La intervenció del disseny gràfic en els museusCas projecte Dechados
ISSN: 2014-9298
Datum der Publikation: 2024
Ausgabe: 12
Nummer: 24
Seiten: 183-192
Art: Artikel
Andere Publikationen in: Grafica: documents de disseny gràfic = documentos de diseño gráfico = journal of graphic design
Zusammenfassung
El projecte “Dechados Creativitat inclusiva a secundària mitjançant la relació entre centres educatius i museus” planteja la possibilitat de millorar el nivell de creativitat entre l’alumnat de secundària, apro- fitant les visites a museus. Un dels aspectes que valorem en l’observació de les visites és el disseny dels entorns dels propis museus, i la manera com aquesta mediació es pot convertir en un procés de coneixement de les possibilitats de les institucions a nivell de disseny dels espais del propi museu, un aspecte que serà valorat pels usuaris. Tant l’aspecte de les sales de la col·lecció permanent, com els espais de les exposicions temporals, ens permeten indagar en la imatge gràfica que ofereixen. Estu- diem des de la cultura visual aquests entorns, impulsant la creativitat dels usuaris. Entre els resultats de la recerca destacar l’impacte que té el disseny d’espais en els visitants, així com l’anàlisi de les polítiques comunicatives de cada institució.
Bibliographische Referenzen
- Alcaraz, Rubén i Massaguer, Lluc (2021). ¿Qué papel juega el diseño gráfico en la accesibilidad web?, grafica, 9(18), 95-104, https://doi.org/10.5565/rev/grafica.208
- Arriaga, Amaia, Marcellán, Idoia, i Aberasturi-Apraiz, Estitxu (2018). Mediación crítica en arte y cultura visual. Pulso. Revista de Educación, 41, 13-17.
- Benjamin, Walter (2005). Libro de los pasajes. Akal.
- Bernal Pérez, María del Mar (2016). Los nuevos territorios de la gráfica: imagen, proceso y distribución. Arte, Individuo Y Sociedad, 28 (1), 71-90. https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2016.v28.n1.47545
- Bourriaud, Nicolas (2009). The Radicant. Lukas & Sternberg.
- Contreras, Fernando R. (2019). Estudio filosófico sobre la mirada estética en el diseño. Revista KEPES, 16 (19), 11-38. https://doi.org/10.17151/kepes.2019.16.19.2
- Dewey, John (1998). Democracia y educación. Morata.
- Duncum, Paul (2015). Transforming Art Education into Visual Culture Education through Rhizomatic Structures. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 5(3), 47-64. https://doi.org/10.18039/ajesi.66849
- Escaño, Carlos (2019). La mirada como acto político. El cine y otros audiovisuales como herramientas educativas de (re)construcción del mundo. EARI Educación Artística Revista de Investigación, 10, 251-261. https://doi.org/10.7203/eari.1014152
- Giroux, Henry (2018). Pedagogy and the politics of hope: Theory, culture, and schooling: Acritical reader. Routledge
- Hamlin, Jessica i Fusaro, Joe (2018). Contemporary Strategies for Creative and Critical Teaching in the 21st Century, Art Education, 71(2), 8-15.
- Han, Byung-Chul (2021). No-cosas. Quiebras del mundo de hoy. Taurus.
- Huerta, Ricard (2022). La Memoria. Investigación Basada en las Artes para la formación del profesorado. Arte, Individuo y Sociedad, 34(1), 27-45. https://doi.org/10.5209/aris.70081
- Huerta, Ricard i Domínguez, Ricardo (2020). Por una muerte digna para la educación artística, EARI Educación Artística: Revista de Investigación, 11, 9-24. https://doi.org/10.7203/eari.11.19114
- Maffesoli, Michel (2010). La passion de l’ordinaire : miettes sociologiques. París: CNRS.
- Maia, Manuela (2023). A perspective about design cognition to research through making validation in graphic design, grafica, 11(21), 91-97, https://doi.org/10.5565/rev/grafica.252
- Miserachs, Toni (2022). Diseño útil / diseño inútil, algunas cosas que pienso sobre diseño gráfico, grafica, 10(19), 11-21. https://doi.org/10.5565/rev/grafica.238
- Ordine, Nuccio (2013). La utilidad de lo inútil. Acantilado.
- Pallarès, Marc (2020). Educación humanizada. Una aproximación a partir del legado de Heinrich Rombach. Estudios Sobre Educación, 38, 9-27. https://doi.org/10.15581/004.38.9-27
- Ramon-Camps, Ricard (2019). Prácticas artísticas de visualización entre cuerpo y objeto en entornos de mediación pedagógica. Arte, Individuo y Sociedad, 31(13), 509-526. http://dx.doi.org/10.5209/aris.60881
- Rodríguez Ortega, Nuria (2018). Five Central Concepts to Think of Digital Humanities as a New Digital Humanism Project, Artnodes: revista de arte, ciencia y tecnología, 22, 1-6. https://doi.org/10.7238/a.v0i22.3263
- Rogoff, Irit (2008) Turning. Journal e-flux, 0.
- Yin, Robert K. (2009). Case Study. Sage