La valoración que los graduados tienen sobre su formación universitaria desde su situación laboral actual

  1. Albert Sanchez-Gelabert 12
  2. José Navarro-Cendejas 12
  1. 1 Universitat Autònoma de Barcelona
    info

    Universitat Autònoma de Barcelona

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/052g8jq94

  2. 2 Centro de Investigación y Docencia Económicas
    info

    Centro de Investigación y Docencia Económicas

    Ciudad de México, México

    ROR https://ror.org/014zxe029

Revista:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Ano de publicación: 2016

Volume: 27

Número: 2

Páxinas: 669-688

Tipo: Artigo

DOI: 10.5209/REV_RCED.2016.V27.N2.47007 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista complutense de educación

Resumo

The present article analyzes graduates‟ evaluation of their trainingits usefulness in their current occupation. The aim is to analyze if there are differences in the evaluation depending on students‟ gender and family educational background. In turn, the study addresses whether graduates‟ working conditions affect these evaluations. Results show the existence of significant differences between the young depending on their social origin and gender. Women and working class graduates are more likely to make a better assessment of their university training. Finally, holding graduates‟ employment situation as a control variable, we verify that in some cases these differencesare due to the current working environment of the graduates rather than to demographic differences.

Información de financiamento

Esta investigación forma parte del “Plan Nacional de investigación científica, desarrollo e investigación tecnológica” financiado por el Ministerio Español de Ciencia e Innovación, con el título “Itinerarios Universitarios, equidad y movilidad ocupacional”(CSO2010-19271).

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • ALDEMIR, C. y GULCAN, Y. (2004). Student satisfaction in higher education. Higher Educational Management and Policy, 16, 109–122.
  • AQU CATALUNYA (2011). Universitat i treball a Catalunya 2011. Barcelona: Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya.
  • ARIÑO, A. y LLOPIS, R. (2011). ¿Universidad sin clases? Condiciones de vida de los estudiantes universitarios en España (Eurostudent IV). Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
  • BELFIELD, C.R., BULLOCK, A. D., y FIELDING, A. (1999). Graduates' views on the contribution of their Higher Education to their general development: A Retrospective Evaluation for the United Kingdom. Research in Higher Education, 40(4), 409-438.
  • CABRERA, A.F., WEERTS. D.J., y ZULICK, B.J. (2003). Encuestas a egresados: tres fundamentos conceptuales en el seguimiento de egresados universitarios, en VIDAL, J. (coord.) Métodos de análisis de la inserción laboral de los universitarios. Leon: Consejo de Coordinación Universitaria y Universidad de León.
  • CAROT, J., CONCHADO, A., MORA, J. y VILA, L. (2011). La opinión de los graduados europeos sobre la universidad cinco años después de haber finalizado sus estudios. Papers, 96 (4), 1269-1285.
  • CONSEJO EUROPEO (2009). Council conclusions of 12 May 2009 on a strategic framework for European cooperation in education and training („ET 2020‟). JOC, 119 (2).
  • DELANEY, A. (2001). Assessing Undergraduate Education from Graduating Seniors' Perspective: Peer Institutions Provide the Context. Tertiary Education and Management, 7(3), 255–276.
  • DELANEY, A. (2008). Typical institutional research studies on students: Perspective and examples. New Directions for Higher Education, 141, 57-67.
  • DUELL, N. (2004). Defining and assessing precarious employment in Europe: a review of main studies and surveys. Recuperado de: http://www.economix.org, 10/12/2013.
  • ELIAS, M. y SANCHEZ-GELABERT, A. (2014). Relación entre actitudes y acciones de aprendizaje de los estudiantes universitarios. Revista de Estudios E Investigación En Psicología Y Educación, 1(1), 3-14.
  • ELLIOT, K. M., y HEALY, M. A. (2001). Key factors influencing student satisfaction related to recruitment and retention. Journal of Marketing for Higher Education, 10 (4), 1–11.
  • GARCÍA-ARACIL, A. (2009). European graduates` level of satisfaction with higher education. Higher Education, 57, 1-21.
  • GIL, J., GARCÍA, E., y SANTOS, C. (2010). Miradas retrospectivas de los egresados sobre la educación superior. Revista de Investigación Educativa, 27(2), 371-393.
  • HARTMAN, D. E., y SCHMIDT, S. L. (1995). Understanding student/alumni satisfaction from a consumer's perspective: The effects of institutional performance and program outcomes. Research in Higher Education, 36(2), 197-217.
  • HARVEY, L. y KNIGHT, P. (1996) Transforming Higher Education. Buckingham: Open University Press and Society for Research into Higher Education.
  • LEES, D. (2002). Graduate Employability Literature Review. Recuperado de: http://www.qualityresearchinternational.com/esecttools/esectpubs/leeslitreview.pdf, 26/03/2013.
  • LEBART, L., MORINEAU, A., y PIRON, M. (2004). Statistique exploratoire multidimensionnelle. Paris: Dunod.
  • LOW, L. (2000). Are college students satisfied? A national analysis of changing expectations. Indianapolis: USA Group Foundation.
  • MACHADO, M., BRITES, R., MAGALHAES, A. y SÁ, M. (2011). Satisfaction with Higher Education: critical data for student development. European Journal of Education, 46(3), 415-432.
  • MARTIN, A., MILNE-HOME, J., BARRET, J., SPALDING, E. y JONES, G. (2000). Graduate satisfaction with university and perceived employment preparation. Journal of education and work, 13(2), 199-213.
  • MASJUAN, J.M. (2004). Convergencia europea, reformas universitarias, actitudes y prácticas de los estudiantes. Educar, 33, 59-76.
  • MORA, J.-G. y VIDAL, J. (2005), The emerging uses of alumni research in Spain. New Directions for Institutional Research, 2005(126) 73–82.
  • PIKE, G. R. (1994). The Relationship Between Alumni Satisfaction and Work Experiences. Research in Higher Education, 35(1), 105-123.
  • RODGERS, G. (1989): „Precarious work in Western Europe: The state of the debate”, en Rodgers and Rodgers, comp. Precarious Jobs in Labour Market Regulation: The Growth of Atypical Employment in Western Europe. Bruselas: International Institute for Labour Studies and Free University of Brussels.
  • SANTAMARÍA, E. (2009). Precariedad laboral: apuntes para una aproximación sociológica a sus formas contemporáneas. Papeles del CEIC. Recuperado de: http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=76512777007, 26/03/2012.
  • TROIANO, H. (2005). Consistencia y orientación del perfil profesional, percepción del mercado laboral y reacciones previstas ante posibles dificultades de inserción. Papers, 76, 167-197.
  • TROIANO, H., y ELIAS, M. (2014). University access and after: explaining the social composition of degree programmes and the contrasting expectations of students. Higher Education, 67(5), 637–654.
  • UPCRAFT, M. L., y SCHUH, J. H. (1996). Assessment in student affairs: A guide for practitioners. San Francisco: Jossey-Bass.