Didáctica del patrimonio literario a través de secuencias didácticascartografías y multimodalidad a través de la obra de María Ibars

  1. Rodrigo Segura, Francesc 1
  2. Ibarra Rius, Noelia 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
Contextos educativos: Revista de educación
  1. Leal Rivas, Natasha (coord.)
  2. Martínez Ezquerro, Aurora (coord.)
  3. Quiles Cabrera, María del Carmen (coord.)

ISSN: 1575-023X

Year of publication: 2023

Issue Title: Monográfico: Didáctica del patrimonio lingüístico y literario: del imaginario colectivo a la era digital

Issue: 32

Pages: 209-230

Type: Article

DOI: 10.18172/CON.5686 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Contextos educativos: Revista de educación

Abstract

The experience of developing a Didactic Sequence within the framework of the Reading and Writing Learning subject in the third year of the Primary Education degree is presented. Three essential elements are combined: the PBL methodology (Project-Based Learning) through the development, in teams, of a final project (Didactic Sequence) that provides a practical dimension to the theoretical content of the subject; the SDGs - as a thematic axis - with the aim of promoting critical education; and the design of a route to explore the relationship between literature and territory. The route focuses on the figure of the Valencian writer Maria Ibars and takes place in the natural space of Les Rotes (Dénia). As the final task of the DS, the creation of a video-poem is proposed. The article describes its development process and analyzes the results with the aim of highlighting that this experience represents a clear example of a competence-based learning situation, in line with the new educational law, as it promotes a more experiential, cross-curricular, and suitable linguistic and literary education for the interests of today's society.

Bibliographic References

  • Ballester, J. (2007). L’educació literària. Publicacions de la Universitat de València.
  • Ballester, J. (2015). La formación lectora y literaria. Graó.
  • Ballester, J. e Ibarra, N. (2016). La educación lectora, literaria y el libro digital. Revista Chilena de Literatura, 94, 147-171. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360249875008
  • Ballester, J. e Ibarra, N. (coord.) (2020). El área de Didáctica de la Lengua y la Literatura. Identidad e investigación. Entre la lectura, la escritura y la educación. Narcea.
  • Bataller, A. (2020). Llegenda i paisatge com a elements de mediació literària. Encantades i pedagogia de l'imaginari. Cultura, Lenguaje y Representación, 23, 7-23. http://doi.org/10.6035/clr.2020.23.1
  • Bel Martínez, J. C., Colomer Rubio, J. C. y Valls Montes, R. (2019). Alfabetización visual y desarrollo del pensamiento histórico: actividades con imágenes en manuales escolares. Educación XXI, 22(1), 353-374. https://doi.org/10.5944/educxx1.20008
  • Bordons, G. (2013). La formació literària en l’aprenentatge de la lengua. En La mirada experta: ensenyar i aprendre llengües. Generalitat de Catalunya. Departament d’Ensenyament. https://bit.ly/3kaayQa
  • Bordons, G. (coord.) (2009). Poesia i educació: d’internet a l’aula. Graó.
  • Camps, A. (comp.) (2003). Seqüències didàctiques per aprendre a escriure. Graó.
  • Cerrillo, P. (2007). Literatura Infantil y Juvenil y educación literaria. Octaedro.
  • Colomer, T. (2002). La lectura infantil y juvenil. En Millán, J. A. (coord.), La lectura en España. Informe 2002 (pp. 263-285). Federación de Gremios de Editores de España.
  • Dolz, J., Noverraz, M. y Scheneuwly, B. (2001). Séquences didactiques pour l’oral et pour l’écrit. Editions de Boeck.
  • Fons, M. (2016). Métodos de enseñanza de la lectura y la escritura. En Fons, M. y Palau, J. (coords.), Didáctica de la lengua y la literatura en educación infantil (pp. 211-222). Síntesis.
  • Fons, M. (2021). Leer y escribir. 10 ideas clave para los primeros pasos. Leer.es. MEC. https://leer.es/recursos_leer/leer-y-escribir-10-ideas-clave-para-los-primeros-pasos-montserrat-fons-2/
  • Hernández-Ortega, J., Rovira-Collado, J. y Álvarez-Herrero, J. (2021). Metodologías activas para un aprendizaje transmedia de la Lengua y la Literatura. El G U I N I G U a D a, 30, 122-134. https://doi.org/10.20420/ElGuiniguada.2021.409
  • Hernández, R., Slater, C. y Martínez-Recio, J. (2020). Los objetivos de Desarrollo Sostenible, un reto para la escuela y el liderazgo escolar. Profesorado: Revista de currículum y formación del profesorado, 24(3), 9-26. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i3.15361
  • Margallo, A. M. (2012). La educación literaria en los proyectos de trabajo. Revista Iberoamericana de educación, 59, 139-156. https://doi.org/10.35362/rie590460
  • Méndez Cabrera, J. y Rodrigo Segura, F. (2019). La geografía de los clásicos: rutas literarias para el fomento lector y la promoción del patrimonio. Tejuelo, 29, 217-244. https://doi.org/10.17398/1988-8430.29.217
  • Mendoza, A. (2004). La educación literaria. Bases para la formación de la competencia lecto- literaria. Aljibe.
  • Quert, P. (ed.) (2022). Teoria i pràctica de les geografies literàries. Eumo Editorial
  • Ramos, J. M. y Prats, M. (2019). Procés de creació d’un protocol d’anàlisi de rutes literàries des de la perspectiva de la recerca de Didàctica de la Literatura. Didacticae, 5, 99-114. https://doi.org/10.1344/did.2019.5.99-114
  • Rodrigo-Segura, F. y Ballester-Roca, J. (2019). La formación lectora y literaria de los futuros maestros mediante la metodología de trabajo por proyectos para el desarrollo de un aprendizaje integrado basado en competencias. Ensayos, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 34(2). https://doi.org/10.18239/ensayos.v34i2.1589
  • Rodrigo-Segura, F. y Ballester-Roca, J. (2020). Un proyecto integrado para la formación de los futuros maestros: elaboración de páginas web para la enseñanza de la literatura en educación infantil y primaria. Educatio Siglo XXI, 38(1), 161-182. https://doi.org/10.6018/educatio.413461
  • Rodríguez Cabrera, J. M. (2022). Lectura nautilus y educación poética en el entorno digital. Contextos Educativos. Revista de Educación, 30, 271-283. https://doi.org/10.18172/con.5234
  • Soldevila, Ll. (2014). Del lloc literari a la ruta literària: un branding en eclosió. En A. Bataller y H. Gassó (eds.), Un amor, uns carrers. Cap a una didàctica de les geografies literàries (pp. 43-50). Publicacions de la Universitat de València,
  • Teberosky, A. y Sepúlveda, A. (2009). Inmersión en libros y lecturas: una propuesta para la alfabetización inicial en contextos multilingües. Lectura y Vida, 30(1), 18-28. http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a30n1/30_01_Teberosky.pdf