Competencia digital en la formación permanente del profesoradoanálisis comparativo entre la Comunidad Valenciana y Galicia
- Mas García, Verónica 1
- Peirats Chacón, José 2
- Gabarda Méndez, Vicente 2
- 1 Universidad Internacional de Valencia (VIU) y Universitat de València (UV)
-
2
Universitat de València
info
ISSN: 1137-8654
Year of publication: 2024
Issue Title: Las dimensiones globales en los procesos de formación y profesionalización de la función docente. Hacia los modelos y programas «regionales» de profesionalización de profesores en el contexto internacional
Issue: 44
Pages: 305-323
Type: Article
More publications in: Revista española de educación comparada
Abstract
The digital competence of teachers has been a concern of educational administrations in recent years, which have tried to adapt in-service training to include technological content. From this perspective, this article aims to examine the presence of technology in the training offered by two Autonomous Communities (Galicia and Valencia), as well as the characteristics of this training, with emphasis on issues such as format, modality, audience and the area of the Common Framework of Digital Competence on which each training action is focused. This analysis is carried out using a comparative methodology in order to identify synergies and differences between the policies developed by the two administrations. The results show that, at both the regulatory and material level, there is an explicit interest in the development of digital competence in teaching on the part of both regions. Likewise, there is a varied offer in terms of format and content on the part of both Communities, with notable differences in the modality in which the training actions are offered, the recipients or the area that is worked on in the majority of cases. Finally, this analysis has made it possible to see what content is addressed, facilitating the identification of issues that remain in the background and which may be the subject of future proposals.
Bibliographic References
- Bardin, L. (1996). Análisis de contenido. Akal.
- Bray, M., y Kai, J. (2010). La comparación de sistemas. En M. Bray, B. Adamson y M. Mason (Coords.), Educación Comparada. Enfoques y métodos (pp. 159-184). Granica.
- Butcher, N. (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024
- Caballero, Á., Manso, J., Matarranz, M., y Valle, J.M. (2016). Investigación en Educación Comparada: Pistas para investigadores noveles. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, 9, 39-56.
- Colomo, E., y Gabarda, V. (2019). ¿Qué tipos de docentes tutorizan las prácticas de los futuros maestros de primaria? REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(3), 59-78. http://dx.doi.org/10.15366/reice2019.17.3.004
- Crompton, H. (2017). ISTE Standards for Educators: A Guide for Teachers and Other Professionals. International Society for Technology in Education. https://www.iste.org/es/standards/iste-standards-for-teachers
- Durán, M., Prendes, M.P., y Gutiérrez, I. (2019). Certificación de la competencia digital docente: propuesta para el profesorado universitario. RIED. Revista iberoamericana de educación a distancia, 22(1), 187-205. http://dx.doi.org/10.5944/ried.22.1.22069
- Esteve-Mon, F., Gisbert-Cervera, M., y Lázaro-Cantabrana, J.L. (2016). La competencia digital de los futuros docentes: ¿Cómo se ven los actuales estudiantes de educación? Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, 55(2), 38-54. http://dx.doi.org/10.4151/07189729-Vol.55-Iss.2-Art.412
- Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A framework for developing and understanding digital competence in Europe. JRC-IPTS. https://doi.org/10.2788/52966
- Gabarda, V, Ferrando, M.L., y Romero, M.M. (2023). El docente como prosumidor de contenidos digitales: revisión de la literatura. ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación Docencia Creativa, 12(3), 32-41. https://doi.org/10.30827/Digibug.79658
- Gutiérrez-Castillo, J. J., Cabero-Almenara, J., y Estrada- Vidal, L. I. (2017). Diseño y validación de un instrumento de evaluación de la competencia digital del estudiante universitario. Revista Espacios, 38(10), 1-27. http://hdl.handle.net/11441/54725
- Jiménez-Hernández, D, González-Calatayud, V, Torres-Soto, A, Martínez Mayoral, A, & Morales, J (2020). Digital Competence of Future Secondary School Teachers: Differences According to Gender, Age, and Branch of Knowledge. Sustainability, 12(22), 9473. https://doi.org/10.3390/su12229473
- INTEF (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. https://links.uv.es/xga0cLM
- INTEF (2020). Plan de acción de Educación Digital 2021-2027. https://intef.es/Noticias/digital-education-action-plan-2021-2027/
- INTEF (2022). Marco de referencia de la Competencia Digital del docente. https://intef.es/wp-content/uploads/2022/03/MRCDD_V06B_GTTA.pdf
- Koehler M. J., & Mishra, P. (2008). Introducing TPCK. AACTE Committee on Innovation and Technology. The handbook of technological pedagogical content knowledge (TPCK) for educators). Lawrence Erlbaum Associates.
- López-Belmonte, J, Pozo-Sánchez, S, Ávila-Rodríguez, M, & Montero-Cáceres, C (2020). Pedagogical projection of teaching digital competition. The case of a cooperative education. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (14), 167–179. https://doi.org/10.46661/ijeri.3844
- Manzón, M. (2010). La comparación de espacios. En M. Bray, B. Adamson y M. Mason (Coords.), Educación Comparada. Enfoques y métodos (pp. 117-158). Granica.
- Martín-Párraga, L., Llorente-Cejudo, C., y Cabero-Almenara, J. (2022). Analysis of teachers’ digital competencies from assessment frameworks and instruments. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (18), 62–79. https://doi.org/10.46661/ijeri.7444
- Napal, M, Peñalva-Vélez, A, & Mendióroz (2018). Development of Digital Competence in Secondary Education Teachers’ Training. Educ. Sci, 8(3) 104. https://doi.org/10.3390/educsci8030104
- Recomendación del consejo de 22 de mayo de 2018 relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente. Diario Oficial de la Unión Europea, de 4 de junio de 2018. https://go.uv.es/o2kNghy
- Redecker, C., y Punie, Y. (2017). Marco europeo para la competencia digital de los educadores (DigCompEdu). https://ir.uv.es/8DUSQKQ
- Yang, L. (2010). La comparación de políticas. En M. Bray, B. Adamson y M. Mason (Coords.), Educación Comparada. Enfoques y métodos (pp. 295-320). GranicaBardin, L. (1996). Análisis de contenido. Akal.