Expresión del ideal femenino en oraciones y canciones fúnebres italianas del siglo XVIExpression of the female ideal in 16th Century Italian funerary orations and poems

  1. Bertomeu Masià, María José 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Revue:
Ingenium: Revista electrónica de pensamiento moderno y metodología en historia de las ideas

ISSN: 1989-3663

Année de publication: 2023

Número: 17

Pages: 13-19

Type: Article

DOI: 10.5209/INGE.89052 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Ingenium: Revista electrónica de pensamiento moderno y metodología en historia de las ideas

Résumé

The study of some short orations and poems printed in Italy during the 16th Century on the death of women of the high nobility is a source of great interest to study the language used to present them as models and reduce their personalities to specific archetypical characteristics deep-rooted in the literary and philosophical tradition, formulated in the behavioural literature for women, which multiplied from the middle of the century onwards. In this paper we outline these characteristics in some works dedicated to the death of three of the great ladies of the time in Italy.

Références bibliographiques

  • Baernstein, P. Renée (2006): “‘Sposa, figlia, sorella e vecchia matre’. Invecchiare donna in età moderna, tra demografia e cultura”, Storia delle donne, 2, pp. 213-230.
  • Bell, Rudolph M. (1999): How to Do It: Guides to Good Living for Renaissance Italians. Chicago: University of Chicago Press.
  • Benavent, Júlia (2023): “Fondos manuscritos e impresos del siglo XVI para el estudio de las mujeres”, en Jesús M. Usunáriz y Javier Ruis Astiz (coords.): La mujer y los universos femeninos en las fuentes documentales de la edad moderna (pp. 5-14), Madrid: Dykinson.
  • Bertomeu Masià, María José (2022a): “Relaciones de sucesos sobre casos trágicos femeninos en la Italia del siglo XVI”, en Júlia Benavent (ed.), La imprenta y las mujeres en los siglos XVI-XVII (pp. 39-54). Valencia: Tirant Lo Blanch.
  • Bertomeu Masià, María José (2022b): “La imagen de la mujer frente a la muerte en las relaciones de sucesos italianas del siglo XVI”, en L. Torres, H. Tropé y J. Espejo (eds.), Metamorphose et Memoire de l’evenement dans les relaciones de sucesos (pp. 43-54). Salamanca: Universidad de Salamanca.
  • Bertomeu Masià, María José (2019a): “La muerte de las reinas. Opúsculos y relaciones italianas durante el Renacimiento”, Quaderns de Filologia. Estudis literaris (24), pp. 101-117.
  • Bertomeu Masià, María José (2019b): “Silenzio, autocensura e misoginia: l’Epistola della vita che dee tenere una donna vedova di Gian Giorgio Trissino”, en Luisa Secchi Tarugi (ed.): La donna nel Renascimento. Amore, familia, cultura, potere (pp. 151-166), Florencia: Franco Cesati.
  • Bertomeu Masià, María José (2017): “La mujer invisible: aproximación a los tratados italianos sobre las viudas en el siglo XVI”, RSEI, 11, pp. 39-50.
  • Chemello, Adriana (1985): “L’Institution delle donne di Lodovico Dolce ossia l’insegnar virtú et honesti costumi allá Donna”, en Ezio Riondato (ed.), Trattati scientifici nel Veneto fra il XV e XVI secolo (pp. 103-134). Vicenza: Neri Pozza.
  • Cox, Virgini (2015): “The Laurel and the Axe: Petrarchist Execution Lyrics in Late-Renaissance Italy”, Renaissance Studies, 29, pp. 720-48.
  • Fubini Leuzzi, Maria (2001): “Tra biografia ed elogio funebre. Le principesse medicee (sec. XVI)”, Mélanges de l’École Français de Rome. Italie et Méditerrannée, 113, pp. 217-232.
  • Giachino, Luisella (2013): “Un panegirico per l’Infanta. Le orazioni funebri”, en Blythe Alice Raviola, y Franca Varallo, (eds.): L’Infanta Caterina d’Austria, duchessa di Savoia (1567-1597) (pp. 481-498), Roma: Carocci.
  • Iraceburu Jiménez, Maite (2021): “La concepción de la mujer a través del léxico en las relaciones de sucesos en verso”, Hipogrifo, 9(1), pp. 959-999.
  • Iraceburu Jiménez, Maite (2019): “Las relaciones de sucesos como instrumento de control: el caso de los antimodelos femeninos”, en M. Iraceburu Jiménez (ed.): Memoria y Civilización. Anuario de historia (pp. 543-572). Navarra: Universidad de Navarra.
  • Kelso, Ruth (1978): Doctrine for the lady of the Renaissance. Chicago: University of Illinois Press.
  • Lopezosa Aparicio, C. (2011): “Solemne despedida. Brillante memoria. Las exequias de María Luisa de Orleáns en Palermo a través de la relación de Francismo Montalbo”, Pecia Complutense 8 (14), pp. 39-53.
  • Lucioli, Francesco (ed.) (2015): Institutione d’ogni stato lodevole delle donne cristiane and Ricordi di Monsignor Agostino Valier, vescovo di Verona, lasciati alle monache nella sua visitazione fatta l’anno del santissimo Giubileo 1575. Cambridge: MHRA.
  • McIlvenna, U. (2017): “Singing songs of execution in early modern Italy”, en S. Dall’Aglio, B. Richardson y M. Rospocher (eds.), Voices and texts in early modern Italian society (pp. 52-68). Nueva York: Routledge.
  • McManamon, John M. (1989): Funeral Oratory and the cultural ideals of Italian Humanism. Chapel Hill & London: University of North Carolina Press.
  • Medin, Antonio y Frati, Ludovico (1890): Lamenti storici dei secoli XIV, XV e XVI. Bologna: Romagnoli.
  • Murphy, Caroline P. (2001): “Il ciclo della vita femminile. Norme comportamentali e pratiche di vita”, en Sara F. Matthews Grieco y Sabina Brevaglieri, (eds.): Monaca, moglie, serva, cortigiana: Vita e immagine delle donne tra Rinascimento e Controriforma (pp. 15-47). Firenze: Morgana edizioni.
  • Pucci, Paolo (2015): “Finalmente libera ma non per molto: La vedova nella trattatistica italiana del XVI secolo”, Rivista di studi italiani, anno XXXIII (1), pp. 187-214.
  • Salzberg, R. y Rospocher, M. (2020): “Murder Balladas: singing, Hearing, Writing and Reading about Murder in Renaissance Italy”, en T. Dean y K. Lowe, Murder in Renaissance Italy (pp. 164-188). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Sanson, Helena (2015): “Widowhood and Conduct in Late Sixteenth-Century Italy: The Unusual Case of La Vedova del Fusco (1570)”, The Italianist, 35(1), pp. 1-26.
  • Tabernero, Cristina (2018): “”Voceras de mal decir” e “infamadas”: el insulto femenino en la interacción comunicativa del Siglo de Oro”, Hipogrifo, 6 (2), pp. 729-756.
  • Tippelskirch, Xenia von (2008): “Lire l’exemplaire. Lectrice en Italie à la fin du XVIe siècle: une étude de cas”, en L. Giavarini (ed.): Construire l’exemplarité. Pratiques littéraires et discours historiens (XVIe – XVIIIe siècles) (pp. 167- 180). Dijon: Éditions Universitaires de Dijon.
  • Wilhelm, Raymund (abril de 2019): “Le donne degli Asburgo in opuscoli e fogli volanti italiani del Cinque e Seicento. Tradizioni discorsive e registri linguistici”, en Seminario de investigación de Maustria, Universitat de València.