El desarrollo de los valores cívicos y el fomento de la participación ciudadana en la infancia a través del juguete: el caso del Toolkit de ChildTizens

  1. María López Marí 1
  2. María Isabel Pardo Baldoví 1
  3. Pablo Busó Alós 1
  4. Ana Mata Domínguez 1
  1. 1 Instituto Tecnológico del Producto Infantil y de Ocio
Journal:
ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa

ISSN: 2254-5883

Year of publication: 2022

Volume: 11

Pages: 489-496

Type: Article

DOI: 10.30827/DIGIBUG.76828 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa

Abstract

The game is a tool with a great educational potential that can promote the development of civicdemocratic values and the citizen participation from an early age. Based on this premise, it is been carrying out the CHILDTIZENS initiative, an R&D project co-financed by the Valencian Institute of Business Competitiveness (IVACE) of the Generalitat Valenciana and the European Union through the European Regional Development Fund. Whose objective is to use the educational value of the game to favour awareness and promotion of civic values among little boys and girls. The project contemplates different phases that range from a review of the recent academic literature to a market study with an initial sample of 500 toys and games to assess their possibilities of raising awareness and promoting civic attitudes. As a result of this work, the CHILDTIZENS Participation Toolkit has been developed, a set of playful-educational materials aimed at promoting citizen participation and optimizing transformation from childhood, focused on 3 basic dimensions that emerged from the research: accessibility, sustainability, and gender equality. This set enables the transfer of research results, contributing to progress towards a more just, cohesive and committed society.

Bibliographic References

  • Acevedo-Díaz, JA, Vázquez-Alonso, A, Manassero-Mas, MA y Acevedo-Romero, P (2007). Consensos sobre la naturaleza de la ciencia: fundamentos de una investigación empírica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 4(1), 42- 66.
  • Borja, M (1994). Los juguetes en el marco de las ludotecas: elementos de juego, de transmisión de valores y desarrollo de la personalidad. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19, 43-64.
  • Campo, I (2022). Videojuegos y socialización diferencial de género: preferencias y prácticas. International Multidisciplinary Journal CREA, 2, 61-72.
  • Córdoba, EF, Lara, F y García, A (2017). El juego como estrategia lúdica para la educación inclusiva del buen vivir. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 32(1).
  • Corvera, N (2011). Participación ciudadana de los niños como sujetos de derechos. Persona y Sociedad, 25(2), 73-99. https://doi.org/10.53689/pys.v25i2.215
  • De Borja, M y Martín, M (2007). La intervención educativa a partir del juego. Participación y resolución de conflictos. Publicacions i Edicions, Universitat de Barcelona.
  • Gómez de la Torre Varga, MC (2018). Las implicancias de considerar al niño sujeto de derechos. Revista de Derecho, 14(18), 117-137. http://doi.org/10.22235/rd.v18i2.1703
  • Huizinga, J (1972). Homo Ludens. Alianza Editorial.
  • Loos, S y Metref, K (2007). Jugando se aprende mucho: Expresar y descubrir a través del juego. Narcea SA Ediciones.
  • Marín, M (2009). Jugar, una necesidad y un derecho. Aloma, Revista de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport, 25, 233- 249.
  • Morón, JA (1997). Educación en Valores, transversalidad y medios de comunicación social. Comunicar, 9, 43-49.
  • Murga-Menoyo, MA (2018). La Formación de la Ciudadanía en el Marco de la Agenda 2030 y la Justicia Ambiental. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 7(1), 37- 52. https://doi.org/10.15366/riejs2018.7.1.002
  • ONU (2015). Transformar nuestro mundo: La agenda 2030 para el desarrollo sostenible.
  • Payà, A (2019). El juego popular y tradicional en la historia de la educación española contemporánea. Historia de la educación, 38, 39-57. http://doi.org/10.14201/hedu2019383957
  • Yagüé Hurtado, M (2018). El método lúdico para la formación de valores éticos-cívicos en básica secundaria. Revista Conrado, 14(65), 106-111.