Avaluació del paradigma del govern obert i transparència administrativa en la inspecció farmacèutica en frontera

  1. Prieto Muñoz, Bernardo
Dirigida por:
  1. María José Cano Cebrián Directora
  2. Ana Melero Zaera Codirectora
  3. Andrés Boix Palop Codirector

Universidad de defensa: Universitat de València

Fecha de defensa: 25 de mayo de 2023

Tribunal:
  1. César Cierco Seira Presidente/a
  2. Lucía Hipólito Secretaria
  3. Alfonso Ortega Giménez Vocal

Tipo: Tesis

Resumen

La Inspecció farmacèutica en frontera de la Unió Europea realitza les funcions de control i vigilància dels gèneres medicinals amb la finalitat d¿impedir l¿entrada en territori europeu dels productes procedents de països no comunitaris que suposen un risc per a la salut pública. La Inspecció farmacèutica es realitza per les Àrees funcionals de Sanitat de les Delegacions de Govern de les diferents Comunitats autònomes. Actuen com a Administració perifèrica de l'Estat, depenent funcionalment del Ministeri de Sanitat i orgànicament del Ministeri de Política Territorial. Els productes farmacèutics sotmesos a inspecció són els medicaments d'ús humà, incloent-hi les matèries primeres farmacèutiques destinades a la seua fabricació, els productes sanitaris, els cosmètics i productes d'higiene personal i els biocides d'ús clínic i personal. Han d¿aprovar els controls de documentació, d'identitat i físic. El Sistema Informàtic d'Inspecció Farmacèutica de Sanitat Exterior (SIFAEX) permet la tramitació electrònica de les sol·licituds i comunicacions relatives al procediment de control sanitari del trànsit internacional dels productes farmacèutics. Aquest procediment consisteix en la verificació, control de qualitat i, si és el cas, intervenció sanitària a la importació o exportació dels productes sotmesos a control. D¿altra banda, el paradigma de Govern obert és sinònim de canvi en la gestió dels assumptes públics. El president Obama, en el seu primer dia en la presidència, va presentar un memoràndum executiu a través del qual es comprometia a crear un nivell d'obertura en l'administració americana mai vist fins aleshores, atorgant gran importància a la transparència, la col·laboració i la participació de la societat per a enfortir la Democràcia i aconseguir uns serveis públics eficaços i eficients. Aquest memoràndum, no cal dir-ho, anava dirigit a les agències i ciutadans nord-americans, però va ser tal l'èxit dels seus enunciats que nombrosos països, entre ells Espanya, el van adoptar com a propi. Fins i tot van formar una organització internacional Open Government Partnership (OGP), Espanya és membre actiu d¿aquesta organització. La Transparència en l'Administració pública no és una opció, és una obligació, per a tots els empleats públics. El seu valor és constituir un instrument de participació i control per mitjà del qual la ciutadania passe a formar part activa de les accions administratives, a escrutar-les, controlar-les i, a partir de la informació rebuda, poder influir en la seua resolució. Des d'aquest punt de vista, la Transparència no sols suposa un incentiu perquè les administracions siguen acurades en la seua acció, en saber-se fiscalitzades, sinó que de manera mediata siga un element essencial per a la transformació administrativa. Per a constituir una administració més transparent cal desenvolupar mecanismes d¿obertura de dades, publicitat activa, accés a la informació i participació i col·laboració ciutadana, s¿estudien aquestes eines i la seua relació amb la Inspecció farmacèutica en frontera.