Tipo: Artículo

DOI: 10.5209/RCED.86097 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Revista complutense de educación

Resumen

The reasons that motivate university students to develop volunteer actions are multiple. These can be putting skills into practice, obtaining professional learning, acquiring pre-employment experience and improving the curriculum. The objective of the research is focused on analyzing the motivations towards the participation in volunteering of undergraduate students (with experience in volunteering or not) of the five face-to-face universities of Valencia. Likewise, the existing differences are observed based on sex, the course and the students’ area of knowledge. For this, a quantitative research design was used, applying the University Student Motivation Questionnaire (CMV-AU) to a sample of 1186 students (2019/2020 academic year). This questionnaire, adapted and validated with this sample, is based on the Volunteer Function Inventory (VFI) by Clary et al. (1998). The results show that the most important motivations for students are the expression of prosocial values, the acquisition and implementation of skills and knowledge, and the improvement of the curriculum. Likewise, it is observed that there are differences in the students according to the variables analyzed. This coincides with the results of different previous studies. In this way, it is concluded that university students present greater learning motivation and curriculum improvement than other groups, especially female students, first-year students, and Health Sciences and Social Sciences students.

Referencias bibliográficas

  • Benlloch, P., & Velasco, J.A. (2022). ¿Es necesaria una revisión del concepto de voluntariado? En P. Benlloch (Dir.). El valor del voluntariado en el Tercer Sector: reflexiones en un nuevo escenario (pp. 101-128). PVE. https://biblioteca.plataformavoluntariado.org/wp-content/uploads/2022/05/valor_voluntariado_nuevo_escenario-1.pdf
  • Burns, D.J., Reid, J., Toncar, M., Anderson, C., & Wells C. (2008). The Effect of Gender on the Motivation of Members of Generation Y College Students to Volunteer. Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing, 19(1), 99-118. https://doi.org/10.1300/J054v19n01_05
  • Chacón, F., Gutiérrez, G., Sauto, V., Vecina, M.L., & Pérez, A. (2017). Volunteer Functions Inventory: a systematic review. Psicothema, 29(3), 306-316. http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=4398
  • Chiesa, V., & Stover, J.B. (2020). Adaptación del Inventario de Funciones del Voluntariado en adultos de Argentina. Revista Evaluar, 20(3), 68-82. http://revistas.unc.edu.ar/index.php/revaluar
  • Clary, E., & Snyder, M. (1991). A functional analysis of altruism and prosocial behaviour. En M. S. Clark (Ed.), Prosocial Behavior, 12 Review of personality and social psychology, (pp. 119-148). Sage Publications, Inc.
  • Clary, E.G., Snyder, M., Ridge, R.D., Copeland, J., Stukas, A.A., Haugen, J., & Miene, P. (1998). Understanding and assessing the motivations of volunteers: A functional approach. Journal of Personality and Social Psychology, 74(6), 1516–1530. https://doi.org/10.1037/0022-3514.74.6.1516
  • Creswell, J. W. (2015) Educational Researcher. Planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. (5a edición). Pearson-Merrill Prentice Hall.
  • Dávila, M.C. (2003). La incidencia diferencial de los factores psicosociales en distintos tipos de voluntariado [Tesis doctoral. Universidad Complutense de Madrid]. E-prints Complutense. https://eprints.ucm.es/id/eprint/4389/
  • Dávila, M. C., & Chacón, F. (2005). Adaptación del Inventario de Funciones del Voluntariado al voluntariado español. Iberpsicología: Revista Electrónica de la Federación Española de Asociaciones de Psicología, 10(1).
  • Dávila, M.C., & Díaz-Morales, J.F. (2009). Voluntariado y tercera edad. Anales de psicología, 25(2), 375-389. http://www.um.es/analesps/v25/v25_2/21-25_2.pdf
  • De Lorenzo, R. (2022). Referencias en materia constitucional en la normativa española sobre el voluntariado. En P. Benlloch (Dir.). El valor del voluntariado en el Tercer Sector: reflexiones en un nuevo escenario (pp. 77-99). PVE. https://biblioteca.plataformavoluntariado.org/wp-content/uploads/2022/05/valor_voluntariado_nuevo_escenario-1.pdf
  • Eppler, M.A., Ironsmith, M., Dingle, S.H., & Errickson, M.A. (2011). Benefits of service-learning for freshmen college students and elementary school children. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 11(4), 102–115. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ956756.pdf
  • Fletcher, T. D., & Major, D. A. (2004). Medical students’ motivations to volunteer: An examination of the nature of gender differences. Sex Roles, 51(1-2), 109-114. http://dx.doi.org/10.1023/B:SERS.0000032319.78926.54
  • Fundación Telefónica (2019). Retrato del voluntariado en España. Tendencias, experiencias innovadoras y cifras de un fenómeno creciente. Fundación Telefónica. https://www.fundaciontelefonica.com/culturadigital/publicaciones/retrato-delvoluntariado-en-espana/680
  • Gage, R. L., & Thapa, B. (2012). Volunteer motivations and constraints among college students: Analysis of the volunteer function inventory and leisure constraints models. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 41(3), 405-430. https://doi.org/10.1177/0899764011406738
  • García-Cano, A. (2019). Intención hacia el Voluntariado: Modelos Psicosociales Explicativos y Variables Sociodemográficas Implicadas en Alumnado Universitario [Tesis doctoral, Universidad de Murcia]. Digitum: Repositorio Institucional de la Universidad de Murcia. https://digitum.um.es/digitum/handle/10201/72100
  • Grané, N. O., Pastor, I., Rubio, J., Molina, M.D., Parreno, J., García-Ramírez, M., Gallego, E., Bascuñana, A., & Amorós, R.M. (2019). Orientación a estudiantes para la mejora de la empleabilidad. En R. Roig-Vila (Coord.), Memorias del Programa de REDES-I3CE de calidad, innovación e investigación en docencia universitaria. Convocatoria 2018-19 (pp. 2183-2203). Universidad de Alicante. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/101854/1/Memories-Xarxes-I3CE-2018-19-163.pdf
  • Hair, J.F., Hult, G.T., Ringle, C.M., & Sarstedt, M. (2017). A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). Sage publications.
  • Hermosín-Mojeda, M.J., Morilla-Gil, S., Conde, M.A., & Jiménez, A. (2015, 2-3 de julio). El Voluntariado Universitario En ONGDS: Estudio En El Contexto Universitario de Huelva [Comunicación]. IV Congreso Internacional Multidisciplinar de Investigación Educativa (AIME), Valencia, España. http://amieedu.org/actascimie15/wpcontent/uploads/2016/06/Contribution603.pdf
  • Katz, D. (1960) The Functional Approach to the Study of Attitudes. The Public Opinion Quarterly, 24(2), 163-204. https://www.jstor.org/stable/2746402?seq=1#metadata_info_tab_contents
  • Ley 45/2015, de 14 de octubre, de Voluntariado (BOE no247 15-10-2015 pp. 95764-95784). https://www.boe.es/boe/dias/2015/10/15/pdfs/BOE-A-2015-11072.pdf
  • Lorente-Martínez, R., Sitges-Maciál, E., Lorente-Martínez, N., & Brotons-Rodes, P. (2021). Motivaciones y beneficios de participar en una experiencia educativa de aprendizaje y servicio con personas mayores en estudiantes universitarios jóvenes. Revista de Psicología y Educación, 16(2), 104-124. https://doi.org/10.23923/rpye2021.02.205
  • McCabe, T.L., White, K.M., & Obst, P.L. (2007). The importance of volunteering functions to university students. Australian Journal of Volunteering, 12(2), 50-58. https://www.researchgate.net/publication/27471019_The_importance_of_volunteerin g_functions_to_university_students
  • Moreno, J.E. (1993). Investigación psicológica sobre altruismo y conductas de ayuda. Enfoques. Revista de la Universidad Adventista del Plata, 5(2), 34-37. https://publicaciones.uap.edu.ar/index.php/revistaenfoques/article/view/593
  • Nguyen, L., Rocha, L.M., Nguyen, C., Houchens, B.C., & Bautista-Chavez, A.M. (2014, 22-25 de octubre). Volunteerism in Engineering Outreach: Motivations and Surprising Outcomes for Undergraduate Mentors [Comunicación]. Frontiers in Education Conference (IEEE), Madrid, España. https://ieeexplore.ieee.org/document/7044372
  • Omoto, A.M., & Snyder, M. (1995). Sustained Helping Without Obligation: Motivation, Longevity of Service, and Perceived Attitude Change Among AIDS Volunteers. Journal of Personality and Social Psychology, 68(4), 671-686. https://doi.org/10.1037/0022-3514.68.4.671
  • Ortiz, A.Y. (2013). Creencias motivacionales y actitudes frente al voluntariado: un estudio con jóvenes universitarios en Portugal [Tesis doctoral, Universidad de Lisboa]. Repositorio de la Universidad de Lisboa. https://repositorio.ul.pt/handle/10451/9805?locale=en
  • Ortiz, A.Y. (2019). Experiencias de vinculación social universitaria: motivaciones para la participación estudiantil. Revista Exitus, 9(1), 93-118. https://doi.org/10.24065/2237-9460.2019v9n1ID717
  • Pierce, D., Johnson, J., Felver, N., Wanless, E., y Judge, L. (2014). Influence of Volunteer Motivations on Satisfaction for Undergraduate Sport Management Students. Global Sport Business Journal, 2(2), 63-72. http://gsbassn.com/Journal/Vol2-2/63-72.pdf
  • PVCV (2019). La realidad del voluntariado en la Comunidad Valenciana. Plataforma del Voluntariado de la Comunidad Valenciana. https://5d636ce6-26df-4db3-beb5-58bac450c1f5.filesusr.com/ugd/04a53c_0107274f79db4cb996b59d9e74fa9df4.pdf
  • PVE (2019). El voluntariado y las universidades visto por las entidades de voluntariado. Plataforma del Voluntariado de España. https://plataformavoluntariado.org/wp-content/uploads/2019/06/voluntariadoy-universidad-web-copia.pdf
  • PVE (2022). El voluntariado en España. Quién, cómo, por qué. PVE. https://biblioteca.plataformavoluntariado.org/wp-content/uploads/2023/05/elvoluntariadoenespana_ccaa-20230510_compressed.pdf
  • Ribeiro, M.J. (2016). As motivacoes para o voluntariado. Estudo exploratorio numa amostra de estudantes do ensino superior politecnico [Trabajo Final de Máster, Instituto Politécnico de Coimbra]. Repositório Comum. https://comum.rcaap.pt/bitstream/10400.26/14831/1/MARIA_MARQUES.pdf
  • Sánchez-García, J., Gil-Lacruz, A.I., & Gil-Lacruz, M. (2022). The influence of gender equality on volunteering among European senior citizens. VOLUNTAS: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, 33(4), 820-832. https://doi.org/10.1007/s11266-021-00443-6
  • Saz-Gil, I., Gil-Lacruz, A., & Gil-Lacruz, M. (2021). El voluntariado universitario en el marco de la Responsabilidad Social Universitaria. Estudio de un Campus, Universidad de Zaragoza. Revista de la Educación Superior, 50(197), 41-58. http://189.254.1.230/ojs/index.php/resu/article/view/1578
  • Saz-Gil, I., Gil-Lacruz, A., Gil-Lacruz, M., & Solaz, C. (2018, 4-5 de octubre). Voluntariado universitario. Diferencias entre titulaciones de la Universidad de Zaragoza [Comunicación]. XVII Congreso Internacional de Investigadores en Economía Social y Cooperativa: La Economía Social: transformaciones recientes, tendencias y retos de futuro (CIRIEC España), Toledo, España. http://ciriec.es/wp-content/uploads/2018/09/COMUN-060-T11-SAZ-GIL-et-al.pd
  • Silva, C., & Ferreira, P. (2013). Motivacoes do universitario voluntario. Relacao com o bem-estar psicologico, qualidade de vida e personalidade [Trabajo Final de Grado, Universidad de Aveiro]. CORE. https://core.ac.uk/download/pdf/18436506.pdf
  • Soler, P. (2008). Factores psicosociales explicativos del voluntariado universitario [Tesis doctoral, Universidad de Alicante]. RUA, Repositorio Institucional de la Universidad de Alicante. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/7756/1/tesis_doctoral_patricia_soler.pdf
  • Souto-Otero, M. (2019). Voluntariado, educación no formal y juventud: conceptos clave, participación y reconocimiento de la Unión Europea. Revista de Estudios de Juventud, (124), 53-72. http://www.injuve.es/sites/default/files/adjuntos/2021/03/injuve_124_web_pdfa.pdf
  • Souto-Otero, M., & Shields, R. (2016). The investment model of volunteering in the EU-27 countries: volunteering, skills development and employability. A multilevel analysis. European Societies, 18(5), 487-513. https://doi.org/10.1080/14616696.2016.1228991
  • Valor-Segura, I., & Rodríguez-Bailón, R. (2011). Motives, commitment and volunteering experience among Spanish university students. Anales de Psicología, 27(1), 147-154. https://www.researchgate.net/deref/http%3A%2F%2Fredalyc.uaemex.mx%2Fsrc%2F inicio%2FArtPdfRed.jsp%3FiCve%3D16717018017
  • Vizcaíno, V., & Medina, E. (2021). La certificación de competencias de los voluntarios como herramienta para mejorar el empleo juvenil y promover el voluntariado. Itinerarios de Trabajo Social, (1), 45-53. https://doi.org/10.1344/its.v0i1.32332
  • Washington, J. (2018). Becoming Active Citizens: Motivations to Volunteer Among Undergraduate Students in a Liberal Arts College. School of Professional and Continuing Studies. Nonprofit Studies Capstone Projects, (4). https://scholarship.richmond.edu/spcs-nonprofitstudies-capstones/4