Misconceptions and Ambiguities in VET: Do We Speak the Same Language?

  1. Marhuenda-Fluixá, Fernando 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Libro:
Transformationen von Arbeit, Beruf und Bildung in internationaler Betrachtung

ISBN: 9783658326814 9783658326821

Año de publicación: 2021

Páginas: 151-173

Tipo: Capítulo de Libro

DOI: 10.1007/978-3-658-32682-1_9 GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

This chapter reviews some of the most extended notions used in the field of VET. Historical and comparative analysis of education run the risk to use commonplaces without proper understanding of the nuances, difficult to translate but which give different meaning to the same words. In particular, I explain these notions and their meaning and context to show the contrast among countries with different VET traditions. The main challenge is probably to consider current and historical differences between a school-based vocational education system and those where apprenticeships have been the mainstream. Academic work needs to be accurate and avoid quick and careless translation, and even manipulation that policy-makers are tempted to do in search for headlines. Furthermore, practitioners, VET teachers and VET students do not always find the chances to have a deeper view, although European mobility has contributed to a much thorough understanding. Hence, the chapter deals with some misconceptions, notions that are addressed in wrong ways and that lead to bad practice in terms of policy-transfer and learning. I cover these two relations: education-work and apprentice-master. It also deals with ambiguities, elusive notions that are able to signify differently and that can therefore mislead interpretations, particularly if taken out of context. I tackle the following: vocation, career and identity as well as VET in relation to moral and critical education

Referencias bibliográficas

  • Alumnos de la Escuela de Barbiana (2017). Carta a una maestra. Madrid: PPC.
  • Álvarez Uría, F. (ed.). (1992). Marginación e inserción. Madrid: Endymio.
  • Apple, M. W. (2001). Educating the right way. Markets, standards, God and inequality. New York: Routledge.
  • Apple, M. W. (2013). Can education change society? New York: Routledge.
  • Apple, M. W., Au, W. & Gandin, L. A. (eds.). (2009). The Routledge International Handbook of Critical Education. New York: Routledge.
  • Arteta, A. (2002). La virtud en la mirada. Ensayo sobre la admiración moral. Valencia: Pre-textos.
  • Baader, M. S., Esser, F., & Schöer, W. (eds.). (2014). Kindheiten in der Moderne. Eine Geschichte der Sorge. Frankfurt: Campus Verlag.
  • Benavent, J. A. (2010). El Instituto Nacional de psicología aplicada y psicotecnia (INPAP), posterior instituto de psicología aplicada y orientación profesional (INPAOPI y su red de institutos provinciales y locales durante la implementación de la Ley General de Educación (1970–1978). Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 21(2), 480–502.
  • Benavent, J. A. (2003). Reflexiones sobre el futuro de la orientación psicopedagógica inmersa en una encrucijada sociocultural. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 14(1), 41–59.
  • Beneyto, P. J. (ed.). (2018). Crónicas obreras de Ramiro Reig. Valencia: Fundación de Estudios e Iniciativas Sociolaborales.
  • Berner, E. (2017). Citizenship and participation: apprenticeship as a political issue in the Swiss VET debate of the 1970s/80s, in F. Marhuenda (ed.), Vocational education beyond skill formation. VET between civic, industrial and market tensions (pp. 65–83). Bern, Peter Lang.
  • Casal, Q. (2000). Modalidades de transición profesional y precarización del empleo. In L. Cachón (ed.), La inserción profesional (pp. 151–180). Alzira: Germania.
  • Conrad, J. (2005). El espejo del mar. Recuerdos e impresiones. Barcelona: Reino de Redonda.
  • Corrales, X (2008). De la misa al tajo: la experiencia de los curas obreros. Valencia: Universitat de València.
  • Csoba, J., Grasshoff, G. & Hamburger, F. (eds.). (2014). Soziale Arbeit in Europa. Diskurse der Sozialarbeit, Europäisierung, soziale Bewegungen und Sozialstaat. Schwalbach: Wochenschau.
  • D’Ors, P. (2017). Entusiasmo. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
  • De Mello, A. (2003). The song of the bird. Gujarat: Gujarat Sahitya Prakash.
  • Díez, F. (2014). Homo faber. Historia intelectual del trabajo, 1675–1945. Madrid: Alianza.
  • Echeverría, B. and Martínez-Clares, P. (2018). Revolución 4.0, competencias, educación y orientación. RIDU, 12(2), 4–34.
  • Echeverría, B. and Martínez-Clares, P. (2015). Luces entre sombras de la orientación. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 18(2), 1–13.
  • Ferrer i Guàrdia, F. (1978 [1912]). La escuela moderna. Barcelona: Tusquets.
  • Frisch, M. (1977 [1957]). Homo faber. Ein Bericht. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
  • García Inda, A. (2018). Educar para el asombro. Bilbao: Mensajero.
  • García Moriyón, F. (2011). El troquel de las conciencias. Una historia de la educación moral en España. Madrid: De la Torre.
  • Garrido, M. J. and Pérez, P. (1998). Satisfacción de los clientes internos: el papel estratégico de la gestión de los recursos humanos. Investigaciones europeas de dirección y economía de la empresa, 4(3), 13–28.
  • Gessler, M. (2017). The Lack of Collaboration Between Companies and Schools within the German Dual Apprenticeship System: Historical Background and Recent Data. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 2(4), 164–195.
  • Gil, G. (2005). Formación professional, orientación e inserción laboral del alumnado de los Ciclos Formativos de Grado Medio. Valencia: Universitat de València.
  • Gil, G. (2017). Education and work in the libertarian thinking in 19th and early 20th century Spain. In F. Marhuenda (ed.), Vocational education beyond skill formation. VET between civic, industrial and market tensions (pp. XX). Bern: Peter Lang.
  • Gimeno, J. (1988). El curriculum: una reflexión sobre la práctica. Madrid: Morata.
  • Gonon, P. (2009). The quest for modern vocational education – Georg Kerschensteiner between Dewey, Weber and Simmel. Bern: Peter Lang.
  • Gonon, P. (2008). Education for industry – Employability avant la lettre. In P. Gonon, K. Kraus, J. Oelkers & S. Stolz, S. (eds.). Work, education and employability (pp. 241–257). Bern: Peter Lang.
  • Gonon, P., & Stolz, S. (eds.). (2002). Arbeit, Beruf und Bildung. Bern: hep
  • Gonon, P., Kraus, K., Oelkers, J., & Stolz, S. (eds.). (2008). Work, education and employability. Bern: Peter Lang.
  • Haffner, E. (2014). Hermanos de sangre. Una novela berlinesa. Barcelona: Seix Barral.
  • Hamburger, F. (2018). Abschied von der Interkulturellen Pädagogik. Plädoyer für einen Wandel sozialpädagogischer Konzepte. Weinheim: Beltz Juventa.
  • Harari, Y. N. (2018). 21 lecciones para el siglo XXI. Barcelona: Debate.
  • Harju, A., & Heikkinen, A. (eds.). (2016). Adult education and the planetary condition. Tampere: Finnish Adult Education Association.
  • ILO (2015). R204-Transition from the informal to the formal economy recommendation. Geneve: International Labour Office.
  • Juul, I. (2017). The twin aspirations of Danish craftsmen to maintain their traditional privileges and be accepted as respectable members of the emerging bourgeois society. In F. Marhuenda (ed.), Vocational education beyond skill formation. VET between civic, industrial and market tensions (pp. 85–108). Bern: Peter Lang.
  • Karsz, S. (ed.). (2004). La exclusion: bordeando sus fronteras. Barcelona: Gedisa.
  • Kerkeling, H. (2017). Ich bin dann mal weg. Meine Reise auf dem Jakobsweb. München: Piper.
  • Kracauer, S. (2008). Los empleados. Un aspecto de la Alemania más reciente. Barcelona: Gedisa.
  • Lenz, S. (2014). El barco faro. Madrid: Impedimenta.
  • Lindhart, D. (2013). ¿Trabajar sin los otros? Valencia: Universitat de València.
  • Livingstone, D. W. (ed.). (2010). Lifelong learning in paid and unpaid work. Survey and case study findings. New York: Routledge.
  • López-Aranguren, L. (Coord.). (2007). Por qué hacemos lo que hacemos. Madrid: Fundación Tomillo.
  • Lundgren, U. P. (1983). Between hope and happening: text and context in curriculum. Victoria: Deakin University.
  • Marhuenda-Fluixá, F., & Molpeceres-Pastor, M. A. (2020). Tranining for work at the margins of the projective city. In T. Rachwal, R. Hepp, & D. Kergel (eds.), Precarious places. Social, cultural and economic aspects of uncertainty and anxiety in everyday life (pp. 51–71). Wiesbaden: Springer.
  • Marhuenda, F. (2000). Trabajo y educación. Madrid: CCS.
  • Marhuenda, F. (2020). Apprenticeships for adulthood: the contribution of the Third Sector to non-formal vocational education. In M. Weil et al. (ed.). Opening and extending vocational education. Bern: Peter Lang (in press).
  • Marhuenda, F., & Abiétar, M. (2014). Sozialpädagogische Dienste in Spanien. In J. Csoba, G. Grasshoff & F. Hamburger (eds.), Soziale Arbeit in Europa. Diskurse der Sozialarbeit, Europäisierung, soziale Bewegungen und Sozialstaat (pp. 46–63). Schwalbach: Wochenschau.
  • Martínez-Clares, P. (2017). Satisfacción vocacional con la elección del ciclo de Formación Profesional. Revista de estudios e investigación en psicología y educación, 7, 36–40.
  • Marhuenda-Fluixá, F. (ed.). (2019). The school-based vocational education and training system in Spain. Achievements and controversies. Singapore: Springer.
  • Martínez-Morales, I. & Marhuenda-Fluixá, F. (2020). Vocational education and training in Spain: steady improvement and increasing value. Journal of Vocational Education & Training, 72(2), 209–227.
  • Molpeceres, M. A. (ed.) (2004). Identidades y formación para el trabajo en los márgenes del sistema educativo. Montevideo: Cinterfor-OIT.
  • Molzberger, G. & Wahle, M. (eds.). (2015). Shaping the futures of (vocational) education and work. Commitment of VET and VET research. Bern: Peter Lang.
  • Murillo, D. (2019). El mercado laboral. In G. Casasnovas (ed.), Mercancías ficticias. Recuperando a Polanyi para el siglo XXI (pp. 14–20). Barcelona: Cristianisme i Justícia.
  • Oltmer, J. (2016). Globale Migration. Geschichte und Gegenwart. München: Bundeszentrale für politische Bildung.
  • Orteu, X. (2018). Desafíos en un Mercado laboral en transformación. Barcelona: UOC.
  • Salustovich, P. (2020). The social and political implications of the precariat. A backlash or a transformation of the post Fordism formation. In T. Rachwal, R. Hepp, & D. Kergel (eds.), Precarious places. Social, cultural and economic aspects of uncertainty and anxiety in everyday life (pp. 85–107). Wiesbaden: Springer.
  • Simon, R. I., Dippo, D., & Schencke, A. (1991). Learning work. A critical pedagogy of work education. New York: Praeger.
  • Standing, G (2011). The Precariat: The New Dangerous Class. London: Bloomsbury.
  • Teitelbaum, K. (1993). Schooling for good rebels: socialist education for children in the United States 1990–1920. New York: Routledge.
  • Teitelbaum, K. (2017). Citizenship, workers education and radical activism in early 20th century United States. In F. Marhuenda (ed.), Vocational education beyond skill formation. VET between civic, industrial and market tensions (pp. XX). Bern: Peter Lang.
  • Tom, A. R. (1984). Teaching as a moral craft. New York: Longman.
  • Unamuno, M. (1989). Amor y pedagogía. Madrid: Alianza.
  • Vélaz de Medrano, C. (1998). Orientación e Intervención Psicopedagógica: concepto, modelos, programas y evaluación. Málaga: Aljibe.
  • Vélaz de Medrano, C. (2011). Orientación Académica y Profesional en Educación Secundaria. In E. Martín & I. Solé (eds.), La orientación educativa: modelos y estrategias de intervención (pp. 129–149). Barcelona: Graó.
  • Walther, A., & Stauber, B. (eds.). (2002). Misleading trajectories. Integration policies for young people in Europe? Opladen: Leske+Budrich.
  • Weis, L. (1990). Working class without work. High school students in a de-industrializing economy. New York: Routledge.
  • Wexler, P. (1992). Becoming somebody: towards a social psychology of school. New York: Falmer Press.
  • Willis, P. (1977). Learning to labour. How working class kids get working class jobs. New York: Columbia University Press.
  • Zafra, R. (2017). El entusiasmo. Precariedad y trabajo creativo en la era digital. Barcelona: Anagrama.
  • Zehnder, L., & Gonon, P. (2017). Civic and market convention as driving forces of the development of Swiss VET. In F. Marhuenda (ed.), Vocational education beyond skill formation. VET between civic, industrial and market tensions (pp. 271–291). Bern: Peter Lang.
  • Zweig, S. (2002). El mundo de ayer. Memorias de un europeo. Madrid: Acantilado.