Avaluació formativa i compartida en la formació inicial del professorat d’educació física. Una aproximació des de la perspectiva de l’alumnat

  1. Atienza Gago, Rodrigo
Zuzendaria:
  1. Víctor Manuel López Pastor Zuzendaria
  2. Alexandra Valencia-Peris Zuzendarikidea
  3. José Devís Devís Zuzendarikidea

Defentsa unibertsitatea: Universitat de València

Fecha de defensa: 2022(e)ko uztaila-(a)k 06

Epaimahaia:
  1. María del Rosario Romero Martín Presidentea
  2. Joan Úbeda Colomer Idazkaria
  3. María Lourdes Martínez Mínguez Kidea
Saila:
  1. Didàctica de l'Educació Física, Artística i Música

Mota: Tesia

Laburpena

El propòsit general d’aquesta tesi és analitzar les experiències, percepcions i expectatives d’avaluació formativa i compartida (AFiC) de l’alumnat de formació inicial del professorat d’Educació Física (FIPEF). Per assolir aquest propòsit s’han dut a terme sis estudis. Els dos primers articles aborden les experiències d’un grup d’estudiants de FIPEF al voltant de l’avaluació que es realitzava en l’assignatura d’Educació Física (EF) durant la seua escolarització. Es va realitzar un estudi qualitatiu en el qual participaren 45 estudiants universitaris de la Facultat de Magisteri. Cada participant va redactar un relat retrospectiu de les seues experiències i va participar en dos grups de discussió. Els articles 3 i 4, mostren les línies mestres del sistema d’AFiC que s’ha desenvolupat en ‘Didàctica de l’Educació Física en l’Educació Primària’, una assignatura de FIPEF del Grau en Mestra/e en Educació Primària (menció EF). El cinqué article analitza precisament com l’alumnat de FIPEF percep l’aplicació de l’AFiC descrita en els articles 3 i 4. Es centra, concretament, en els avantatges i limitacions que perceben durant el desenvolupament d’aquest model i el seu grau de satisfacció. Per aconseguir aquest objectiu es va passar l’escala ‘Cuestionario sobre metodología y evaluación en formación inicial en educación física’ a una mostra de 136 estudiants de Grau en Mestra/e en Educació Primària. Es van realitzar anàlisis estadístics descriptius mitjançant el recompte de freqüències, mitjanes i percentatges, així com mitjançant correlacions bivariades en les quals es va emprar el coeficient rho d’Spearman. L’últim estudi aprofundeix en les experiències d’AFiC que un grup d’estudiants de FIPEF tingué durant la seua educació obligatòria, la seua percepció del model d’AFiC aplicat en l’assignatura de ‘Didàctica de l’Educació Física en l’Educació Primària’, així com les seues expectatives d’emprar una AFiC durant el seu treball com a professores i professors. Amb aquesta finalitat es van recollir els diaris de reflexió de l’alumnat participant (un total de 42) i es feu una anàlisi temàtica de les narratives que contenien. Els principals resultats reflexen que les experiències de l’alumnat de FIPEF durant la seua escolarització estigueren marcades per processos d’avaluació tradicionals, allunyats del model d’AFiC. Per aquest motiu la presa de contacte amb processos d’AFiC provoca recel en part de l’alumnat en els seus estudis universitaris. No obstant això, l’alumnat universitari valora positivament l’AFiC experimentada en la FIPEF, destacant els seus avantatges per damunt de les seues limitacions. En aquest sentit, els aspectes millor considerats per l’alumnat són que l’AFiC els ofereix un aprenentatge més gradual, continu, significatiu, reflexiu i adaptat. La limitació principal de l’AFiC per a l’alumnat i el professorat es refereix a l’increment de la càrrega diària de treball que suposa. Finalment, gran part de l’alumnat de FIPEF participant manifesta la seua intenció d’aplicar models d’AFiC en la seua futura pràctica professional. Considerem que aquesta tesi pot resultar d’interés al personal docent i investigador amb inquietuds pels models d’avaluació alternatius en l’Educació Superior, concretament en la FIPEF.