«El privado que nació de su ruina»Rodrigo Calderón y Robert Devereux en execution ballads y romances de ajusticiados

  1. Gomis, Juan 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Revista:
Boletín de Literatura Oral

ISSN: 2173-0695

Any de publicació: 2023

Títol de l'exemplar: Los sonidos de la horca: la literatura de patíbulo en Europa (y más allá)

Número: 6

Pàgines: 84-110

Tipus: Article

DOI: 10.17561/BLO.VEXTRA6.8184 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Boletín de Literatura Oral

Resum

This essay aims to analyze in a comparative way the executions ballads and romances de ajusticiados that told the fallen of Rodrigo Calderón, marquis of Siete Iglesias, and Robert Devereux, Earl of Essex, which took place in 1621 and 1601. First, there is a general approach to the lives of both men: their political rise, exercise of power and the causes that provoked their ruin. Second, the article focuses on their punishment and their behaviour on the scaffold, which became at last the symbol of their lives. Finally, it analyzes the broadside ballads and pliegos sueltos that built new portraits of both Essex and Calderón, which lasted for centuries.

Referències bibliogràfiques

  • BERGMAN, Ted L. L. (2021): The Criminal Baroque: Lawbreaking, Peacekeeping, and Theatricality in Early Modern Spain, Londres, Tamesis. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvrdf1kd
  • BOTREL, Jean-François y GOMIS, Juan (2019): «”Literatura de cordel” from a Transnational Perspective. New Horizons for an Old Field of Study», en Crossing Borders, Crossing Cultures. Popular Print in Europe (1450-1900), Massimo Rospocher, Jeroen Salman and Hannu Salmi (eds.), Berlin, De Gruyter, pp. 127-142. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110643541-008
  • CAPOROSSI, Olivier (2006), «El discurso sobre el crimen de lesa majestad en la Corte de España: las relaciones de ejecuciones públicas en el Madrid de Felipe IV (1621-1665)», en Las relaciones de sucesos. Relatos fácticos, oficiales y extraordinarios. Encuentro internacional sobre relaciones de sucesos. Besançon, 19-20 de septiembre de 2003, Patrick Bégrand (ed.), Besançon, Presses Universitaires de Franche-Comté, pp, 179-198.
  • CAPP, Bernard (1985): «Popular Literature», en Popular Culture in Seventeenth-Century England, Barry Reay (ed.), New York, St. Martin’s.
  • CONNOLLY, Annaliese y HOPKINS, Lisa, eds. (2013): Essex: The Cultural Impact of an Elizabethan Courtier, Manchester, Manchester University Press.
  • CRUZ, Anne J. (2014): «Popular Poetry and the Fall from Power: The Romances on Rodrigo Calderón», CALÍOPE, Vol. 19, N. 2, pp. 51-70. DOI: https://doi.org/10.5325/caliope.19.2.0051
  • DIALLO, Karidjatou (2009): «La figura de Don Rodrigo Calderón a través de la literatura (siglos XVII-XXI)», tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid.
  • ETTINGHAUSEN, Henry (2007): «Barcelona, un centro mediático a principios del siglo XVII», en Cervantes, el “Quijote” y Barcelona, Carme Riera y Guillermo Serés (coords.), Barcelona, Fundación La Caixa, pp. 149-167.
  • EXPÓSITO I AMAGAT, Ricart (2014): «Informació i persuasió: en els orígens de la premsa catalana (c. 1500-1720)», tesis doctoral, Universitat de Girona.
  • GAJDA, Alexandra (2013): «The Earl of Essex and “politic history”», en Essex: The Cultural Impact of an Elizabethan Courtier, Annaliese Connolly y Lisa Hopkins (eds.), Manchester, Manchester University Press, pp. 237-260.
  • GOMIS, Juan (2016): «Los rostros del criminal: una aproximación a la literatura de patíbulo en España», Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, 22, pp. 9-33. DOI: https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_Romant.2016.i22.02
  • GOMIS, Juan (2022): «El tipógrafo como autor. Cuatro impresores, cuatro siglos de edición de pliegos de cordel», en La literatura de cordel en la sociedad hispánica (siglos XVI-XX), Inmaculada Casas-Delgado y Carlos Collantes Sánchez (coords.), Sevilla, Editorial Universidad de Sevilla, pp. 65-90.
  • GOMIS, Juan y BONET, Clara (2022): «Crimen y castigo en pliegos de cordel: hacia una poética de lo criminal», en De los cantares de gesta a los cantares de ciego, Constance Carta y Abraham Madroñal (eds.), Nueva York, IDEA, pp. 275-292.
  • GOMIS, Juan y SALMAN, Jeroen (2021): «Tall Tales for a Mass Audience. Dutch Penny Prints and Spanish Aleluyas in Comparative Perspective», Quaerendo, 51, pp. 95-122. DOI: https://doi.org/10.1163/15700690-12341484
  • GOMIS, Juan y SERRANO Durá, Antonio (2018): «Una aproximación comparada a la imprenta popular del siglo XVIII en España e Inglaterra: Agustín Laborda y Cluer Dicey», Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, 24, pp. 303-326. DOI: https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_romant.2018.i24.14
  • HYDE, Jenny (2018): Singing the News. Ballads in Mid-Tudor England, New York y London, Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315148601
  • IOPPOLO, Grace (2013): «Robert Devereux, 2nd Earl of Essex, and the practice of theatre», en Essex: The Cultural Impact of an Elizabethan Courtier, Annaliese Connolly y Lisa Hopkins (eds.), Manchester, Manchester University Press, pp. 63-80.
  • LANGSTON, Beach (1950): «Essex and the Art of Dying», Huntington Library Quarterly, vol. 13, n. 2, pp. 109-129. DOI: https://doi.org/10.2307/3816406
  • LLINARES PLANELLS, Alejandro (2017): «El final del bandoler: aproximació a la literatura de patíbul de la Corona d'Aragó», SCRIPTA, Revista internacional de literatura i cultura medieval i moderna, núm. 10, pp. 108-125. DOI: https://doi.org/10.7203/scripta.10.11085
  • LÜSEBRINK, Hans-Jürgen (1982): «La letteratura del patibolo. Continuità e transformazioni tra ‘600 e ‘800», Quaderni Storici, n. 49, pp. 285-301.
  • MARTÍNEZ HERNÁNDEZ, Santiago (2009): Rodrigo Calderón. La sombra del valido. Privanza, favor y corrupción en la corte de Felipe III, Madrid, Marcial Pons.
  • MCILVENNA, Una (2022): Singing the News of Death. Execution Ballads in Europe 1500-1900, Oxford, Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780197551851.001.0001
  • MCILVENNA, Una, BRANDTZAEG, Siv Goril y GOMIS, Juan (2016): «Singing the News of Punishment. The Execution Ballad in Europe», Quaerendo, vol. 51, num. 1-2, pp. 123-159. DOI: https://doi.org/10.1163/15700690-12341485
  • PÉREZ GÓMEZ, Antonio (1955): Romancero de don Rodrigo Calderón, 1621-1800, Valencia, La fonte que mana y corre.
  • ROSPOCHER, Massimo, SALMAN, Jeroen y SALMI, Hannu, eds. (2019): Crossing Borders, Crossing Cultures. Popular Print in Europe (1450-1900), Berlin, De Gruyter. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110643541
  • SÁNCHEZ PÉREZ, María (2021): «Entre la chancillería y los pliegos de cordel: la declaración de Brianda Pérez sobre la Guerra de las Alpujarras (1568-1571)», Boletín de Literatura Oral, vol. 4, pp. 281-295. DOI: https://doi.org/10.17561/blo.vextra4.6372
  • SHARP, J. A. (1985): «Last Dying Speeches: Religion, Ideology and Public Execution in Seventeenth-Century England», Past and Present, 107, pp. 144-167. DOI: https://doi.org/10.1093/past/107.1.144
  • TIPTON, Alzada (2002): «The Transformation of the Earl of Essex: Post-Execution Ballads and “The Phoenix and the Turtle”», Studies in Philology, 99-1, pp. 57-80.
  • YOUNGER, Neil (2012): «The Practice and Politics of Troop-Raising: Robert Devereux, Second Earl of Essex, and the Elizabethan Regime», English Historical Review, vol. CXXVII, num. 526, pp. 567-591. DOI: https://doi.org/10.1093/ehr/ces095