Juan Rana en entremeses portugueses: "Dos caras siendo una" y "Um soldado e sua patrona", de Manuel Coelho Rebelo

  1. María Rosa Álvarez Sellers 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Aldizkaria:
Itinerarios: revista de estudios lingüisticos, literarios, históricos y antropológicos

ISSN: 1507-7241

Argitalpen urtea: 2023

Zenbakia: 37

Orrialdeak: 127-144

Mota: Artikulua

DOI: 10.7311/ITINERARIOS.37.2023.06 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Itinerarios: revista de estudios lingüisticos, literarios, históricos y antropológicos

Laburpena

Cosme Pérez was not only one of the most famous actors of the Golden Age (applauded both in the courtyards of comedies and in the Court), but also the creator of a mask that would come to supplant his identity: Juan Rana, a peasant mayor, who was widely mocked in different ways by contemporary authors who dedicated to him entremeses (‘interludes’). Given that critical studies on the person and character abound, our intention is to highlight lesser-known circumstances, such as the fact that Cosme Pérez lived in Lisbon and that Juan Rana starred in two entremeses by the only Portuguese playwright, Manuel Coelho Rebelo, who signs his own collection: Musa entretenida de varios entremeses (Lisbon, 1658). Dos caras siendo una is written in Spanish and Um soldado e sua patrona in Portuguese, and the name even changes to João Rana, proof that he was a well-known figure. Both trace similar plots around a love triangle drawn by cunning and mockery. However, a surprising and novel characteristic distinguishes them and separates them from the Castilian entremeses: Juan Rana will no longer be deceived or end up battered, but instead plays a different role from the one that had given him fame, thus reversing the order of the world of the entremeses. In Portugal, Coelho Rebelo proves to be capable of escaping from the stereotype and leading a mask as famous as the actor who embodied it down new and unexpected paths.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Álvarez Sellers, A. (2007) Del texto a la iconografía: aproximación al documento teatral del siglo XVII. Valencia: Universitat de València
  • Álvarez Sellers, M. R. (2000) “António Ferreira: parámetros para la construcción de una nueva tragedia”. En Actas del Congreso Internacional de Historia y Cultura en la Frontera – I Encuentro de Lusitanistas Españoles. Vol. I, ed. por Carrasco González, J. M., Fernández García, M. J. y Trindade Madeira Leal, M. L. Cáceres: Universidad de Cáceres – Junta de Extremadura, 239-257
  • Álvarez Sellers, M. R. (2010) “Dois modelos de tragédia no Renascimento: La Numancia de Cervantes e Castro de António Ferreira”. En Interacciones entre las literaturas ibéricas, ed. por Lafarga, F., Pegenaute, L. y Gallén, E. Vol. III de Relaciones interliterarias en el ámbito hispánico: traducción, literatura y cultura, ed. por Pegenaute, L. Bern – Berlin – Bruxelles – Frankfurt am Main – New York – Oxford – Wien: Peter Lang International Academic Publishers, 33-46
  • Álvarez Sellers, M. R. (2016) “La raya quebrada: la Restauração portuguesa desde ambos lados de la frontera”. En Teatro de autores portugueses do século XVII: lugares (in) comuns de um teatro restaurado, ed. por Camões, J. y Sousa, J. P. Lisboa: Centro de Estudos de Teatro, 215-232
  • Álvarez Sellers, M. R. (2017) “Música, magia y risa: el entremés de La campanilla de Moreto y A campainha encantada, entremés anónimo portugués”. Teatro español y teatro europeo: relaciones bilaterales, Anagnórisis. Revista de investigación teatral. 15, 137-160
  • Álvarez Sellers, M. R. (2019) “«Pera fazerem a festa»: contribuciones portuguesas al espectáculo en el Siglo de Oro”. En Et nunc et semper festa, ed. por Pinillos Salvador, C. y Azanza López, J. J. “Colección Literatura Hispánica y Teoría de la Literatura”. Pamplona: EUNSA, 13-30
  • Álvarez Sellers, M. R. (2020) “Dramaturgos portugueses en la Corte hispánica: Jacinto Cordeiro y Juan de Matos Fragoso”. En Ámbitos artísticos de sociabilidad en los Siglos de Oro, ed. por Martínez Carro, E. y Ulla Lorenzo, A. Kassel: Reichenberger, 35-56
  • Anastácio, V. (2008) “Conflitos e contactos na Ibéria: as relações entre Portugal e a Catalunha em 1640 nos «papéis» da Restauração”. En A construção do outro: Espanha e Portugal frente a frente, ed. por Branderberger, T., Hasse, E. y Schmuck, L. Tübingen: Calepinus Verlag, 59-85
  • Barbosa Machado, D. (1966) Bibliotheca Lusitana Histórica, Crítica e Cronológica. Vol III. Coimbra: Atlântida Editora. Ed. facsímil de Lisboa: Oficina de Ignácio Rodrigues, 1752
  • Bergman, H. E. (1966) “Juan Rana se retrata”. En Homenaje a Rodríguez Moñino. Estudios de erudición que le ofrecen sus amigos o discípulos hispanistas norteamericanos. Vol. I. Madrid: Castalia, 65-73
  • Bergman, H. E., ed. (1970) Ramillete de entremeses y bailes. Madrid: Castalia
  • Borrego, E. (2015) “Portugal y los portugueses en el teatro cómico breve del siglo XVII: de los entremeses a los villancicos”. Hipogrifo. Revista de literatura y cultura del Siglo de Oro. 3 (2), 49-69
  • Bouza, F. J. (1991) “Primero de diciembre de 1640: ¿una revolución desprevenida?”. Manuscrits. 9, 205-225
  • Buendía, F., ed. (1965) Antología del entremés: desde Lope de Rueda hasta Antonio de Zamora. Siglos XVI y XVII. Madrid: Aguilar
  • Buezo, C. (1993) La mojiganga dramática. De la fiesta al teatro. Kassel: Reichenberger
  • Calderón Calderón, M. (2014) “Las armas de Melpómene: el teatro portugués de la guerra de Restauración (1640-1668)”. Criticón. 120-121, 257-277. DOI: https://doi.org/10.4000/ criticon.921
  • Camões, J. y Sousa, J. P. (2019) “Nuevas fuentes para el estudio de la presencia de comediantes españoles en Portugal (ss. XVII y XVIII)”. Atalanta. 7 (2), 14-88
  • Castro de Moux, M. E. (1997) “Los forasteros: diversión y agravio en unos entremeses de Jerónimo Cáncer”. En La casa de los linajes. Oficios y gentes marginados en el entremés barroco español. New Orleans: University Press of the South, Inc., 45-59
  • Castro, M. Araújo de (1645) La mayor hazaña de Portugal. Centro de Estudos de Teatro, Teatro de Autores Portugueses do Séc. XVII – uma biblioteca digital [en línea] disponible en http://www.cet-e-seiscentos.com/ [16.04.2022]
  • Coelho Rebelo, M. (1658a) Entremés XIII. “De un soldado, e sua patrona”. En Musa entretenida de varios entremeses. Coimbra: Oficina de Manoel Dias, 130-141. Ed. Centro de Estudos de Teatro, Teatro de Autores Portugueses do Séc. XVII – uma biblioteca digital [en línea] disponible en http://www.cet-e-seiscentos.com/ [21.04.2022]
  • Coelho Rebelo, M. (1658b) Entremés XVI. “De dos caras siendo una”. En Musa entretenida de varios entremeses. Coimbra: Oficina de Manoel Dias, 158-167. Ed. Centro de Estudos de Teatro, Teatro de Autores Portugueses do Séc. XVII – uma biblioteca digital [en línea] disponible en http://www.cet-e-seiscentos.com/ [21.04.2022]
  • Cotarelo y Mori, E. (1911) Colección de entremeses, loas, bailes, jácaras y mojigangas desde fines del siglo XVI a mediados del XVIII. Madrid: Bailly-Bailliere
  • Covarrubias Horozco, S. (1993) Tesoro de la lengua castellana o española. Barcelona: Alta Fulla
  • Depretis, G. (1989) “Un texto inédito di Jacinto Cordeiro: El Entremés famoso de los sordos”. En Symboliae Pisanae. Studi in onore di Guido Mancini. Vol I, ed. por Periñán, B. y Guazzelli, F. Pisa: Giardini, 155-162
  • Diccionario de Autoridades (1990) 3 vols. (ed. facsímil). Madrid: Gredos
  • Diccionario de la Lengua Española (DLE), Real Academia Española, [en línea] disponible en http://www.dle.rae.es/ [13.04.2022]
  • Ferrer Valls, T., dir. (2008) Diccionario biográfico de actores del teatro clásico español (DICAT). Kassel: Reichenberger
  • Garcia Peres, D. (1890) Catálogo razonado biográfico y bibliográfico de los autores portugueses que escribieron en castellano. Madrid: Imprenta del Colegio Nacional de Sordomudos y de Ciegos
  • Huerta Calvo, J., ed. (1985) Teatro breve de los siglos XVI y XVII. Madrid: Taurus
  • Huerta Calvo, J. (1999) “El teatro de Juan Rana”. Acotaciones. 2, 9-37
  • Huerta Calvo, J. “Juan de Matos Fragoso”, Real Academia de la Historia [en línea] disponible en https://dbe.rah.es/biografias/12362/juan-de-matos-fragoso [20.04.2022]
  • Lobato, M. L. (1999) “Un actor en palacio: Felipe IV escribe sobre Juan Rana”. Cuadernos de Historia Moderna. 23, 79-111
  • Lobato, M. L., ed. (2003) Loas, entremeses y bailes de Agustín Moreto. Kassel: Reichenberger, vol. I: Estudio, 1-134; vol. II: Edición crítica, 582-591
  • Madroñal, A. (2012) Seis estudios en busca de un actor (Juan Rana y el entremés del siglo XVII). Madrid: Ediciones del Orto
  • Miguel Magro, T. de (2017) “El aspecto físico de Cosme Pérez”. Anagnórisis. Revista de investigación teatral. 16, 325-356
  • Pinto, M. de Almeida (1649) Feliz restauración de Portugal y muerte del Secretario Miguel de Vasconcelos. Centro de Estudos de Teatro, Teatro de Autores Portugueses do Séc. XVII – uma biblioteca digital [en línea] disponible en http://www.cet-e-seiscentos.com/ [16.04.2022]
  • Resta, I. (2015) “Cuerpo grotesco y carnavalización en el mito del hombre preñado: El parto de Juan Rana en clave bajtiniana”. Arte Nuevo. 2, 144-161
  • Sáez Raposo, F. (2003) Juan Rana y el teatro cómico breve del siglo XVII. Tesis doctoral no publicada. Madrid: Universidad Complutense
  • Sáez Raposo, F. (2004) “El otro Juan Rana”. Nueva Revista de Filología Hispánica. LII (2), 389-408
  • Sáez Raposo, F. (2005) Juan Rana y el teatro cómico breve del siglo XVII. Madrid: Fundación Universitaria Española
  • Sousa, J. P. y Marques, A. Fresta (2021) “The Nutcrackers: Iberian Variations on a Short Farce”. En Iberian and Translation Studies, ed. por Gimeno Ugalde, E., Pacheco Pinto, M. y Fernandes, Â. Liverpool: Liverpool University Press, 289-307
  • Vega García-Luengos, G. (2007) “Entre calvos anda el juego: la insistencia de un tema satírico en Rojas Zorrilla”. Revista de Literatura. LXIX (137), 13-34
  • Vélez Sainz, J. (2020) “Contornos de la semblanza de un actor cortesano: Juan Rana”. Librosdelacorte.es. 21 (12), 330-353
  • Vicente, G. (1987) Farsa de Inês Pereira. En Teatro de Gil Vicente, ed. por Moura, G. Lisboa: Biblioteca Ulisseia de Autores Portugueses, 121-157