Organización espacial en aulas universitarias de arteUn análisis de Teoría Fundamentada
- Alonso Sanz, Amparo 1
- Sánchez Arenas, Bibiana 2
-
1
Universitat de València
info
-
2
Universidad Miguel Hernández de Elche
info
ISSN: 2254-6073
Datum der Publikation: 2023
Titel der Ausgabe: La producción artística; un reto colectivo en proceso de cambio y corrección permanente
Nummer: 12
Seiten: 25-40
Art: Artikel
Andere Publikationen in: Revista Sonda: Investigación y Docencia en Artes y Letras
Zusammenfassung
Research on the impact of the educational spatial context on teaching-learning processes has led to greater awareness that aesthetic factors are determinants of educational quality. This responsibility falls on the architectural professionals who design the faculties and on those who teach in them. Interested in the opportunities available to teaching staff to influence classroom behaviour, the present case study was carried out in the Art Department of the Miguel Hernández University of Elche. With the aim of identifying which strategies for the spatial organisation of classrooms are observable among university art teaching staff, specialists in aesthetics. Qualitative Methodology based on Grounded Theory is used. Data collected through participant observation in more than 200 class hours, thanks to the participation of 22 teachers during the 2022-23 academic year, is analysed. The results offer 11 specific tactics to art Higher Education, sharing some strategies with Early Childhood Education. Among the conclusions, it stands out that teachers see their possibilities of intervention in the aesthetic environment limited and resort mainly to modifying the student’s dispositions based on pedagogical activities to improve learning conditions
Bibliographische Referenzen
- Alonso-Sanz, Amparo. y Trives Martínez, E. A. (2013). Relaciones interpersonales y espaciales entre aulas de percusión corporal y aulas en la Cultura Visual. En M. T. Tortosa, J. D. Alvarez, N. Pellín (Coords.), XI Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria. Retos de futuro en la enseñanza superior: docencia e investigación para alcanzar la excelencia académica (pp. 1707-1719). Alicante: Universidad de Alicante. Recuperado de http://hdl.handle.net/10045/31305
- Álvarez Díaz, Katia, Márquez Díaz, J. R., y Franco-Morales, F. (2019). Evaluación de la organización espacial de un aula desde la perspectiva de un grupo de estudiantes universitarios/as: un estudio de caso. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 5(2), 8-13. https://doi.org/10.22370/ieya.2019.5.2.1430
- Ashurova, O. A. (2021). Aesthetic education as a factor of professional training of preschool teachers in a pedagogical university. Theoretical & Applied Science, 5, 425-427. https://doi.org/10.15863/TAS.2021.05.97.70
- Belovičová, Simona (2022). Effects of the Spatial Arrangement of the School Class on Verbal Communication between Teacher and Students. R&E-SOURCE, (S24). https://doi.org/10.53349/resource.2022.iS24.a1103
- Best, J. W. (1981). Cómo investigar en educación. Morata.
- Bondioli, Ana, y Nigito, Gabriella (2011). Tiempos, espacios y grupos: el análisis y la evaluación de la organización en la escuela infantil: DAVOPSI. Graó.
- Burke, Catherine (2007). The View of the Child: Releasing "visual voices" in the design of learning environments. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 28(3), 359-372. https://doi.org/10.1080/01596300701458947
- Burke, Catherine, y Grosvenor, I. (Editores) (2003). The School I'd Like. Children and Young People's Reflections on an Education for the 21st Century. RoutledgeFalmer. https://doi.org/10.4324/9780203439074
- Canek, Lisa (2022). Seating arrangements in group discussions: the students' attitudes. [Tesis doctoral]. Fakultäten der Universität Graz.
- Doménech, F. y Gómez, Amparo (2003). Las creencias psicopedagógicas de los futuros profesores de secundaria y su relación con las demandas de examen y con la organización espacial de la clase. Revista de Investigación Educativa, 21 (2), 489-505.
- Errázuriz-Larraín, H. (2015). Calidad estética del entorno escolar: el (f )actor invisible. Arte, Individuo y Sociedad, 27(1), 81-100. https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2015.v27.n1.43861
- Fernández Piatek, Ana Isabel (2009). El trabajo por rincones en el aula de Educación Infantil. Ventajas del trabajo por rincones. Tipos de rincones. Innovación y experiencias educativas, 15, 1-8.
- González-Zamar, María Daniela, y Abad-Segura, E. (2020). Diseño del espacio educativo universitario y su impacto en el proceso académico: análisis de tendencias. Revista de Estilos de Aprendizaje, 13(25), 1-13. https://doi.org/10.55777/rea.v13i25.1512
- Hernández-López, María Isabel, Rodríguez-Uribe, J. C., Trejo-Torres, Zaira, y Serrano-Arellano, J. (2018). Psicología ambiental en un aula de educación superior para el rendimiento escolar: Caso de estudio. Revista de políticas universitarias, 2(6), 5-13.
- Horne Martin, Sandra (2002). The classroom environment and its effects on the practice of teachers. Journal of Environmental Psychology, 22(1-2), 139-156. https://doi.org/10.1006/jevp.2001.0239
- Light, A., y Smith, J. (2005). The Aesthetic of Every Day Life. University Press.
- Mandoki, Katya. (1994). Prosaica, Introducción a la Estética de lo Cotidiano. Editorial Grijalbo.
- Mandoki, Katya (2006). Estética Cotidiana y Juego de la Cultura. Siglo XXI Editores.
- Matusov, Eugene (2023). Teacher as a Benevolent Dictator: Promoting a Culture of Democratic Dialogic Education in a Conventional University. Dialogic Pedagogy, 11(2), 245-260. https://doi.org/10.5195/dpj.2023.331
- Mohajan, D., y Mohajan, H. (2023). Families of Grounded Theory: A Theoretical Structure for Novel Researchers. Studies in Social Science & Humanities, 2(3), 56-65. https://doi.org/10.56397/SSSH.2023.03.08
- Nehyba, J., Juhaňák, L., y Cigán, J. (2023). Effects of Seating Arrangement on Students' Interaction in Group Reflective Practice. The Journal of Experimental Education, 91(2), 249-277. https://doi.org/10.1080/00220973.2021.1954865
- Obilor, E. I. (2023). Convenience and purposive sampling techniques: Are they the same. International Journal of Innovative Social & Science Education Research, 11(1), 1-7.
- Pinedo, C., Mas, E., Mocholí, A. (2003). La enseñanza de las Bellas Artes en Valencia. Su repercusión social. Facultad de Bellas Artes de la Universidad Politécnica de Valencia.
- Riera Jaume, M. A. Ferrer Ribot, M., y Ribas Mas, C. (2014). La organización del espacio por ambientes de aprendizaje en la Educación Infantil: significados, antecedentes y reflexiones. RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil, 3(2), 19-39.
- Sandelowski, Margarete (2001). Real qualitative researchers do not count: The use of numbers in qualitative research. Research in nursing & health, 24(3), 230-240. https://doi.org/10.1002/nur.1025
- Stake, R. (2013). Estudios de casos cualitativos. En Ne. Denzin e Y. Lincoln (coords.), Las estrategias de investigación cualitativa (pp. 154-197). Gedisa.
- Suárez Palos, Mercedes (1987). Organización espacial del aula. Revista de educación, 282, 301-311.
- Weinstein, Carol S. (1981). Classroom design as an external condition for learning. Educational Technology, 21(8), 12-19.
- Williams, M., y Moser, T. (2019). The art of coding and thematic exploration in qualitative research. International Management Review, 15(1), 45-55.
- Xia, B., Wu, K., ... y Wang, S. (2022). Multidisciplinary innovation adaptability of campus spatial organization: From a network perspective. SAGE Open, 12(1), https://doi.org/10.1177/21582440221079929
- Zudaire Azanza, Rebeca (2010). Organización espacial por rincones. Publicaciones Didácticas, 4, 229-232.