The Implementation of Dual VET in Spain: An Empirical Analysis

  1. Marhuenda Fluixá, Fernando 1
  2. Chisvert Tarazona, María José 1
  3. Palomares Montero, Davinia 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Libro:
Technical and Vocational Education and Training: Issues, Concerns and Prospects

ISSN: 1871-3041 2213-221X

ISBN: 9789811384745 9789811384752

Año de publicación: 2019

Páginas: 205-221

Tipo: Capítulo de Libro

DOI: 10.1007/978-981-13-8475-2_11 GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

This paper provides a brief overview of how Dual VET was implemented in the Spanish VET system. Dual VET was first regulated in Spain by the end of 2012 with the aim to replace the existing work experience module (FCT) within formal VET. However, companies have hardly contributed to its development, and the educational administrations that mandated it did not support its anchorage in the economy, while forcing VET schools and teachers to introduce it. This has resulted in an example of how not to implement educational reforms. We will use our own empirical research as well as secondary analysis of empirical studies to analyze the views of VET teachers on the whole process and the added value of Dual VET. Research conducted so far has used questionnaires to gather information from teachers responsible to implement Dual VET in almost all regions in Spain, covering most of the occupational areas in which it has been developed. Our findings are framed within European, Spanish and local literature and regulations.

Referencias bibliográficas

  • Aguilar, C. (2015). El sistema “alternativo” de Formación profesional Dual para el Empleo en España: perspectivas y evolución. Revista Internacional y Comparada de Relaciones Laborales y Derecho del Empleo, 3(4), 1–26.
  • Alliance for Dual VET [AFPD]. (2015). Alianza para la Formación Profesional Dual. Barcelona: Fundación Bertelsmann. Retrieved March 25, 2016, from http://www.alianzafpdual.es/sobre-nosotros/alianza-fp-dual
  • Alliance for Dual VET [AFPD]. (2017). Propuestas de regulación. Mejoras en el marco legal para garantizar el desarrollo de una Formación Profesional Dual sólida y de calidad. Barcelona: Fundación Bertelsmann. Retrieved January 8, 2018, from https://contenidos.ceoe.es/CEOE/var/pool/pdf/cms_content_documents-file-553-propuestas-de-regulacion.pdf
  • Alliance for Dual VET [AFPD]. (2018). III Foro Alianza para la FP Dual. FP Dual en España: PYMEs y competitividad. Barcelona: Fundación Bertelsmann. Retrieved March 25, 2017, from https://www.fundacionbertelsmann.org/fileadmin/files/Fundacion/Publicaciones/III_Foro_Alianza_para_la_FP_Dual_web.pdf
  • Cámara de Comercio de España. (2015a). Guía de Formación Dual. Madrid: Cámara de España.
  • Cámara de Comercio de España. (2015b). Factores de éxito de la Formación Profesional Dual. Madrid: Cámara de España.
  • Chisvert-Tarazona, M. J., Palomares-Montero, D., & Marhuenda-Fluixà, F. (2013). La letra pequeña en los contratos de aprendizaje: lo que no se dice. Organización y gestión educativa: Revista del Fórum Europeo de Administradores de la Educación, 21(3), 19–22.
  • Coscubiela, J., & Rojo, E. (2012). Las reformas laborales en España del pasado al presente. ¿Qué podemos aprender? Barcelona: Cristianisme i Justícia.
  • Cullerés, M. A., Lletjós, F., & Porta, S. (2013). Puesta en marcha de la formación dual. Organización y Gestión Educativa, 3, I–VIII.
  • Deissinger, T. (2015). Transferring the dual system to the Canadian context – do German employers in Ontario adopt the German model? Paper presented at the 22nd conference for vocational and education and culture-research network: vocational education, citizenship and participation: problematizing relations between education, work and politics from contemporary and historical perspectives, Valencia, 4–6 July.
  • Del Castillo, M. (2013). Primera visión sobre la fomación dual en España. Organización y Gestión Educativa, 3, 13–17.
  • Echeverría, B. (2016). Transferencia del Sistema de FP Dual a España. Revista de Investigación Educativa, 34(2), 295–314.
  • ETUC (2014). Towards a European quality framework for apprenticeships and work-based learning. Retrieved March 25, 2016, from https://www.etuc.org/sites/www.etuc.org/files/publication/files/ces-brochure_unionlearn-uk-rouge.pdf
  • Euler, D. (2013). El sistema dual en Alemania: ¿Es posible transferir el modelo al extranjero? Madrid: Bertelsmann. Retrieved March 25, 2016, from https://www.fundacionbertelsmann.org/fileadmin/files/Fundacion/Publicaciones/72._130610_El_sistema_dual_en_Alemania_1_.pdf
  • European Alliance for Apprenticesships [EAA]. (2013). Declaration of the European Social Partners, the European Commission and the Lithuanian Presidency of the Council of the European Union. Lithuania: Autor. Recuperado de http://ec.europa.eu/social/BlobServlet?docId=14331
  • European Commission. (2013). European alliance for apprenticeships. Council Declaration. Brussels: 14986/13, Retrieved March 25, 2016, from http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/lsa/139011.pd
  • European Union. (2013). Apprenticeship and traineeship schemes in EU27: Key success factors. Luxembourg: European Union. Retrieved March 25, 2016, from http://ec.europa.eu/education/policy/vocational-policy/doc/alliance/apprentice-trainee-success-factors_en.pdf
  • Feria Valencia. (2017). Eixida 2027. La Comunitat Valenciana d’ací a deu anys. Valencia: Feria Valencia.
  • Gessler, M. (2015). Dual abroad: Application, adaptation or innovation. apprenticeship training at the Mercedes-Benz Plant in Tuscaloosa, USA. A case study. Paper presented at the IV international conference & research workshop vocational education & training. Emerging issues? Voices from research. Stockholm, Sweden.
  • Gil, G., & López, A. (Coords.). (2013). Formación profesional dual: Algo más que un decreto. Valencia: ÁREA.
  • Gomendio, M. (2015). La Formación Profesional en España. Madrid: MEC. Retrieved March 25, 2016, from http://www.mecd.gob.es/prensa-mecd/dms/mecd/prensa-mecd/actualidad/2015/04/20150409-ocde/ocde1.pdf
  • Gonnon, P. (2015a). Exporting the dual system (apprenticeship system)? Promises and pitfalls. Paper presented at the IV international conference & research workshop vocational education & training. Emerging issues? Voices from research, Stockholm, Sweden.
  • Gonnon, P. (2015b). Are apprenticeships exportable? The debate on transferring dual systems. Paper presented at the 22nd conference for vocational and education and culture-research network: Vocational education, citizenship and participation: Problematizing relations between education, work and politics from contemporary and historical perspectives, Valencia, Spain.
  • González, E. (2015). Los retos en el desarrollo de una formación profesional dual de calidad. Madrid: Cámara de España. 24 de febrero de 2015.
  • Greinert, W. D. (2004). European vocational training ‘systems’ – Some thought on the theoretical context of their historical development. Vocational Training, 32, 18–25.
  • Greinert, W. D. (2005). Mass vocational education and training in Europe. Classical models of the 19th century and training in England, France and Germany during the first half of the 20th, Cedefop-Office for Official Publications of the European Communities, Luxembourg.
  • Greinert, W. D. (2009a). Duales System – Quo vadis? In R. Arnold, u.a. (Hrsg.). Grenzgänge(r) der Pädagogik (pp. 217–226) Baltmannsweiler: Schneider-Verl. Hohengehren.
  • Greinert, W. D. (2009b). Facharbeitermangel oder Ende der Facharbeit? Berufsbildung, 6(118), 4–6.
  • Grollman, P., Steedman, H., Jansen, A., & Gray, R. (2017). Building apprentice’s skills in the workplace: Car service in Germany, the UK and Spain. Research Discussion Paper 011, December 2017, CVER Discussion Paper Series.
  • Heikkinen, A., & Lassnigg, L. (Eds.). (2015). Myths and brands in vocational education (pp. 78–99). Cambridge: Scholars Publishing.
  • IESE. (2014). La formación profesional dual como reto nacional. Una perspectiva desde la empresa. Retrieved March 25, 2016, from http://www.iese.edu/research/pdfs/ST-0362.pdf
  • Lassnigg, L. (2015). The political branding of apprenticeship into the ‘dual system’ – Reflections about exporting the myth of employment transition. In A. Heikkinen & L. Lassnigg (Eds.), Myths and brands in vocational education (pp. 78–99). Cambridge: Scholars Publishing.
  • Ley 8/1980, de 10 de marzo, del Estatuto de los Trabajadores. BOE n° 64, de 14 de marzo de 1980.
  • Llinares, L., Córdoba, A., & Zacarés, J. J. (2016). Discussing employability: Current perspectives and key elements from a bioecological model. Employee Relations, 38(6), 961–974.
  • López, J. (2013). Injusticia e ineficacia. Un análisis crítico de la reforma laboral de 2012. Barcelona: Cristianisme i Justícia.
  • Marhuenda, F. (1994). Estudio y trabajo. La alternancia en la formación profesional. Valencia: Universitat de València.
  • Marhuenda, F. (2012). La Formación profesional. Madrid: Síntesis.
  • Marhuenda, F. (2015). Vocational education abused: Precarisation disguised as dual system. In A. Heikkinen & L. Lassnigg (Eds.), Myths and brands in vocational education (pp. 78–99). Cambridge: Scholars Publishing.
  • Marhuenda, F. (2018). La formación profesional dual en los sistemas europeos. In M. Valcarce; M. J. Diz, A. F. Rial (coords.), A formación profesional dual. Dúos ou duetos (pp. 17–36). Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela.
  • Marhuenda, F., Chisvert-Tarazona, M. J., Palomares-Montero, D., & Vila, J. (2017). Con “d” de “dual”: investigación sobre la implantación del sistema dual en la formación profesional en España. Educare, 53(2), 285–307.
  • Mosso, M. (coord.). (2018). La formación profesional de Navarra. Hacia un nuevo modelo de centro y el reto de la FP Dual. Madrid: Fundación Bankia por la Formación Dual.
  • Nägele, C. (2017). Training culture as a key to a successful apprenticeship. Lecture given at the III Foro Alianza para la FP Dual: FP Dual en España, PYMEs y competitividad, Valencia, 4–5 October 2017.
  • Pineda, P., Arnau, L., & Ciraso, A. (2017). La FP Dual en los centros educativos: visiones del profesorado. Informe ejecutivo. Alianza para la FP Dual. Retrieved in January, 23, 2018, from https://www.fundacionbertelsmann.org/fileadmin/files/Fundacion/Publicaciones/25102017_Centros-digit.pdf
  • Real Decreto 1529/2012, de 8 de noviembre, por el que se desarrolla el contrato para la formación y el aprendizaje y se establecen las bases de la formación profesional dual. BOE n° 70, 9 de noviembre de 2012.
  • Saniter, A., Tutlys, V., & Marhuenda, F. (2015). The potential of implementation of work process based propaedeutic apprenticeship schemes in the VET systems of Germany, Spain and Lithuania. In M. Gessler & L. Freund (Eds.), Crossing boundaries in vocational education and training: Innovative concepts for the 21st century (pp. 112–116). Bremen: ITB.
  • SGOFP. (2015). Formación profesional dual. Seguimiento de proyectos FPD curso 2013–2014. MEC. Retrieved March 25, 2016, from http://www.mecd.gob.es/prensa-mecd/dms/mecd/prensa-mecd/actualidad/2014/01/20140113-fpdual-bankia/informe-seguimiento-fpdual.pdf
  • Trillas, A. (2018). Se busca empresa para FP Dual. Alternativas Económicas, 56, 6–11.
  • Valcarce, M., Diz, M. J., & Rial, A. F. (coords.). (2018). A formación profesional dual. Dúos ou duetos. Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela.
  • Valiente, O. (2015). A Mexican model of dual VET? Adoption and re-contextualization of a global education policy. Paper presented at the 22nd conference for vocational and education and culture-research network: Vocational education, citizenship and participation: Problematizing relations between education, work and politics from contemporary and historical perspectives, Valencia, Spain.
  • Valiente, O. (coord.). (2014). Un model de formació professional dual per a Catalunya? Reptes en el disseny i implementació de la reforma. Barcelona: Jaume Bofill.
  • Vila, J., & Chisvert, M. J. (2018). Luces y sombras de la Formación Profesional Dual en el sistema educativo español. València: Tirant lo Blanc.