Ricardo Mella Cea, anarquismo, utopía y educación

  1. Lázaro Lorente, Luis Miguel 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
Historia y Memoria de la Educación

ISSN: 2444-0043

Year of publication: 2024

Issue Title: Pedagogías alternativas y educación en los márgenes

Issue: 19

Pages: 15-48

Type: Article

DOI: 10.5944/HME.19.2024.38242 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Historia y Memoria de la Educación

Sustainable development goals

Abstract

In Spain, starting from the mid-19th century, the anarchist movement paid great attention to cultural and educational issues resulting from the influence of the ideas derived from the First International. This led, in our country, to a commitment to the integral education model that Paul Robin had proposed to internationalists as an educational program. This choice was endorsed by the Second Spanish Regional Congress of the International Workers’ Association in Zaragoza in 1872 with the approval of Trinidad  oriano’s project. This movement included what is likely to be the first exploration of the subject of education by Ricardo Mella Cea, a key figure of the anarchist movement in Spain in the last quarter of the 19th century. The influence of these comprehensive education proposals can be seen quite clearly in a brief utopian text written in 1889: “The New Utopia”. This presents a detailed design of what education should be like after the social  revolution, establishing a new model for life,  coexistence, and work. In addition to this ideal design, Mella includes brief pedagogical reflections and proposals that globally define a distinctly anarchist educational proposal, which is non-dogmatic, anti-authoritarian, coeducational, child-centered, and where rewards and punishments are rejected. These pedagogical proposals were presented nearly a decade before Francisco Ferrer founded the Modern School of Barcelona. Mella defended his proposals between 1910 and 1912 as an alternative to the Ferrerian model, which ultimatelywas adopted by the National Confederation of Labor (CNT), setting aside Mella’s non-sectarian model.

Bibliographic References

  • Abad de Santillán, Diego. «Calendario. Septiembre de 1861: Nacimiento de Ricardo Mella». Reconstruir 14 (1961): 16-24.
  • Álvarez Junco, José. La ideología política del anarquismo español (1868-1910). Madrid: Siglo XXI de España Editores, 1976.
  • Ansart, Pierre. «Proudhon, philosophe de l’éducation». Revue d’études proudhoniennes 6 (2020): 133-146.
  • Barrio Alonso, Ángeles. «La utopía libertaria». En Utopías, quimeras y desencantos. El universo utópico en la España liberal, editado por Manuel Suárez Cortina, 221-254. Santander: Ediciones de la Universidad de Cantabria, 2008.
  • Barrio Alonso, Ángeles. Ricardo Mella: frustraciones federales y expectativas libertarias de un idealista tranquilo. Santander: Editorial Universidad de Cantabria, 2015.
  • Boyd, Carolyn P. «The Anarchists and Education in Spain, 1868-1909». The Journal of Modern History Vol. 48, no. 4 (1976): 125-170.
  • Castells, Andreu. «L´inadaptable terrisser Marian Burguès i Serra (Sabadell, 1851-1935)». Arraona: revista d´història 1 (1976): 49-64.
  • Dommanget, Maurice. «La théorie de la pédagogie polytechnique chez Proudhon». La Revue Internationale 3, 14, (1947): 247-260.
  • Donmmanget, Maurice. Los grandes socialistas y la educación. De Platón a Lenín. Madrid: Fragua, 1972.
  • Durán, J. A. «Ricardo Mella. Nacimiento y muerte de un anarquista». Tiempo de Historia II, 15 (1976): 32-47.
  • El pensamiento de Ricardo Mella. Selección, prólogo y notas de B. Cano Ruiz. México, D. F.: Editores Mexicanos Unidos, 1979.
  • Fernández Álvarez, Antón. Ricardo Mella o el anarquismo humanista. Barcelona: Anthropos, 1990.
  • Freymond, Jacques. La Primera Internacional, Congreso de Ginebra, 1866. Congreso de Lausana, 1867. Congreso de Bruselas, 1868, tomo I. Madrid: Zero, 1973.
  • Girón Sierra, Álvaro. «Anarquismo y evolucionismo: Ricardo Mella, la coacción del grupo social y la creación “sociobiológica” del hombre nuevo». Asclepio Vol. XLVI, 2 (1994): 131-149.
  • Gómez Tovar, Luis. «Las curvas del pensamiento». En Utopías libertarias españolas, siglos XIX-XX, editado por Luis Gómez Tovar y Javier Paniagua, 3-40. Madrid: Ediciones Tuero/Fundación Salvador Seguí, 1991.
  • Guisán, Esperanza. «Prólogo». En Antón Fernández Álvarez, Ricardo Mella o el humanismo anarquista, 9-19. Barcelona: Anthropos, 1990.
  • Leopold, David. «Education and Utopia: Robert Owen and Charles Fourier». Oxford Review of Education Vol. 37, no. 5 (2011): 619-635.
  • Liarte, Ramón. «Comentamos a Mella». En Ideario. Ricardo Mella, 5-13 (sin paginar). Barcelona: Producciones Editoriales, 1978.
  • Lida, Clara E. «Educación anarquista en la España del ochocientos». Revista de Occidente 97 (1971): 33-47.
  • Lida, Clara E. Antecedentes y desarrollo del movimiento obrero español (1835-1888). Textos y documentos. Madrid: Siglo XXI, 1973.
  • Litvak, Lily. Musa libertaria. Arte, literatura y vida cultural del anarquismo español (1880-1913.). Barcelona: Antoni Bosch, editor, 1981.
  • Lobo, José Antonio. «El anarquismo humanista de Ricardo Mella». Estudios Filosóficos Vol. 28, 77 (1979): 69-106.
  • Manuel, Frank E. y Fritzie P. Manuel. El pensamiento utópico en el mundo occidental. III. La utopía revolucionaria y el crepúsculo de las utopías (siglo XIX-XX). Madrid: Taurus, 1981.
  • McClaren, Angus. «Revolution and Education in Late Nineteenth Century France». History of Education Quarterly 3 (1981): 317-335.
  • Montseny, Federica. Qué es el anarquismo. Barcelona: La Gaya Ciencia, 1976.
  • Morales, Manuel. «El segundo certamen socialista, 1889: notas para un centenario». Mélanges de la Casa de Velázquez 25 (1989): 381-395.
  • Morales, Manuel. «La subcultura anarquista en España: el primer certamen socialista (1885)». Mélanges de la Casa de Velázquez 27-3 (1991): 47-60.
  • Morales, Manuel. «Pensativo de Serrano Oteiza, ejemplo de literatura anarquista». Nueva Revista de Filología Hispánica XXXVIII, 1 (1990): 297-306.
  • Muñoz, Vladimiro. Antología ácrata española. Barcelona: Grijalbo, 1974.
  • Schérer, René. «Pré-Âmbulo. O fracaso de uma apropriação». Prólogo a Charles Fourier. A infância emancipada, 7-38. Lisboa: Antígona, 2007.
  • Segarra, Agustí. Federico Urales y Ricardo Mella, Teóricos del anarquismo español. Barcelona: Anagrama, 1977.
  • Smith, Michael P. The Libertarians and Education. London: George Allen & Unwin, 1983.
  • Spring, Joel. A primer of libertarian education. New York: Free Life Editions, 1975.
  • Suissa, Judith. «Anarchism, Utopias and Philosophy of Education». Journal of Philosophy of Education Vol. 35, no. 4 (2001): 627-646.
  • Suissa, Judith. Anarchism and Education: A Philosophical Perspective. Oakland, CA: PM Press, 2010.
  • Termes, Josep. Anarquismo y sindicalismo en España.. Barcelona: Crítica, 1977.
  • Tomasi, Tina. «Pierre-Joseph Proudhon». En Ideologie libertarie e formazione umana. Firenze: «La Nuova Italia» Editrice, 1973.
  • Vilanou, Conrad. «Introducción». Paul Robin. Manifiesto a los partidarios de la educación integral. (Un antecedente de la Escuela Moderna), 5-31. Barcelona: José J. de Olañeta, editor, 1981.
  • Vilaseca, Stephen Luis. Anarchist Socialism in Early Twentieth-Century Spain: A Ricardo Mella Anthology. Springer International Publishing, 2020.
  • Voyenne, Bernard. «Les textes de Proudhon sur l’éducation». Revue d’études proudhoniennes 6 (2020): 157-160.