La doble audiencia en las películas de DisneyAnálisis de la música y del paisaje sonoro de la Cinderella
- Ana María Botella Nicolás Directora
Universitat de defensa: Universitat Politècnica de València
Fecha de defensa: 18 de de desembre de 2023
- María del Valle de Moya Martínez President/a
- Amparo Hurtado Soler Secretària
- Rosa Isusi Fagoaga Vocal
Tipus: Tesi
Resum
La utilització dels mitjans audiovisuals en l'educació musical està àmpliament documentada i especialment des de la implementació de les noves tecnologies de la informació i la comunicació. Des de la seua incorporació s'han desenvolupat multitud de metodologies i recursos tant per a l'estudi com per al desenvolupament de destreses i habilitats. La música de bandes sonores és un recurs que té una àmplia acceptació entre els docents per la seua càrrega simbòlica que, en molts casos, pertanyen a l'imaginari popular. Si hi ha un segell que s'ha convertit en un referent universal ha sigut Disney que des de l'inici de la dècada dels vint ha vingut creant llargmetratges i curtmetratges d'animació, així com pel·lícules d'imatge real. Probablement, com a material educatiu aquests productes ofereixen grans possibilitats de treball a l'aula. Un exemple és el cas de Cinderella, objecte d'aquesta tesi doctoral. Així doncs, l'objectiu principal de la tesi és desxifrar la doble mirada adult-xiquet i, igual que ocorre en el tractament del guió i de la imatge, descobrir les característiques musicals que defineixen eixa doble audiència. Així mateix conéixer el seu paisatge sonor i els recursos netament musicals utilitzats en les seccions clarament dedicades als xiquets i xiquetes. Aquesta anàlisi es farà atenent dos criteris diferents. En primer lloc, comprovant el metratge de música utilitzat en les trames principals i l'utilitzat en les subtrames i com aquestes poden anar dirigides a diferents públics. En segon lloc, comprovant els elements tècnics que correspon a cadascun dels llenguatges i per extensió a cadascun dels públics objectiu. D'altra banda, s'analitzarà la funció gramatical i expressiva dels elements musicals i la seua utilització. Referent a la pregunta d'investigació es parteix de la següent hipòtesi: existeixen elements musicals dirigits a una doble audiència igual que existeixen des del punt de vista visual i literari. Per als objectius plantejats, s'han tingut en compte paradigmes d'investigació basada en arts en l'educació, a més de procediments metodològics punt qualitatius i quantitatius. Els resultats apunten que la banda sonora actua en gran manera com a llenç sobre el qual pintar l'acció o la trama. És a dir, com a paisatge sonor. D'altra banda, l'ús que fan els compositors de música per a cinema de les dinàmiques i les velocitats durant la denominada "primera època daurada" de Disney mostra que posseïen una comprensió intuïtiva de com les variacions en velocitat, mode i orquestració podien influir en l'estat d'ànim i la percepció de l'audiència. La música de Cinderella evoca una àmplia gamma d'emocions en els espectadors, des de la felicitat i l'esperança fins a la tristesa i l'angoixa. La partitura i les cançons capturen i transmeten les emocions dels personatges i les situacions de manera magistral, creant una experiència emocionalment rica i significativa.