Propuestas para “llevar la gramática a los alumnos”

  1. Querol Bataller, Maria 1
  1. 1 Universidad Católica de Valencia San Vicente Mártir
    info

    Universidad Católica de Valencia San Vicente Mártir

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/03d7a9c68

Aldizkaria:
Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación

ISSN: 1988-8430

Argitalpen urtea: 2015

Zenbakien izenburua: Aportaciones a la investigación sobre la enseñanza de la gramática

Zenbakia: 22

Orrialdeak: 141-167

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación

Laburpena

The Spanish educational law for the subject of Language, especially in Secondary school, implies that students have to learn to think over linguistic contents and learn the specific metalinguistic terminology. After a hard work, most of the students learn to use correctly terms such as Subject, Direct Object, linking element, perfect aspect, etc. However, in spite of this learning, most of them still do not understand what these terms mean or why they have to learn them. Consequently, they also do not understand why morphology and grammar are not synonymous terms, why languages without grammar do not exist, why the verb of impersonal sentences is in 3rd singular person, etc. Considering this situation, it is very unlikely that these students will be able to apply that metalinguistic knowledge to learn other languages. Besides, it is also very unlikely that future teachers will be able to teach properly those grammatical contents. Given that, the aim of this paper is to show the semantic interpretation of grammatical and metalinguistic terms, and consequently make easier their learning and understanding. In order to do that two tools are used: visual representation and cross-linguistic comparisons.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Aarts, B. (2011). Oxford Modern English Grammar. Oxford: Oxford University Press.
  • Alarcos, E. (1978). Estudios de gramática funcional del español. Madrid: Gredos, 2ª ed.
  • Bosque, I. (1999). Repaso de sintaxis tradicional: ejercicios de autocomprobación. Madrid: Arco Libros. 4ª ed.
  • Bouza, Mª T. et al. (2003a). Lengua Castellana y Literatura, 3º Secundaria, (proyecto Exedra ). Madrid: Oxford.
  • Bouza, Mª T. et al. (2003b). Lengua Castellana y Literatura, 4º Secundaria, (proyecto Exedra). Madrid: Oxford.
  • Camps, A. (2000). Aprendre gramática. En A. Camps y M. Ferrer (coords.). Gramática a l’aula (pp. 101-118). Barcelona: Grao.
  • Camps, A. (2006). Secuencias didácticas para aprender gramática. En A. Camps y F. Zayas (coords.). Secuencias didácticas para aprender gramática (pp. 31-37). Barcelona: Graó.
  • Camps, A. (2010). Hablar y reflexionar sobre la lengua: hacia un modelo de enseñanza de la gramática basado en la actividad reflexiva en colaboración. En T. Ribas (coord.), Libros de texto y enseñanza de la gramática (pp. 13-30). Barcelona: Graó.
  • Camps, A. y M. Millian (2000). La actividad metalingüística en el aprendizaje de la escritura. En El papel de la actividad metalingüística en el aprendizaje de la escritura (pp.7-23). Santa Fe: Homo Sapiens.
  • Comrie, B. (1976) Aspect: An Introduction to the Study of Verbal Aspect and Related Problems. Cambridge: Cambridge University.
  • Cortés Moreno, M. (2005). ¿Hay que enseñar gramática a los estudiantes de una lengua extranjera? Cauce, Revista Internacional de Filología y su Didáctica, 28, 89-108.
  • Costa Vila, E. y S. Jiameng (2009). Hanyu 3 Chino para hispanohablantes. Barcelona: Herder.
  • De Miguel, E. (1999). El aspecto léxico. En I. Bosque y V.
  • Demonte (eds.). Gramática descriptiva de la lengua española (pp. 2977-3060). Madrid: Espasa Calpe.
  • Fillmore, C. J. (1985). Frames and the semantics of understanding. Quaderni di Semántica, 6 (2), 222-254.
  • Gómez Torrego, L. (1985). Teoría y práctica de la sintaxis. Madrid: Alhambra.
  • GVA (2007). Dossier Currículo Educación Secundaria Obligatoria. Obtenido de dossier_eso_cas_07.pdf el 20/03/2014.
  • Hymes, D. (1966). Two Types of Linguistic Relativity. En W. Bright (ed.). Sociolinguistics (pp. 114-167). La Haya: Mouton.
  • Langacker, R. W. (2000). Grammar and Conceptualization. Berlin: Mouton de Gruyter.
  • Langacker, R. W. (1987-91). Foundations of cognitive grammar. Stanford: Stanford University.
  • López García-Molins, Á. (1994-1998). Gramática del español. Madrid: Arco Libros.
  • López García-Molins, Á. (2006). Gramática cognitiva para profesores de español L2. Madrid: Arco-Libros.
  • Luque Durán, J. de D. (2005). Ángel López García: Gramática cognitiva para profesores de español L2 (reseña). Language Design, 7, 212-229.
  • Martí, S. et al. (2002). Lengua castellana y Literatura 1. Madrid: Teide.
  • Rojo, G. (1990). Relaciones entre temporalidad y aspecto en el verbo español. En I. Bosque (coord.). Tiempo y aspecto en español ( pp.17- 43). Madrid: Cátedra.
  • Sánchez, A. (2005). Historia de la enseñanza del español como lengua extranjera. Obtenido de: www.um.es/lacell/miembros/asp/masterELE/histoele.pdf el 26/07/2014.
  • Whorf, B. L. (1956). Language, thought, and reality: Selected Writings of Benjamin Lee Whorf. Cambridge: The Massachussets Institute of Technology Press.