Estructura relacional del uso de los recursos tecnológicos y las creencias pedagógicas del profesorado de Educación Primaria y Educación Secundaria. Factores personales y contextuales

  1. Gonzalo Almerich 1
  2. Pablo-Antonio Gargallo-Jaquotot 2
  3. Jesús-M. Suárez-Rodríguez 1
  1. 1 Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación, Facultad de Filosofía y Ciencias de la Educación, Universidad de Valencia, Av. Blasco Ibáñez, 30, 46010, Valencia (España)
  2. 2 Escuela Superior de Ingeniería y Tecnología, Universidad Internacional de la Rioja, Luis de Ulloa, 4, 26004, Logroño, La Rioja (España)
Journal:
ESE: Estudios sobre educación.

ISSN: 1578-7001

Year of publication: 2023

Issue: 45

Pages: 51-73

Type: Article

DOI: 10.15581/004.45.003 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: ESE: Estudios sobre educación.

Abstract

Teachers, in their teaching practice, link the use of ICT with their pedagogical beliefs, although this connection needs further study. For this reason, the aim of this paper is to determine the structural relationship between the use of ICT and the pedagogical beliefs of teachers, since both constructs contribute to ICT integration. A quantitative research design of correlational type and a sample of 1002 teachers of Primary Education and Secondary Education were used. The results show the positive relationship of the use of technological resources with the constructivist conception, while in the traditional conception the results are reversed. Similarly, they point to the existence of three groups. Therefore, teacher training in the constructivist conception is necessary.

Bibliographic References

  • Almerich, G., Suárez-Rodríguez, J. M., Belloch, C. y Bo, R. M. (2011). Las necesidades formativas del profesorado en TIC: Perfiles formativos y elementos de complejidad. RELIEVE, 17(2). https://doi.org/10.7203/relieve.17.2.4006
  • Almerich, G., Suárez, J. M., Cebrián, S., Vidal, J. y Vazirani, S. (2020). Competencias y uso de las TIC, y las creencias pedagógicas del profesorado. En A. Alías García, D. Cebrián Robles, F. J. Ruiz Rey e I. Caraballo Vidal (Coords.), Tecnologías para la formación de profesionales en educación (pp. 101-120). Dykinson.
  • Arancibia, M. L., Cabero, J. y Marín, V. (2020). Creencias sobre la enseñanza y uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en docentes de educación superior. Formación Universitaria, 13(3), 89-100. https://doi.org/10.4067/S0718-50062020000300089
  • Area-Moreira, M., Santana Bonilla, P. J. y Sanabria Mesa, A. L. (2020). La transformación digital de los centros escolares. Obstáculos y resistencias. Digital Education Review, 37, 15-31. https://doi.org/10.1344/der.2020.37.15-31
  • Bodur, H., Brinberg, D. y Coupey, E. (2000). Belief, Affect, and Attitude: Alternative Models of the Determinants of Attitude. Journal of Consumer Psychology, 9(1), 17-28. https://bit.ly/3trCgcO
  • Cabero Almenara, J. y Martínez Gimeno, A. (2019). Las TIC y la formación inicial de los docentes. Modelos y competencias digitales. Profesorado: Revista de currículum y formación del profesorado, 22(3), 247-268. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.9421
  • Chai, C. S. (2010). The Relationships among Singaporean Preservice Teachers’ ICT Competencies, Pedagogical Beliefs and their Beliefs on the Espoused Use of ICT. Asia-Pacific Education Researcher, 19(3), 387-400. https://bit.ly/3zrqqm
  • M Colás, P., de Pablos, J. y Ballesta, J. (2018). Incidencia de las TIC en la enseñanza en el sistema educativo español: una revisión de la investigación. RED. Revista de Educación a Distancia, 18(56). https://dx.doi.org/10.6018/red/56/2
  • Cohen, J., Cohen, P., West, S. G. y Aiken, L. S. (2003). Applied multiple regression/ correlation analysis for the behavioral sciences. Routledge.
  • Comisión Europea (2019). 2nd Survey of Schools: ICT in Education. Publications Office of the European Union. https://bit.ly/3Nqt0gv
  • Cornelius-White, J. (2007). Learner-centered teacher-student relationships are effective: A meta-analysis. Review of Educational Research, 77(1), 113-143. https://doi.org/10.3102/003465430298563
  • Creswell, J. W. (2015). Educational Researcher. Planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. Pearson-Merrill Prentice Hall.
  • Deng, F., Chai, C. S., Tsai, C. C. y Lee, M. H. (2014). The Relationships among Chinese Practicing Teachers’ Epistemic Beliefs, Pedagogical Beliefs and Their Beliefs about the Use of ICT. Educational Technology y Society, 17(2), 245-256. https://bit.ly/3NT8FAm
  • Ertmer, P. A. (2005). Teacher pedagogical beliefs: The final frontier in our quest for technology integration? Educational Technology Research and Development, 63(4), 25-39. https://doi.org/10.1007/BF02504683
  • Ertmer, P. A., y Ottenbreit-Leftwich, A. T. (2010). Teacher Technology Change; How Knowledge, Confidence, Beliefs and Culture Intersect. Journal of Research on Technology in Education, 42(3), 255-284. https://doi.org/10.1080/15391523.2010.10782551
  • Escudero, J. M., Martínez-Domínguez, B. y Nieto, J. M. (2018). Las TIC en la formación continua del profesorado en el contexto español. Revista de Educación, 382, 57-80. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2018-382-392
  • García-Valcárcel, A. y Tejedor, F. J. (2010). Evaluación de procesos de innovación escolar basados en el uso de las TIC desarrollados en la Comunidad de Castilla y León. Revista de Educación, 352, 125-147.
  • Gargallo, B., Suárez Rodríguez, J. M., Garfella-Esteban, P. R. y Fernández-March, A. (2011). El cuestionario CEMEDEPU. Un instrumento para la evaluación de la metodología docente y evaluativa de los profesores universitarios. Estudios sobre Educación, 21, 49-71. https://doi.org/10.15581/004.21.4397
  • Gil-Flores, J., Rodríguez-Santero, J. y Torres-Gordillo, J. J. (2017). Factors that explain the use of ICT in secondary-education classrooms: The role of teacher characteristics and school infrastructure. Computers in Human Behavior, 68, 441-449. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.11.057
  • González, A. y de Pablos, J. (2015). Factores que dificultan la integración de las TIC en las aulas. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 401-417. https://doi.org/10.6018/rie.33.2.198161
  • Hermans, R., Tondeur, J., van Braak, J. y Valcke, M. (2008). The impact of primary school teachers’ educational beliefs on the classroom use of computers. Computers & Education, 51(4), 1499-1509. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2008.02.001
  • Hew, K.F. y Brush, T. (2007). Integrating technology into K-12 teaching and learning: current knowledge gaps and recommendations for future research. Education Technology Research and Development, 55, 223-252. https://doi.org/10.1007/s11423-006-9022-5
  • OECD (2009). Teaching Practices, Teachers’ Beliefs and Attitudes. En Creating Effective Teaching and Learning Environments: First Results from Teaching and Learning International Survey (TALIS) (pp. 87-135). OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/9789264068780-6-en
  • Pajares, M. F. (1992). Teachers’ Beliefs and Educational Research: Cleaning up a Messy C Construct. Review of Educational Research, 62, 307-332. https://doi.org/10.3102/00346543062003307
  • Petko, D. (2012). Teachers’ pedagogical beliefs and their use of digital media in classrooms: Sharpening the focus of the ‘will, skill, tool’model and integrating teachers’ constructivist orientations. Computers & Education, 58(4), 1351- 1359. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.12.013
  • Sang, G., Valcke, M., van Braak, J., Tondeur, J. y Zhu, C. (2011). Predicting ICT integration into classroom teaching in Chinese primary schools: exploring the complex interplay of teacher-related variables. Journal of Computer Assisted Learning, 27(2), 160-172. https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2010.00383.x.
  • Sigalés, C., Mominó, J. M., Meneses, J. y Badia, A. (2009). La integración de internet en la educación escolar española. Situación actual y perspectivas de futuro. Ariel.
  • Suárez-Rodríguez, J. M., Almerich, G., Díaz-García, I. y Fernández-Piqueras, R. (2012). Competencias del profesorado en las TIC. Influencia de factores personales y contextuales. Universitas Psychologica, 11(1), 293-309. https://bit.ly/3NylJeY
  • Suárez-Rodríguez, J. M., Almerich, G., Orellana, N. y Díaz-García, I. (2016). Protocolo Innovatic. Documento no publicado.
  • Suárez-Rodríguez, J., Almerich, G., Orellana, N. y Díaz-García, I. (2018). A basic model of integration of ICT by teachers: competence and use. Educational Technology Research and Development, 66, 1165-1187. https://doi.org/10.1007/s11423-018-9591-0
  • Tejedor, F. J. y García-Valcárcel, A. (2006). Competencias de los profesores para el uso de las TIC en la enseñanza. Análisis de sus conocimientos y actitudes. Revista Española de Pedagogía, 233, 21-44.
  • Tirado, R. y Aguaded, J. I. (2014). Influencias de las creencias del profesorado sobre el uso de la tecnología en el aula. Revista de Educación, 363, 230-255. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2012-363-179
  • Tondeur, J., van Braak, J., Ertmer, P. A. y Ottenbreit-Leftwich, A. (2017). Understanding the relationship between teachers’ pedagogical beliefs and technology use in education: a systematic review of qualitative evidence. Educational Technology Research and Development, 65(3), 555-575. https://doi.org/10.1007/s11423-016-9481-2
  • Uslu, N. A. y Usluel, Y. K. (2019). Predicting technology integration based on a conceptual framework for ICT use in education. Technology, Pedagogy and Education, 28(5), 517-531. https://doi.org/10.1080/1475939X.2019.1668293
  • van Braak, J., Tondeur, J. y Valcke, M. (2004). Explaining different types of computer use among primary school teachers. European Journal of Educational Psychology, 19(4), 407-422. https://doi.org/10.1007/BF03173218
  • Vargas-D’Uniam, J., Chumpitaz-Campos, L., Suárez-Díaz, G. y Badia, A. (2014). Relación entre las competencias digitales de docentes de educación básica y el uso educativo de las tecnologías en las aulas. Profesorado, 18(3), 361-377.