Transformar los riesgos en oportunidadesEntrevista de orientación para el momento actual

  1. Bo Bonet, Rosa María
  2. Marí, Mireia
  3. Marí Mollà, Ricard
Journal:
Revista Fuentes

ISSN: 1575-7072 2172-7775

Year of publication: 2012

Issue Title: La autoestima del profesorado

Volume: 12

Type: Article

More publications in: Revista Fuentes

Abstract

Socio-economic change requires a new decision-making model applied to career counselling. This paper proposes a process of career counselling that concentrates on transforming chance events and uncertain situations into learning opportunities. It is based on a positive regard of uncertainty within the Complexity Paradigm through the helping process from the person-centered approach. Career counselling from the person-centered approach takes into account the individual�s experience of life and, therefore, it may become a useful tool to deal with change. This paper shows the benefits of applying a dynamic constructivist approach to the person-centered relational process which takes place at the counselling interview. This process may result in the individual�s finding new meanings to his/her own experiences and, eventually, overcoming successfully uncertainty and change. An interview model is provided to illustrate this process, which includes the resources for creating the meeting place, the interview guide with the parameters for counselling and change, and the criteria for analysing the interview.

Bibliographic References

  • ARVAY, M., HOSKINS, M. y ISHIYAMA, I., (2002), R. Vance Peavy 1929–2002. Constructivism in the Human Sciences, January, 1.
  • BATESON, G., (1999). La unidad sagrada. Barcelona. Gedisa.
  • BERGER, P. y LUCKMANN, T. (1988), La construcción social de la realidad, Barcelona: Herder.
  • COROMINAS, E. (2005), L’orientació professional avui. FEP.net. Revista digital de la facultat d’Educació i Psicología. Universitat de Girona. [Consultado el 21 de enero de 2007], http://www.udg.edu/Portals/22/fet.net/FEPnet_01.pdf
  • CRESPO, E. (2003), El construccionismo y la cognición social: metáfora de la mente. Política y Sociedad, 40, (1), 15-26.
  • GELATT, H.B. (1991), Creative decision making using positive uncertainty, Los Altos, CA: Crisp.
  • GELATT. H. B. (1998), La toma creativa de decisiones. Bogotá: Editorial. Iberoamericana.
  • GELATT, H. B. y GELATT, C. (2003), Creative Decision Making Using Positive Uncertainty. Crisp Learning. Los Altos, California
  • GERGEN, K. J. (1996), Realidades y relaciones. Aproximaciones a la construcción social. Barcelona: Paidos.
  • HALL, D.T. y MIRVIS, P.H., (1995), The new carer contract: Developing the whole person at midlife and beyond. Journal of Vocational Behavior, 47, (3), 269-289.
  • HALL, D. T. (2002). Careers in and out of organizations. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • HALL, D.T., (2004), The protean career: A quarter-century journey. Journal of Vocational Behavior, 65, 1–13
  • HARRÉ, R. (1989), La construcción social de la mente: la relación íntima entre el lenguaje y la interacción social. En TOMÁS IBÁÑEZ GRACIA, Coord. El conocimiento de la realidad social (39-51). Barcelona: Sendai Editores.
  • HOFFMAN, L. (1996), Una postura reflexiva para la terapia familiar. En
  • MCNAMEE, SHEILA, GERGEN y KENNETH J. (1996), La Terapia como
  • Construcción Social (25-43). Barcelona: Paidós.
  • MARTÍN-BUBERO, J. (1995), Pre-textos: conversaciones sobre la comunicación y sus contextos, Univalle: Cali.
  • MARTÍN-BARBERO, J. (2002). La educación desde la comunicación. México: Gustavo Gili.
  • MATURANA, H. R. (1997). De Máquinas y Seres Vivos, autopoiesis de la organización de lo vivo. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.
  • MATURANA, H. R. y VARELA, F. (1996). El árbol del conocimiento. Las bases biológicas del conocimiento humana. Barcelona: Debate.
  • MCNAMEE, SHEILA, GERGEN y KENNETH J. (1996), La Terapia como Construcción Social. Barcelona: Paidós.
  • MEIJERS, F. (2002), Career learning in a changing world: The role of emotions. International Journal for the advancement of Counseling, 24, 149-167.
  • NIEMEYER, T. D., (2004), Construccionismo social: Aplicación del Grupo de Discusión en praxis de equipo reflexivo en la investigación científica. Revista de Psicología, XII, (1), 9-20.
  • OSORIO, P. (1981), Conceptual-Notational Devices: The PFC and Related Devices. En DAVIS, K. E. (Ed.), Advances in Descriptive Psychology (1, 83-104). Greenwich, CT: JAI Press.
  • PEAVY, R. V. (1992), A constructivist model of training for career counselors. Journal of Career Development, 18, 215-228.
  • PEAVY, R. V. (1994), A constructivist perspective for counselling. Educational and Vocational Guidance, 55, 31-37.
  • PEAVY, R. V., (1987), Pragmatic Counseling. Educational and Vocational Guidance. Bulletin AIOSP, 47.
  • PEAVY, R. V., (1997), Socio Dynamic Counselling: A constructivist perspective. Ohio: Taos Institute Publications.
  • PEAVY, R. V., (2004), Socio Dynamic Counselling: A Practical Approach to Meaning Making. Ohio: Taos Institute Publications.
  • POIRIER, P. y GAGNÉ, E. (1996), Le counselling. Stratégies et interventions. Ottawa: Presse de l’Université d’Otawa.
  • ROGERS, C. R. (1978), Orientación psicológica y psicoterapia. Madrid: Narcea.
  • ROGERS, C. R. (1980), El poder de la persona. México: El Manual Moderno.
  • SEGERS, J, INCEOGLU, I, VLOEBERGHS, D, BARTRAM, D. y HENDERICKX,
  • E, (2010), Protean and boundaryless careers: A study on potential motivators. Journal of Vocational Behavior, 77, 1, 154-155.