El diseño de los recuerdos. Arte y tecnología en la formación del profesorado
- Huerta, Ricard 1
- Rodríguez-López, Ramona 2
-
1
Universitat de València
info
-
2
Universidad Politécnica de Valencia
info
ISSN: 2304-4322, 1019-9403
Any de publicació: 2024
Volum: 33
Número: 64
Pàgines: 135-156
Tipus: Article
Altres publicacions en: Educación: PUCP
Resum
We present an artistic research developed with university students. Under the theme of memories and the idea “Machines have memory, people have memories”, an exhibition was presented at the Computer Museum with the title “The design of memories”, with 22 artistic installations made by students, establishing a dialogue with the museum’ collection. The research seeks pedagogical alternatives from art education, incorporating approaches that investigate social, political and cultural aspects, such as museums, as well as collective creation formats. It is presented as a case study, incorporating teaching narratives, questionnaires, and Arts-Based Research. The positive evaluation of the exhibition leads us to consider this activity as an enriching model in artistic and heritage education, promoting creativity and collaborative work.
Referències bibliogràfiques
- Alegría, L., Acevedo, P., & Rojas, C. (2018). Patrimonio cultural y memoria. El giro social de la memoria. Revista Austral de Ciencias Sociales, (34), 21-35. https://doi.org/10.4206/rev.austral.cienc.soc.2018.n34-03
- Álvarez-Uria A., Garay B., & Vizcarra M. T. (2022). Las instalaciones artísticas en educación infantil: Experiencias lúdicas y performativas. Arte, Individuo y Sociedad, 34(3), 891-910. https://doi.org/10.5209/aris.76087
- Atkinson, D. (2017). Without Criteria: Art and Learning and the Adventure of Pedagogy. The International Journal of Art and Design Education, 36(2), 141-152. https://doi.org/10.1111/jade.12089
- Barthes, R. (2009). La cámara lucida. Nota sobre la fotografía. Paidós.
- Benjamin, W. (2003). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. Ítaca.
- Dewey, J. (2008). El arte como experiencia. Paidós.
- Duncum, P. (2015). Transforming Art Education into Visual Culture Education through Rhizomatic Structures. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 5(3), 47-64. https://doi.org/10.18039/ajesi.66849
- Fontal, O., Martínez-Rodríguez, M., Ballesteros-Colino, T., & Cepeda, J. (2021). Percepciones sobre el uso del patrimonio en la enseñanza de la Educación Artística. Un estudio con futuros profesores de Educación Primaria. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 96(35.3), 67–86. https://doi.org/10.47553/rifop.v96i35.3.91269
- Freire, E., Franco Vázquez, C., & Rajal Alonso, C. (2021). Contramapas del Camino. Memorias del habitar. Arte y Políticas de Identidad, 24, 49–72. https://doi.org/10.6018/reapi.484741
- Hamlin, J., & Fusaro, J. (2018). Contemporary Strategies for Creative and Critical Teaching in the 21st Century. Art Education, 71(2), 8-15. https://doi.org/10.1080/00043125.2018.1414529
- Han, B. C. (2021). No-cosas: quiebras del mundo de hoy. Taurus.
- Hervás Asins, L. (2014). Iniciativas didácticas para el acercamiento en los centros educativos de propuestas sobre arte objetual. Educación Artística: Revista de Investigación, 5, 81-93. https://doi.org/70.7203/eari.5.3553
- Huerta, R. (2011). Maestros, museos y artes visuales. Construyendo un imaginario educativo. Arte, Individuo y Sociedad, 23(1), 55-72. https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2011.v23.n1.5
- Huerta, R. (2022). La Memoria. Investigación Basada en las Artes para la formación del profesorado. Arte, Individuo y Sociedad, 34(1), 27-45. https://doi.org/10.5209/aris.70081
- Huerta, R. & Alonso Sanz, A. (2022). Mujeres artistas en la formación del profesorado. Un estudio interseccional en la Universitat de València. Estudios Pedagógicos, 48(1), 149-169. https://doi.org/10.4067/S0718-07052022000100149
- Huerta, R., & Monleón, V. (2022). Motivos visuales en el cine Disney. Retórica de la imagen como mediación educativa para la inclusión. Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, 17, 49-60. https://doi.org/10.5209/arte.76274
- Latouche, S. (2016). Hecho para tirar: La irracionalidad de la Obsolescencia Programada. Octaedro.
- Le Goff, J. (1991). El orden de la memoria. El tiempo como imaginario. Paidós.
- Lucas, L., Trabajo, M., & Borghi, B. (2020). El museo como laboratorio escolar. Análisis de buenas prácticas. Arte, Individuo y Sociedad, 32(2), 299-317. https://doi.org/10.5209/aris.63288
- Marzo, J. L. (2021). Las videntes: Imágenes en la era de la predicción. Arcadia/Atmarcadia.
- McGarrigle, J. G. (2018). Getting in tune through arts-based narrative inquiry. Irish Educational Studies, 37(2), 275-293. https://doi.org/10.1080/03323315.2018.1465837
- Munari, B. (2019). Artista y diseñador. Gustavo Gili.
- Navarro Espinach, G. (2022). Alfabetos e Investigación Basada en las Artes. [Tesis doctoral, Universidad Miguel Hernández]. Repositorio de la Universidad Miguel Hernández. https://hdl.handle.net/11000/28998
- Ozcam, I., & Kayan, H. Z. (2022). Learning from Experience: Installation Art in Design Education, Online Journal of Art And Design, 10(3), 150-165. http://adjournal.net/articles/103/10310.pdf
- Panciroli, C. (2016). Los bienes culturales como patrimonio educativo. Educación Artística: Revista de Investigación, 7, 86-99. https://doi.org/10.7203/eari.7.8158
- Parikka, J. (2018). Antropobsceno. Remediables: Centro de Cultura Digital.
- Ramon, R., & Alonso-Sanz, A. (2022). La deriva paralela como método en la investigación basada en las artes. Arte, Individuo y Sociedad 34(3), 935-954, https://doi.org/10.5209/aris.76203
- Ramón-Verdú, A. J., Villalba-Gómez, J. V., & Boj-Pérez L. (2022). Análisis factorial sobre la formación creativa recibida en estudiantes universitarios. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 26(1), 259-279. https://doi.org/10.30827/profesorado.v26i1.17718
- Salido López, P. V. (2020). Metodologías activas en la formación inicial de docentes: Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP) y educación artística. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 24(2), 120-143. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i2.13565